سوئیس

کوشان غلامی

بخش اول

سوئیس با نام رسمی‌کنفدراسیون سوئیس، کشوری است در اروپای غربی که از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختن‌اشتاین، از جنوب با‌ایتالیا و از غرب با فرانسه همسایه است. این کشور ۵/۷ میلیون نفر جمعیت و بالغ بر ۴۱هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. سوئیس کشوری است با سیاست جمهوری فدرال و از ۲۶‌ ایالت تشکیل شده‌است که «کانتون» خوانده می‌شوند.

پایتخت سوئیس شهر برن است و قطب‌های اقتصادی‌این کشور دو شهر جهانی ژنو و زوریخ هستند. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه در‌این کشور با ۴۵هزار دلار برای هر نفر، از بالاترین‌ها در جهان است.

سوئیس کشوری چندزبانی است و در آن چهار زبان آلمانی، فرانسوی،‌ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند.

سوئیس دارای سابقه طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است به طوری که‌این کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده است.‌این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل نیز در‌این کشور و در شهر ژنو قرار دارد.

آمارکلی کشور سوئیس

مساحت: ۴۱۲۸۵ کیلومترمربع (رتبه ۱۳۳ درمیان کشورهای جهان)

جمعیت: ۷میلیون و ۹۰۰ هزار نفر (رتبه ۹۵ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۱۸۸ نفر در کیلومتر مربع (رتبه ۶۵در میان کشورهای جهان)

امیدبه زندگی: مردان۷۸سال-زنان ۸۴ سال

میزان طلاق در ۱۰۰۰ نفر: ۸/۲ نفر

آماراقتصادی

واحد پول: فرانک

تولید ناخالص ملی: ۳۲۲ میلیارد دلار-سرانه ۴۵۲۶۵ دلار

اشتغال: کشاورزی ۴ درصد - صنعت ۲۳ درصد- خدمات۷۰ درصد- بیکار ۴ درصد

صادرات عمده: مواد شیمیایی- انواع ماشین‌آلات - ساعت و جواهرات - تجهیزات گرانبها - فلزات و محصولات فلزی - لوازم توزین

مقاصد صادرات: آلمان ۲۱ درصد - آمریکا ۱۰ درصد - فرانسه ۹ درصد -‌ایتالیا ۸ درصد - انگلیس۵ درصد - اسپانیا ۴ درصد

واردات عمده: مواد شیمیایی - کالاهای واسطه - وسایل نقلیه موتوری- منسوجات - کالاهای سرمایه‌ای

منابع واردات: آلمان ۳۳ درصد -‌ایتالیا ۱۲ درصد - فرانسه ۱۰ درصد - هلند ۵ درصد - آمریکا ۵ درصد - اتریش ۴ درصد.

از مهم‌ترین شهرهای سوئیس می‌توان به زوریخ، ژنو، بازل، لوزان و لوسرن اشاره کرد. بلندترین قله آلپ در مرز سوئیس با‌ایتالیا به نام «دوفورس پیتز» (Dufourspitze) به ارتفاع ۴۶۳۴ متر قرار دارد. کشور سوئیس در روزگار قدیم، هلوتیا (Helvetia) نام داشت. در سال ۱۸۱۵ کنگره وین بی‌طرفی و به رسمیت شناختن سوئیس را تضمین کرد. در سال ۱۸۴۸ قانون اساسی جدید سوئیس با الگوبرداری از قانون اساسی فدرال‌ایالات متحده آمریکا تصویب شد. قانون اساسی فدرال در سال ۱۸۷۴ به سوئیس یک حکومت مرکزی قوی بخشید به طوری که به حکومت مرکزی قدرت زیادی برای نظارت بر کانتون‌ها می‌داد. وحدت ملی و سیاست محافظه‌کاری به منظور رسیدن سوئیس به بی‌طرفی، رشد زیادی کرد. خط‌مشی بی‌طرفی سیاسی سوئیس در جنگ‌های جهانی نیز ادامه یافت، شهر ژنو مرکز اتحادیه ملل بود، همچنین بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی در‌این کشور قرار داشتند، بنابراین در طول دو جنگ جهانی هیچ گونه تعرضی به‌این کشور وارد نشد.

مساله شگفت آور‌اینکه زنان سوئیسی تا قبل از سال ۱۹۷۱ از داشتن حق رای و نامزدی در انتخابات محروم بودند. اولین رییس‌جمهور زن سوئیس که «روت دریفوس»

(Ruth Dreifuss) نام داشت در سال ۱۹۹۹

رییس جمهور‌این کشور شد. نژادسوئیسی‌ها، ۶۵ درصدآلمانی، ۱۸ درصد فرانسوی و ۱۰ درصد نیز‌ایتالیایی است. همچنین دین ۴۱ درصد مردم سوئیس کاتولیک، ۳۵ درصد پروتستان،۴ درصد مسلمان و ۱ درصد نیز ارتدوکس است. واحد پول سوئیس، فرانک با واحد جزء (سانتیم یا راین) نام دارد. از مهم‌ترین صنایع سوئیس بانکداری، توریسم و صنعت بیمه می‌باشد.

فرهنگ کسب‌وکار درسوئیس

در‌این هفته که به بررسی مجزای کشور سوئیس اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب‌وکار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر با مشتریان و شرکای سوئیسی باشد. هرچند هر کدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب‌وکار در سوئیس تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود‌این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی

قرار گیرند.

ممکن است پس از مطالعه‌این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار سوئیس، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک ‌این کشورها نیز مورد بررسی قرارخواهندگرفت.