4 استراتژی هوشمندانه IT برای پایدارسازی

نویسندگان: دارسی هیچکاک و مارشا ویلارد

مترجم: مهدی نیکوئی

nikoueimahdi@gmail.com 

فناوری اطلاعات (IT) نقش روزافزونی در جهان امروز به دست می‌آورد. زمانی که بحث حرکت به سمت «پایداری» و توجه بیشتر به مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی مطرح می‌شود، فناوری اطلاعات می‌تواند فرصت‌های بسیاری برای تسهیل مسیر پیش‌رو ارائه دهد. کافی است که استراتژی‌های هوشمندانه‌ای در این مسیر تدوین شوند تا کسب‌وکارها بتوانند بیشترین منافع را از پایداری به دست آورند:

1. خرید تجهیزات را مدیریت کنید. نخستین و ساده‌ترین نقطه شروع، توجه به تجهیزاتی است که فعالیت‌های IT شما را پشتیبانی می‌کنند. مدیران فناوری اطلاعات و مدیران خرید و تدارک باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا خریدها از تامین‌کنندگانی انجام شود که معیارهای مناسبی برای فعالیت‌ها و تولیدات خود دارند. در بین معیارهایی که برای خرید تعیین می‌شوند، مواردی مانند شیوه مدیریت پسماند در انتهای عمر مفید تجهیزات، میزان بسته‌بندی و دارا بودن مواد سمی و خطرناک اهمیت بسیاری دارند. در این میان، برخی از نهادهای اروپایی و جهانی هم استانداردهایی مانند RoHS، WEEE و EPEAT طراحی کرده‌اند که می‌تواند راهنمای خوبی برای خریداران باشد.

2. مصرف انرژی را کاهش دهید. برای کاهش مصرف انرژی تجهیزات، خرید هوشیارانه آنها گام نخست است و پس از آن باید به فکر استفاده مناسب از این تجهیزات بود. با توجه به افزایش روزافزون تجهیزات الکترونیکی و مصرف برق آنها، مدیریت مصرف بهینه، اقدامی ضروری است. مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند این کار را با تشویق کاربران به خاموش کردن کامپیوترهای بیکار شروع کنند. آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده همچنین برآورد کرده است که در یک شرکت دارای ۱۰۰۰ کامپیوتر، می‌توان با نصب نرم‌افزارهای مدیریت مصرف روی آنها، ۴۰ هزار دلار در سال از هزینه‌های جاری کاست. شارژرها و سایر دستگاه‌های ارتباطی و الکترونیک هم از نظر مصرف برق، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

اما در پس بیشتر سیستم‌های کامپیوتری شرکت‌ها یک سرور و مرکز داده بزرگ‌تر وجود دارد که نصب نرم‌افزارها، ارتباطات بین دستگاه‌ها و ارتباط با اینترنت را امکان‌پذیر می‌سازد. مراکز داده به ازای هر متر مربع فضای اشغال شده حدود ۵۰ برابر فضاهای معمولی اداری مصرف برق دارند و این رقم هم هر ۵ سال، ۲برابر می‌شود. به همین دلیل است که باید توجه ویژه‌ای به مصرف آنها داشت و راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های مرتبط پیدا کرد.

اما علاوه‌بر مصرف متداول انرژی سیستم‌های کامپیوتری، انرژی زیادی هم بابت خنک کردن آنها صرف می‌شود. بر اساس محاسبات، در سال‌های گذشته حدود ۲/ ۱ درصد از مصرف برق کل کشور آمریکا به خنک کردن دستگاه‌ها اختصاص یافته است. به‌دلیل آنکه مدیران فناوری اطلاعات، مسوول هزینه‌های برق نیستند، این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما خوشبختانه فرصت‌هایی برای بهبود عملکرد در این زمینه وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهند که به‌طور معمول بین ۳۰ تا ۶۰ درصد از انرژی مصرفی مراکز داده، تلف می‌شوند و دلیل اصلی آن بهینه نبودن سیستم‌های خنک کننده است. این تصور نادرست وجود دارد که سرورها و مراکز داده باید همواره خنک باشند، اما براساس گزارش یکی از مراکز مهندسی آمریکا، شرایط بهینه عملکردی این سیستم‌ها، دمای ۲۳ درجه سانتیگرادی و رطوبت ۵۰ درصد است. استفاده هوشمندانه از سنسورهای حرارتی می‌تواند مانع از خنک کردن غیرضروری دستگاه‌ها شود. از طرفی اگر محیط قرارگیری آنها به اندازه کافی خنک باشد، نیاز چندانی به استفاده از سیستم‌های خنک کننده نخواهد بود. یکی از بانک‌های بزرگ جهانی در ایالت مینه‌سوتا این خلاقیت را به خرج داده و مرکز اطلاعات خود را در مجاورت هوای آزاد قرار داده است. هوای ۵ درجه سانتیگرادی که از طریق دریچه‌های تهویه وارد دستگاه‌ها می‌شود، لزوم استفاده از خنک‌کننده‌ها را به شدت کاهش داده و در بسیاری از مواقع، این خنک‌کننده‌ها خاموش هستند. چینش و استقرار دستگاه‌ها هم اهمیت بسیاری در مصرف آنها دارد. این موضوع به‌ویژه در بسیاری از مراکز داده مورد توجه قرار نمی‌گیرد. استقرار نادرست دستگاه‌ها و تجهیزات یا مانع از جریان هوای بهینه شده یا عملکرد چند دستگاه خنک کننده و تهویه کننده را با یکدیگر خنثی می‌کند. روش جدیدی که در برخی از مراکز داده جهان به‌کار می‌رود، طبقه‌بندی کردن راهروها است تا جریان هوا به حداکثر رسیده و از هوای خنک بالای این راهروها هم استفاده شود. استفاده از هواکش‌ها و دریچه‌های تهویه‌ای که تنها در یک طرف راهرو قرار دارند هم موجب استفاده حداکثری از قدرت آنها می‌شود. استفاده بهینه از دستگاه‌ها و سرورها از دیگر راه‌های بهبود کارآیی انرژی است. بسیاری از دستگاه‌ها تنها به انجام یک وظیفه خاص اختصاص می‌یابند تا عملکرد آنها بهبود یابد، هر چند این تحلیل، درست است اما دستگاه‌های جدید قدرت بیشتری دارند و می‌توانند چند وظیفه را به‌طور همزمان انجام دهند.

3. فعالیت‌های خود را ماده‌زدایی کنید. فناوری اطلاعات ظرفیت بسیاری برای کاهش فشار بر محیط زیست دارد. استفاده از نرم‌افزارهای مختلف می‌تواند بدون خرید دیسک‌های آنها انجام شده و تنها با یک حق اشتراک صورت بگیرد. در این صورت علاوه‌بر آنکه هنگام به‌روزرسانی احتیاج به خرید دوباره دیسک نیست، مشکلات نگهداری و استفاده را هم کاهش می‌دهد. محدود کردن استفاده از کاغذ هم موضوع دیگری است که باید به‌طور جدی در دستور کار قرار بگیرد. بسیاری از استفاده‌هایی که از کاغذ می‌شود را می‌توان از فضای الکترونیک هم به دست آورد. به این صورت علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها و محدود کردن اثرات زیست‌محیطی، از مشکلات نگهداری و بایگانی اسناد و همچنین فضای مورد نیاز آنها کاسته می‌شود.

4. عملیات‌ خود را با IT کارآتر کنید. فناوری اطلاعات این فرصت را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا نظارت و برنامه‌ریزی‌های خود را دقیق‌تر و علمی‌تر کنند. سنسورهای مختلفی که به بازار عرضه می‌شوند، حتی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را اندازه‌گیری می‌کنند تا اقدامات متناسبی برای بهبود عملیات انجام گیرد. تعیین بهترین روش‌های کار و مناسب‌ترین مسیرهای انتقال مواد و داده هم تنها تعدادی از کاربردهای مفید IT برای بهبود نظارت و برنامه‌ریزی‌ها است.

منبع: کتاب حرکت به سمت پایداری