مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

ماریا شنیگانز در سال ۲۰۱۲ از طریق کارآموزی در غول دنیای مالی UBS در سوئیس، وارد دنیای کسب‌وکار شد. او در ابتدای کار بسیار هیجان‌زده بود و به سرعت خود را غرق در فضای کسب‌و‌کار دید. اما او می‌گوید «هنگام ناهار همیشه تنها غذا می‌خوردم. در آن محیط خیلی ناراضی و ناراحت بودم و احساس انزوا می‌کردم.»

شنیگانز تصمیم گرفت همه چیز را عوض کند. او در اتاق‌ها را می‌زد تا همراهی برای ناهار پیدا کند و جلسات صبحانه را با اعضای تیم زمان‌بندی می‌کرد. نتیجه چه شد؟ «همه شگفت‌زده شده بودند؛ اما اکثر اوقات به درخواست من پاسخ مثبت می‌دادند.» و این کار موجب شد شنیگانز احساس تعهد بیشتری نسبت به همکارانش و البته کارش کند. او حتی گاهی با مدیرعامل شرکت ناهار می‌خورد. شنیگانز با درک این نیاز واقعی در محیط کار امروز، تصمیم گرفت راه علاج خود را به همه افراد شرکت ارائه دهد. در سال ۲۰۱۵، او اپلیکیشن Never Eat Alone را آغاز کرد؛ اپلیکیشنی که می‌تواند به کارمندان در شرکت‌های بزرگ کمک کند تا برای صرف یک وعده غذایی به یکدیگر بپیوندند.

امروز شرکت او (که ۱۷ کارمند و دفاتری در پاریس و نیویورک دارد) با بیش از ۷۰ شرکت که هر کدام حداقل ۵۰۰ کارمند دارند کار می‌کند. این شرکت سالانه یک میلیون دلار درآمد دارد و حدود ۵/ ۱ میلیون دلار سرمایه برای گسترش جذب کرده است. اکنون شنیگانز قصد دارد کسب‌و‌کار خود را به‌صورت بین‌المللی رشد دهد. او می‌گوید «همیشه می‌خواستم اثر بزرگی برجای بگذارم. زمانی که این مشکل را دیدم، تصمیم گرفتم راه‌حلی پیدا کنم.»

یک ماهی تنها در یک حوض بزرگ

شنیگانز در سوئیس به دنیا آمده و بزرگ شده بود و سپس در فرانسه در دانشگاه دوفین پاریس ادامه تحصیل داد. اواخر دوران تحصیل بود که وارد دوره کارآموزی در بخش مدیریت ثروت شرکت UBS شد. زمانی که او شروع به اشتراک ناهار با همکارانش کرد تا بهتر آنها را بشناسد، به سرعت پی به مزایای گسترش چرخه اجتماعی خود برد. «در مورد شرکت بیشتر می‌آموختم و شبکه ارتباطات خود را بهبود می‌بخشیدم.» این تجربه موجب شد تا ایده Never Eat Alone به ذهن او خطور کند. اما این اپلیکیشن چگونه کار می‌کند: کارمندان شرکت می‌توانند در صورت تمایل از طریق این اپلیکیشن، برای پیوستن به شبکه شرکت ثبت‌نام کنند. شرکت‌کنندگان فرمی را پر می‌کنند که در مورد چیزهایی مانند مهارت‌ها و علایق می‌پرسد و سپس آنها را با سایر کارمندانی که ویژگی‌های مشترک دارند تطبیق می‌دهد. همکاران می‌توانند وعده‌های غذایی را برنامه‌ریزی کنند یا به سادگی از طریق گزینه «چت» در این اپلیکیشن با یکدیگر در تماس باشند. شنیگانز با یک برنامه دقیق، در رقابت استارت‌آپ‌ها شرکت کرد که StartupBus در آلمان برگزار کرده بود و در مرکز رشد StartupHouse در سانفرانسیسکو نیز موفق به کسب مقام شد. او در آنجا پیش از رفتن به پاریس و تبدیل ایده خود به یک کسب‌و‌کار تکامل‌یافته، مفهوم خود را بیشتر گسترش داد.

Never Eat Alone هم برای آی‌فون و هم برای اندروید در دسترس است. وقتی شنیگانز فهرست مشتریانش را ساخت، زمانی برای ایجاد نوعی فرهنگ شرکتی دوستانه ایجاد کرد که امیدوار است بتواند برای مشتریانش به ارمغان بیاورد. اما از همه مهم‌تر، Never Eat Alone شفافیت و جریان آزادی از ارتباطات را ارائه می‌دهد. «ما به اشتراک دیدگاه و ماموریت خود با این تیم ادامه دادیم و به نظر من این دلیلی درست برای تعهد آنهاست. این روح شرکت است که موجب می‌شود آنها هر روز به سر کار بیایند.»

بازیگران عمده را در هیات‌مدیره به‌کار بگیرید

همه آن چیزی که شنیگانز نیاز داشت انجام دهد، متقاعد کردن سایر شرکت‌ها بود تا ثابت کند که ایده او ارزش سرمایه‌گذاری دارد. «صادقانه می‌گویم که این کار نیاز به‌کار و تلاش سخت داشت.» شنیگانز که اکنون در دهه سوم زندگی خود است، می‌گوید سن او در شروع کار یک مانع بود اما این مانع چندان طول نکشید. او می‌گوید «به محض اینکه نشان دادم که من روی این کار تخصص کامل دارم، سن من به یک مزیت تبدیل شد.» «ثابت شد که انگیزه من حقیقی بود. وقتی شرکت‌ها به شدت در تلاش برای جذب نسل هزاره هستند، ثابت شد که فردی از نسل هزاره می‌تواند هدایت این شرکت را به عهده بگیرد.» او همچنین به مشتریان یادآوری کرد که شکل دادن روابط با (و بین) همکاران چیزی بیش از ایجاد دوستی است. ایجاد روابط به معنای افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت بازده کاری افراد و حفظ کارمندان است؛ به گفته او همه اهداف شرکتی می‌تواند با انزوا تحلیل برود. تحقیقات نیز این گفته‌ها را ثابت می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که جسیکا متوت از دانشگاه راتگرز انجام داد نشان داد که روابط دوستانه در محیط کار عملکرد شغلی را بهبود می‌بخشد. به گفته او به‌طور کلی نگرش Never Eat Alone در جمع کردن کارمندان دور یکدیگر بسیار موثر بوده است. برخی مدیران اجرایی حتی از این اپلیکیشن برای ارتباط خودشان با کارمندان زیردست استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال از آن برای تسهیل جلسات ماهانه با کارمندی که به‌طور تصادفی انتخاب شده است استفاده می‌کنند.

بهبود کیفیت زندگی شرکتی

شنیگانز هدف خود را به قرارهای ناهار محدود نکرد. او و تیمش اکنون پلت‌فرم جدیدی به نام Workwell را توسعه می‌دهند که دسترسی کارمندان به خدمات در دسترس در محیط کارشان، مانند منوی کافه‌تریا، رزرو اتاق جلسه و گزینه‌های اشتراک ماشین1 فراهم خواهند ساخت. به گفته او یک نسخه آزمایشی قبلا توسط چندین مشتری اجرا شده است. او همچنین می‌خواهد محصولاتش را تا جای ممکن به افراد و مکان‌های بسیاری معرفی کند. هدف غایی او کمک به کارمندان شرکت‌های بزرگ برای شادتر بودن و مرتبط بودن در محیط کار است. به طوری که هر فردی -از کارمندان تا مدیران تا کل شرکت‌ها- ممکن است از این مزیت‌ها منتفع شوند. در نهایت افراد حرفه‌ای جوان مانند او هدف خود را ایجاد یک دنیای کسب‌و‌کار جدید قرار داده‌اند که در آن محیط‌های آرام و سنگین کار جای خود را به محیط‌های کاری سرزنده‌تر و بانشاط‌تر می‌دهند. به گفته این کارآفرین جوان «مردم در آینده تنها در صورتی به‌کار برای شرکت‌های بزرگ ادامه می‌دهند که شرایط کاری آنها بهبود یابد.»

پی‌نوشت:

۱. Carpooling به معنای به نوبت سوار شدن ماشین‌های یکدیگر به‌منظور کاستن از تعداد اتومبیل جاده‌هاست.

منبع: Forbes