بازار چاپگر بی‌رونق‌تر از همیشه

بازار دیجیتال- بازار چاپگر، اسکنر و دستگاه‌های چندمنظوره، طی ماه‌های اخیر روزهای بی‌رونق‌تری را نسبت به قبل سپری می‌کنند. بر اساس اعلام فعالان بازار، طی مدت اخیر بازار دستگاه‌های تک‌کاره بی‌رونق‌تر از بازار دستگاه‌های چندمنظوره بوده است و شاهد افت قیمت‌ها هم در بازار بوده‌ایم.

به گفته مولائی، یکی از فعالان بازار چاپگر در خیابان ایرانشهر، کاهش تقاضا برای این کالاها طی مدت اخیر جریان جدیدی نیست و معمولا در ماه‌های پایانی سال، بازار روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع گفت: رکود حاکم بر بازار چاپگر آن قدرها که عرضه کارتریج‌های تقلبی بازار را دچار تشنج می‌کند، تاثیرگذار نیست. زیرا بسیاری از فعالان بازار حاضرند چاپگر را با قیمت بسیار پایین به فروش برسانند و در ازای عرضه کارتریج سود ببرند، زیرا سود بازار این کالا در کارتریج است؛ ولی طی سال‌های اخیر عرضه کارتریج‌های تقلبی باعث شده است بازار از تعادل خارج شود.

با این حال در این بازار بی‌رمق همچنان برند HP عنوان پرفروش را یدک می‌کشد.

بر اساس اعلام فعالان بازار، پس از این برند برندهای کانن، سامسونگ و اپسون در رده‌های بعدی پرفروش‌های بازار ایستاده‌اند.

بر اساس اعلام باشگاه فعالان بازار آی.تی نیز، همچنانHP در صدر بازار چاپگرها ایستاده است و در نتیجه اثرات ناشی از تحریم‌ها، همچنان بدون هیچ متولی مشخصی در بازار ایران مشغول فعالیت است. به نظر می‌رسد حتی شدت یافتن تحریم‌ها، تاکید HP بر تلاش برای قطع فروش با واسطه به شرکت‌های ایرانی و توقف فعالیت‌های شرکت اماراتی Redington در زمینه صادرات چاپگرهای HP به ایران هم نتوانسته است تاثیری بر رشد سهم بازار این برند در بازار ایران داشته باشد.

پس از HP ، Canon رتبه دوم سهم از بازار چاپگر را به خود اختصاص داده است. پرینترهای این برند عمدتا در بخش حرفه‌ای و رنگی مورد استقبال مشتریان این بازار قرار می‌گیرد. موضوع مهمی که در بازار چاپگر مطرح است بحث مواد مصرفی است. از این نظر پرینترهای Canon نسبت به HP از سوی فعالان بازار، دارای پیچیدگی‌ها و هزینه بیشتری شناخته می‌شوند که این موضوع نیز یکی از دلایل برتری برند HP در این بازار است.

بنابر اطلاعات شاخص باشگاه فعالان بازار آی.تی، پرینترهای Epson با حفظ محبوبیت کماکان در رتبه سوم این شاخص قرار دارد.

درنهایت هم باید به کاهش قابل توجه سهم محبوبیت Samsung در بازار اشاره کرد که با توجه به فعالیت‌های گسترده این برند برای ارتقای نام تجاری خود در بازار چاپگرها، موضوعی قابل توجه است.