مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

اخیرا این شانس را داشته‌اید که به‌عنوان حسابدار به استخدام یک شرکت گردشگری و هتلداری درآیید که صاحبان آن یک زن و شوهر هستند.

رابطه شما با مالکان و مدیران شرکت بسیار خوب و دوستانه است و شرایط کاری شما در آنجا عالی است. اما اخیرا اتفاقی در شرکت افتاده که ذهن شما را به خود مشغول کرده است: جریان از این قرار است که چند هفته پیش آقای رئیس شرکت نزد شما آمد و از شما خواست یک چک را که به امضای خود او رسیده بود، امضا کنید تا با داشتن دو امضا قابل نقد شدن باشد. این چک در وجه شرکتی به نام Design Studio صادر شده بود که بابت تغییر دکوراسیون اتاق‌های هتل باید پرداخت می‌شد. شما که چیز عجیبی در این مورد مشاهده نکردید آن چک را امضا کردید، اما کنجکاو شدید که بفهمید شرکت دریافت‌کننده چک متعلق به کیست که پس از کمی تحقیق فهمیدید مالک آن شرکت کسی نیست مگر دختر همین زن و شوهری که برای آنها کار می‌کنید.

قضیه وقتی پیچیده‌تر شد که چند روز پیش رئیس شرکت با یک چک به مبلغ ۲۵ هزار دلار که دوباره در وجه شرکتDesign Studio صادر شده بود، نزد شما آمد. این بار نیز علت صدور چک تغییر دکوراسیون اتاق‌های هتل و تعویض تجهیزات اتاق‌ها ذکر شده بود که البته واقعیت نداشت و چنین کاری انجام نپذیرفته بود.به همین دلیل این بار دچار تردید شده و برای امضای چک دودل شده‌اید و وقتی این تردید و شبهه‌ای که در ذهن‌تان ایجاد شده را به رئیس شرکت منتقل کردید، او با خنده و رویی گشاده به شما اطمینان داد که تمام این پول‌ها تا سه ماه دیگر و قبل از پایان سال مالی به حساب شرکت بازخواهند گشت و لذا بیشتر حالت قرض دارد و نه چیز دیگر. حال باید برای امضا کردن یا نکردن این چک تصمیم بگیرید: از یکسو اگر به‌عنوان نفر دوم چک را امضا کنید، در یک اقدام فریب‌کارانه و غیرقانونی مشارکت کرده‌اید، اما این چیزی است که رئیس محبوب‌تان از شما خواسته است.

از سوی دیگر خودداری شما از امضای چکی که امضای رئیس شرکت را دارد به‌طور حتم موجب کدورت مالکان شرکت خواهد شد و همین مساله می‌تواند استخدام شما در آن شرکت را به مخاطره انداخته و شما را خانه‌نشین کند.

پاسخ مدیران اخلاق‌گرا

امضای چک اول به خاطر ناآگاهی شما از وجود رابطه خویشاوندی بین مالکان دو شرکت مانعی ندارد، اما امضای چک دوم و پس از آگاهی یافتن شما از وجود این رابطه و اینکه هیچ اقدام عملی قرار نیست برای تغییر دکوراسیون و تجهیزات اتاق‌ها صورت بگیرد به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مصداق کامل همدستی در کلاهبرداری و فریب‌کاری است.

بهترین و اخلاقی‌ترین کاری که می‌توانید در این مورد انجام دهید عبارت است از منصرف کردن مالکان شرکت از انجام این کار و ارائه پیشنهادهایی مانند گرفتن وام به صورت قانونی برای کمک به شرکت دخترشان. باید خیلی منطقی برای آنها توضیح دهید که صدور این چک‌ها و برملا شدن اصل قضیه می‌تواند چه پیامدهای منفی سنگینی برای آبرو و آینده هر دو شرکت داشته باشد و پیگردهای قانونی شدیدی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: مجله Ethical Management