سورپرایزهای گلدن گلوب

گروه فرهنگ و هنر: هفتاد و سومین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب در حالی بامداد دیروز در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز، کالیفرنیا برگزار شد که در هر دو بخش درام و کمدی رقبای مطرحی حضور داشتند. مراسم گلدن گلوب و اسکار از جذاب‌ترین مراسم‌ سینمایی در تمام دنیا هستند و تولیدات سینمایی هالیوود و فیلم‌های مختلفی از سراسر جهان در طول یکسال در این مراسم‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند و در تمام جهان این مراسم مورد توجه است. اگر بخواهیم این دو مراسم را با یکدیگر بسنجیم و بر اساس میزان اهمیت یک جایزه سینمایی به آنها بها بدهیم، هر دو در یک کفه ترازو می‌گنجند، اما شاید مراسم اسکار در ایران اهمیت بیشتری داشته باشد و فیلمی که جایزه اسکار را دریافت می‌کند برای مخاطبان جدی سینما حائز اهمیت باشد. گلدن گلوب زمانی یک شاخص مهم برای اسکار بود، اما در سال‌های اخیر متفاوت با آکادمی علوم و هنرهای سینمایی عمل کرده است. از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ در ۸۷ درصد موارد یکی از دو فیلم برنده جایزه اصلی گلدن گلوب جایزه اسکار بهترین فیلم را هم می‌برد. از ۲۰۰۲ تاکنون این درصد خیلی کم شده است. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)، بانی جوایز گلدن گلوب شامل حدود ۸۵ خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد است.

فصل جوایز سینمایی

آغاز فصل جوایز سینمایی با درخشش فیلم تازه آلخاندرو گونزالس ایناریتو، جایزه بهترین بازیگر مرد برای لئوناردو دی کاپریو پس از سال‌ها پشت خط ماندن و همچنین یک جایزه شگفت‌انگیز برای رکورددار جوایز تمشک طلایی (بدترین‌های سینمایی هر سال) همراه بود. در این مراسم فیلم «از گور برگشته» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو با سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد با دست پر این مراسم را ترک کرد.

ایناریتو در بخشی از سخنرانی خود بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: «درد و رنج موقت است، اما سینما ابدی.» «مریخی» به کارگردانی ریدلی اسکات دیگر فیلمی بود که در این دوره جوایز گلدن گلوب بیش از یک جایزه دریافت کرد. این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شد و مت دیمن نیز جایزه بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی را گرفت. او بعد از دریافت جایزه از خانواده خود تشکر ویژه کرد و از بچه‌های خود خواست زودتر بخوابند!

مت دیمن گفت: «مریخى» یک فیلم موزیکال است نه کمدى! اما عجیب‌تر اینکه در ادامه حرف‌هایش در پشت صحنه مراسم از شان پن و مصاحبه‌اش با ال چاپو دفاع کرد و گفت: «ببینید اتفاق تازه‌اى نیست، بازیگرها همیشه دنبال ملاقات‌هایى از این دست هستند. بخشى از شغل ما است و شان هم با خودش حساب کرده بود قصه زندگى این آدم مخاطبان خودش را خواهد داشت.»دیمن در «مریخی» نقش فضانوردی به نام مارک واتنی را بازی می‌کند که پس از یک حادثه در مریخ به حال خود رها می‌شود و باید برای بقا مبارزه کند. «مریخی» با بودجه‌ای حدود ۱۰۸ میلیون دلار ساخته شده است.

جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن درام به بری لارسن برای فیلم «اتاق» رسید. «اتاق» به کارگردانی لنی آبراهامسن تولید مشترک ایرلند و کانادا است و از روی رمانی به همین نام نوشته اما داناهیو ساخته شده است. جنیفر لارنس برای بازی در فیلم «جوی» به کارگردانی دیوید اوراسل جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی را از آن خود کرد. او راسل و لارنس پیش از این در دو فیلم «کتاب بارقه امید» و «حقه‌بازی آمریکایی» همکاری کرده‌اند. لارنس برای هر دو فیلم برنده جایزه گلدن گلوب شد. او همچنین برای فیلم اول برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد و برای فیلم دوم نامزد اسکار بود.


غافلگیری برنده

جایزه بهترین بازیگر زن مکمل به کیت وینسلت برای بازی در فیلم «استیو جابز» به کارگردانی دنی بویل رسید. او در این فیلم نقش جونا هافمن رئیس پیشین بخش بازاریابی مکینتاش و مشاور قابل اعتماد استیو جابز (با بازی میشائل فاسبندر) موسس و مدیر اجرایی پیشین شرکت اپل را بازی می‌کند. کیت وینسلت که ظاهرا خودش بیشتر از همه از شنیدن اسمش غافلگیر شده، حتى در پشت صحنه مراسم شگفتی‌اش را پنهان نکرد و گفت: من هنوز اینجا ایستاده‌ام و هى دارم فکر مى کنم احتمالا خواب دیدم. وینسلت این را هم گفت که یادش رفت از بعضى‌ها تشکر کند چون اصلا فکرش را هم نمى کرد برنده بشود و در نتیجه اصلا هیچ بخشى از سخنرانی‌اش را از قبل آماده نکرده بود!«استیو جابز» جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه را نیز دریافت کرد. آرون سورکین فیلمنامه را از روی کتاب زندگینامه‌ای پرفروش والتر آیزاکسن درباره استیو جابز نوشته است. آرون سورکین که حسابى از دریافت جایزه‌اش شوکه شده بود گفت: «الان به قدرى بى‌حس و سِر شده‌ام که مى‌توانید رویم عمل جراحى انجام بدهید.»


رکورددار تمشک طلایی

سیلوستر استالونه برای فیلم «کرید» به کارگردانی رایان کوگلر جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد مکمل را برد. او در این فیلم که با الهام از سری فیلم‌های «راکی» ساخته می‌شود، بار دیگر در نقش راکی بالبوا مشت‌زن فیلادلفیایی ظاهر شده است. این بار او مربی آدونیس جانسن پسر آپولو کرید قهرمان بوکس می‌شود. استالونه که سال‌ها به‌عنوان بدترین بازیگر مرد سینمای آمریکا رکورددار جوایز تمشک طلایی بود بعد از دریافت جایزه گفت: «همین جا مى‌خواهم از دوست خیالى‌ام، راکى بالبوا تشکر ویژه کنم که همه عمر بهترین دوستم بوده.» انیو موریکونه آهنگساز افسانه‌ای برای فیلم «هشت نفرت‌انگیز» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو جایزه بهترین موسیقی را برد. این اولین وسترن موریکونه بعد از ۴۰ سال است. آهنگساز ایتالیایی بیش از همه به خاطر ساخت موسیقی متن وسترن‌های اسپاگتی سرجیو لئونه کارگردان ایتالیایی شامل «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «خوب، بد، زشت» و «روزی روزگاری در غرب» مشهور است.


بهترین فیلم خارجی‌‌زبان

فیلم «پسر شائول» به کارگردانی لاشلو لمس از مجارستان برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌‌زبان شد. در همین حال، فیلم انیمیشن «پشت رو» تولید پیکسار جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم انیمیشن را دریافت کرد. داستان این فیلم به کارگردانی پیت داکتر در ذهن یک دختر جوان به نام رایلی اتفاق می‌افتد. پنج احساس - خشم، ترس، نفرت، غم و شادی - می‌کوشند هدایت او را در زندگی به‌عهده بگیرند. «پشت رو» اولین بار در بخش خارج از مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم در چهل و سومین دوره جوایز انی در ۱۴ بخش نامزد است. دنزل واشنگتن بازیگر برنده دو جایزه اسکار در این دوره جوایز گلدن گلوب جایزه سسیل ب. دمیل را دریافت کرد.

سورپرایزهای گلدن گلوب