مترجم: نسیم اسلام پور

منبع: businessweek

با نزدیک شدن به تابستان و شروع مسابقات المپیک در انگلستان، شاهد ایجاد فرصت‌های طلایی و بی‌نظیری هستیم که به سبب آغاز این واقعه‌ بزرگ ورزشی برای مدارس کسب‌وکار ایجاد شده است. در ماه جولای بیش از پانصد هزار تماشاچی از سرتاسر دنیا به این کشور سفر خواهند کرد و این در حالی ا‌ست که بالغ بر چهارده هزار ورزشکار از دویست و پنج تیم مختلف در این بازی‌ها حضور خواهند داشت. در این بین، جنبه‌ اقتصادی و تجاری ماجرا، برای مدارس برتر کسب‌وکار این کشور موقعیتی را فراهم کرده که نمی‌توان از آن گذشت.

همچنین استادان و دانشجویان نیز، مطالعات وسیعی را انجام داده‌اند که از تدارکات و حمل و نقل تا بازاریابی‌های پنهان را در بر می‌گیرد. دانشجویان در این حیطه به کارآموزی (بعضا داوطلبانه) برای شرکت‌های درگیر در بازی‌ها‌ی المپیک پرداخته‌ و حتی نقشی هم در این بازی‌ها داشته‌اند که از آنها می‌توان به درگیری در برگزاری بازی‌ها و شرکت در برخی از مسابقات اشاره کرد. در این مجال سعی داریم تا نگاهی بر چگونگی فعالیت هفت مدرسه‌ کسب‌وکار در این حوزه انداخته و دمیده شدن روح المپیک در آنها - که شامل یک مدرسه در آمریکا نیز می‌شود - را بررسی کنیم.

مدرسه‌ کسب‌وکار اشریج

AshridgeBusiness School

به گفته‌ مسوولان، این مدرسه، در سال‌های اخیر با چند تن از بهترین مربیان انگلستان در ۳۹ رشته‌ ورزشی حاضر در المپیک همکاری داشته و به آنها چگونگی به کار بستن علوم دنیای تجارت در شاخه‌های ورزشی را آموزش داده است. برنامه‌های اجرایی این آکادمی توسط انجمن المپیک بریتانیا تایید شده و در عین حال قدرت مدیریت و رهبری مربیان در این مسابقات را نیز افزایش می‌دهد.

مدرسه کسب‌وکار لندن

London Business School

مارکو برتینی، یکی از استادان برجسته و استادیار رشته‌ بازاریابی این مدرسه، مقاله‌‌ای پژوهشی را به انجام رسانیده که به چگونگی فعالیت بازاریاب‌ها در جذب مردم به تماشای بازی‌ها در لندن و حصول اطمینان از میزان سودآوری آنها نگاهی دارد. او همچنین یک مطالعه‌ موردی را به کمک جان‌گورویل از مدرسه بازاریابی هاروارد، روی المپیک ۲۰۱۲ لندن انجام داده که در آن به بررسی چگونگی تصمیم‌گیری مسوول فروش بلیت بازی‌ها برای تعیین قیمت نهایی فروش آنها پرداخته است.

*گوران ناوا که یکی از دانش‌آموختگان فارغ‌التحصیل در مدرسه‌ کسب‌وکار لندن و در عین حال یکی از دوندگان صربستانی شرکت کننده در المپیک ۲۰۰۸ بیجینگ نیز بوده است، هم‌اکنون در انتظار شنیدن خبر صلاحیت خود برای شرکت (بر طبق مقررات و ضوابط مدرسه) در ۱۵۰۰۰ متر این بازی‌ها است.

مدرسه‌ کسب‌وکار کاونتری

Coventry Business School

مسابقات فوتبال المپیک ۲۰۱۲ در شش محل مختلف در سرتاسر انگلستان برگزار خواهد شد که از آنها می‌توان به شهر استادیوم کاونتری، که در ناحیه‌ غربی کشور واقع شده است اشاره کرد. دانشجویان و استادان مدرسه کسب‌وکار کاونتری از موقعیت درجه یک جغرافیایی خود که در دل محل برگزاری بازی‌ها‌ است نهایت استفاده را خواهند کرد؛ چراکه می‌توانند با توجه به این فرصت به مشاهدات خود در زمینه‌ بازاریابی پنهان پرداخته و در این تابستان فعالیت بازاریابی‌های غیروابسته به المپیک را نیز بررسی کنند. سیمون چادویک، یکی از استادان در رشته‌ بازاریابی ورزشی می‌گوید: «گروهی از دانشجویان دکتری بر موارد بازاریابی پنهان نظارت کرده و تخلفات مارک‌های تجاری را نیز گزارش خواهند کرد.»

مدرسه‌ حقوق کسب‌وکار دانشگاه کمبریج

University of Cambridge's Judge Business School

بنا بر بیانیات مدرسه، جولیان ساموئلسون که دانشجوی مقطع دکتری مدیریت بازاریابی‌ست، قرار است به عنوان مسوول گروه دامپزشکی، نظارت بر نگهداری ۲۰۰ اسبی را بر عهده بگیرد که در بازی‌های المپیک شرکت خواهند کرد. این مسابقات در پارک گرینویچِ جنوب لندن برگزار خواهند شد.

مدرسه بازاریابی سعید در دانشگاه آکسفورد

University of Oxford's Saïd Business School

محققان مدرسه‌ بازاریابی سعید در حال اتمام تحقیقی هستند که در آن بر بودجه‌ پنجاه سال گذشته المپیک نگاهی داشته‌ و برنامه‌ مخارج بودجه برای بازی‌های لندن را نیز بررسی می‌کنند. بر اساس اطلاعات مدرسه، ارقام نشان می‌دهند که مخارج بازی‌ها همیشه با افزایش - اغلب ناگهانی - هزینه‌ها، از میزان بودجه در نظر گرفته شده بیشتر بوده است. ویویان گیرولدو، یکی از اعضای تیم تدارکات مواد غذایی مدرسه، در بیست و پنجم ماه مه، به عنوان یکی از مشعل‌داران، از ورچستر به کرادیف مشعل را حمل خواهد کرد. سه تن از اعضای سعید در مسابقات قایقرانی المپیک شرکت خواهند کرد. برادران دو قلوی آمریکایی (تیلور و کامرون وینکل‌وس) که پیش‌تر با مارک زوکربرگ در مورد طراحی و تاسیس فیس‌بوک در هاروارد بحث و جدال داشتندو بعدتر مدرک MBA خود را از سعید گرفتند نیز قصد دارند تا با تیم آمریکا در مسابقه‌ قایقرانی مردان المپیک رقابت کنند. انتظار می‌رود تام سولزبری که یکی دیگر از اعضای سعید است نیز به عنوان پارو زن در تیم انگلستان به رقابت در بازی‌ها بپردازد.

مدرسه مدیریت دانشگاه کرنفیلد

Cranfield University's School of Manaement

اندرو پالمر، که یکی از دانشجویان مهمان در مدرسه مدیریت کرنفیلد است، مطالعه‌ای را انجام داده که توسط حمل‌ونقل لندن به اون ماموریت داده شده بود. گروه، مسوول بررسی سیستم حمل‌ونقل در بازی‌ها هستند و تاثیر المپیک را بر سیستم باربری و تحویل بارها می‌آزمایند. در ده ماه اخیر، دو تن از استادان دانشگاه کرنفیلد (پرفسور لیز لی کلی و نیل تامر) در صدر مشاوران، به بررسی سیستم حمل و نقل و ارتباطات از راه دور لندن (این دو شریک تکنولوژیک بازی‌های المپیک) می‌پردازند.

کالج کسب‌وکار رابینسون در دانشگاه ایالت جورجیا

Georgia State University's Robinson College of Business

تعداد بیست دانشجوی کالج کسب‌وکار رابینسون طی برنامه‌ میهمان‌نوازی این دانشگاه به همراه کوکا کولا (شرکت سهامی جهانی این بازی‌ها) در مسابقات‌ المپیک تابستان امسال کارآموزی خواهند کرد.