مترجم: سید حسین علوی لنگرودی
منبع: Ask Manager.com
قسمت پنجم

کارکنان هر سازمان و شرکتی باید هر روز به خود یادآوری کنند که یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده مدیران و رهبران مافوق آنها به مناصب بالای مدیریتی و رهبری برسند این بوده که آنها در دوران کارمندی خود به خوبی اصول خودمدیریتی و خودرهبری را پذیرفته و به کار بسته‌اند و به واسطه همین کار بوده که به مقام مدیریت رسیده‌اند و بنابراین با پیاده کردن اصول خودمدیریتی می‌توان خود را برای تصدی موقعیت‌های مدیریتی مهیا ساخت و اما توصیه‌های خودمدیریتی امروز:

*با ارزش‌هایتان زندگی کنید. واقعیت آن است که هر فردی باید به ارزش‌هایی که قبولشان دارد معتقد و پایبند باشد چرا که اگر خود فرد برای ارزش‌های مورد قبولش ارزشی قائل نشود دیگران نیز نسبت به آن بی‌اعتنا خواهند بود.

*ایده‌ها و نظراتتان را بر زبان بیاورید چرا که اگر آنها را بیان نکنید هیچ کس از آنها مطلع نخواهد شد. بیان افکار و ایده‌ها به شما نیز احساس مسوولیت بیشتری در قبال آنها می‌دهد.

*به سخنان و قول‌های خود وفادار باشید. تبدیل شدن خوش قولی و ماندن بر سر حرف خود به یکی از عادات کاری افراد می‌تواند به تقویت پتانسیل خودمدیریتی آنها کمک شایانی کند و باعث می‌شود دیگران هم برای قول و سخن آنها ارزش قائل شوند.

*مسوولیت صفر تا صد کارتان را بر عهده بگیرید و تلاش نکنید که مسوولیتی که متوجه شما بوده را فرافکنی کنید. اگر اشتباهی هم مرتکب شدید شجاعانه پای اشتباه خود بایستید.

*به دیگران اعتماد داشته باشید تا دیگران نیز با خیال راحت به شما اطمینان کنند. شک و تردید بیش از حد نسبت به همه چیز و همه کس، دیگران را نیز نسبت به شما بدگمان می‌کند.

*اخلاقیات کاری را به‌طور کامل و بدون هیچ استثنایی رعایت کنید. به یاد داشته باشید که موفق‌ترین و ماندگارترین مدیران و رهبران دنیا کسانی هستد که اخلاقیات کاری را رعایت کرده و می‌کنند.

*همیشه یادگیرنده باشید. تداوم داشتن احساس محصل بودن و یادگیرنده بودن به شما نظم و انضباط دوران تحصیل‌تان را یادآوری می‌کند و همان طوری که معلم‌ها نیازی به سوال پرسیدن و امتحان کردن دانش‌آموزان ممتاز ندارند، مدیرانتان نیز نیازی به مدیریت کردن و گوشزد کردن نکات کاری به شما احساس نخواهند کرد.

*دانسته‌های خود را در محیط کار به دیگران منتقل کنید. این کار باعث می‌شود تا سایر همکارانتان نیز چنین کنند و در صورت لزوم به شما مشاوره‌های ارزشمندی ارائه دهند. آموختن به دیگران و کمک کردن به آنها از صفات اغلب مدیران موفق و تاثیرگذار است، پس این عادت مدیران را در خود تقویت کنید.

*منفعل نباشید. همیشه به یاد داشته باشید که این شما هستید که باید سخن بگویید و بهترین کسی که می‌تواند حرف‌تان را به کرسی بنشاند خودتان هستید. پس به جای گرفتن موضع انفعالی و دست روی دست گذاشتن و منتظر صدور فرمان ماندن بهتر است دست به کار شوید و ایده‌پرداز و جهت‌دهنده خود و دیگران باشید.