گاپی: انقلابی در حوزه استخدام شرکت‌های برزیلی

پلتفرمی با قابلیت بهبود فرآیند استخدام، نه‌تنها به رشد سریع شرکت‌ها کمک می‌‌‌کرد، بلکه می‌توانست به احیای اقتصاد برزیل نیز کمک کند. او این ایده را با برادرش «گیلرمی» و همکارش «برونا» مطرح کرد. برونا نیز مانند او متوجه این مشکل شده بود و از ایده او استقبال کرد. آنها ابتدا سعی کردند مشکل را درون شرکت حل کنند اما نتوانستند. به همین علت، هر دو تصمیم گرفتند از کارشان استعفا دهند تا کسب و کار خودشان در حوزه منابع انسانی را راه بیندازند. و نهایتا در سال ۲۰۱۵، همراه با گیلرمی و رابسون، «گاپی» را خلق کردند. گاپی یک تکنولوژی منابع انسانی ا‌‌‌ست که در برزیل واقع شده. این تیم آمده تا مشکل قدیمی شرکت‌های برزیلی را برای همیشه حل کند. هدف اصلی آنها، دگرگون‌‌‌سازی و تسریع فرآیند استخدام و تبدیل کردن آن به یک تجربه جذاب و شگفت‌‌‌انگیز، هم برای کارجو و هم برای کارفرماست. ماریانا به عنوان مدیرعامل شرکت، می‌‌‌گوید: «همه شرکت‌ها نیاز به استخدام نیرو دارند. استخدام، مهم‌ترین فرآیند کسب‌وکار است و ما با مشکلات شرکت‌های برزیلی آشنا هستیم.»

در کشوری با نرخ بیکاری ۱۴‌درصد و فرآیندهای استخدام سنتی، این استارت‌آپ توانسته با فناوری‌‌‌های دیجیتال، استخدام و گزینش نیرو را سهولت بخشد. گاپی با استفاده از مجموعه‌‌‌ای از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی، فرآیندهای استخدام و آشناسازی نیروهای جدید را یکپارچه‌‌‌سازی و به یک پلتفرم دیجیتال کامل و بی‌دردسر تبدیل کرده که صفر تا صد کارها را خودش انجام می‌دهد. بسیاری از کسب و کارهای برزیلی، حالا برای استخدام نیرو از سیستم گاپی استفاده می‌کنند؛ از جمله «رنر»، بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌‌‌ای برزیل و ایتائو، بزرگ‌ترین بانک این کشور. در سال ۲۰۲۱، گاپی توانست برای ۴۸۰‌هزار جایگاه شغلی خالی، نیرو استخدام کند. همه اینها به لطف هوش مصنوعی‌‌‌ است. نخستین محصولی که این شرکت عرضه کرده، ابزار استخدام است. ماریانا در این‌باره می‌‌‌گوید: «الگوریتم ما به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که میلیون‌‌‌ها رزومه را بررسی کنند و به تک‌تک متقاضیان پاسخ دهند. با کمک آن می‌توانیم کارجویان را رتبه‌‌‌بندی کنیم، شغل مناسبشان را به آنها پیشنهاد دهیم و کارجوها و جایگاه‌‌‌های خالی را با هم جفت و جور کنیم. به این ترتیب، زمان استخدام تا ۸۰‌درصد کاهش می‌‌‌یابد.» فرآیند رتبه‌‌‌بندی محصول، دائما آپدیت می‌شود. هوش مصنوعی، همه اطلاعات دریافتی جدید درباره کارجو، از جمله عملکردش در ارزیابی‌‌‌ها و مصاحبه‌‌‌ها را در نظر می‌گیرد و به مرور زمان یاد می‌گیرد که چطور توانایی‌‌‌اش در انتخاب، رتبه‌‌‌بندی و توصیه کارجوها را بهبود دهد.

گسترش دورکاری در دوران کرونا و پس از آن، چشم‌‌‌انداز حدود ۴۰۰ استارت‌آپ تکنولوژی، منابع انسانی در برزیل را تقویت کرد اما تعداد کمی از آنها توانسته‌‌‌اند مانند گاپی، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند.

طبق گزارش بلومبرگ، در سال گذشته این شرکت ۹۲میلیون دلار سرمایه جذب کرده که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در پلت‌فرم‌‌‌های منابع انسانی در تاریخ آمریکای لاتین و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ برزیلی ا‌‌‌ست که توسط زنان تاسیس شده است.

گرچه تمرکز اصلی و اولیه این شرکت، بهبود فرآیند استخدام است، اما طی چند سال اخیر، تیم گاپی فعالیت‌هایش را گسترش داده و چند قابلیت را نیز به پلتفرمش اضافه کرده؛ از جمله شناسایی مهارت‌‌‌های نرم و آموزش مهارت‌‌‌های فنی. گاپی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۲ میلیون کاربر داشته و قصد دارد سرمایه جدید را صرف افزایش سهمش از بازار برزیل کند. اما این تنها هدف آنها نیست. یکی دیگر از اهداف، ایجاد فرصت‌‌‌های برابر است.

بشر طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌‌‌های چشمگیری کرده است. ما حالا تاکسی اینترنتی می‌‌‌گیریم، با گوشی‌هایمان غذا سفارش می‌‌‌دهیم و آماده می‌‌‌شویم که آدم‌‌‌ها را به مریخ بفرستیم. با وجود دستاوردهای فوق‌‌‌العاده، هنوز در بعضی زمینه‌‌‌ها در عصر حجر زندگی می‌‌‌کنیم. مثلا فرصت‌‌‌های برابر در بازار کار.

خیلی طول کشید اما شرکت‌ها بالاخره دارند به ارزش و اهمیت تنوع در نیروهای کار پی می‌‌‌برند و گروهی از استارت‌آپ‌‌‌های حوزه استخدام، در حال کمک به شرکت‌هایی هستند که قصد جبران زمان از دست رفته را دارند. گاپی یکی از آنهاست. ابزار جدید گاپی به شرکت‌ها کمک می‌کند فرآیند استخدام منصفانه‌‌‌تر، متنوع‌‌‌تر و فراگیرتری داشته باشند. به این ترتیب، اقلیت‌‌‌ها فرصت‌‌‌های شغلی بیشتری خواهند داشت. اگر یک کارجو، جزو یک گروه اقلیت باشد، می‌تواند آن را اعلام کند. کارفرما نیز طیف گسترده‌‌‌ای از قابلیت‌ها را در اختیار دارد، از جمله ابزارهایی برای آنالیز و شناسایی این گروه‌‌‌ها، انتخاب افراد و یافتن کانال‌‌‌هایی برای افزایش تنوع. مثلا «از کدام کانال می‌توانیم زنان بیشتری را وارد کنیم؟ آیا ممکن است در برهه‌‌‌ای از زمان، سیاه‌پوستان را از قلم انداخته باشیم؟»

تا پایان اوت، بیش از ۱۰۰ شرکت از این ابزار استفاده کرده‌‌‌اند و نتایج اولیه این پروژه، همین حالا هم مشهودند. آمار جذب نیرو از میان اقلیت‌‌‌ها حدود ۵۵‌درصد افزایش یافته. این یک خبر خوب برای شرکت‌هایی ا‌‌‌ست که نیروهای کارشان به‌ویژه در سطوح بالا از تنوع برخوردار نیستند اما درصدد تغییر این روالند. گاپی کمک می‌کند تا درهای فرصت به روی همه اقلیت‌‌‌ها باز شود.