میلیاردری چینی که کار در کشورش را به آمریکا ترجیح داد

الهام جوادی

راجر وانگ میلیاردری دیگر از چین است. او رییس و مدیرعامل گروه بین‌المللی گلدن ایگل (عقاب طلایی) در زمینه خرده فروشی است. وی در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۸/۲ میلیارد دلار در رده سیصد و پنجاه و چهارم فهرست میلیاردرهای مجله فوربز قرار گرفت.

راجر وانگ هونگ در سال ۱۹۴۹ در چین به دنیا آمد. او در دانشگاه فرهنگ چین در تایوان تحصیل کرد و در سال ۱۹۶۹ فارغ التحصیل شد. راجر وانگ در سال ۱۹۷۱ به ایالات متحده مهاجرت کرد. او در لس‌آنجلس آمریکا به عنوان مدیر داروخانه مشغول به کار شد. وانگ همچنین در آمریکا در رشته MBA در دانشگاه ساوترن لوییزیانا ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۷۳ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وانگ در سال ۱۹۷۸ شرکت مدیریت ترانس پاسیفیک را تاسیس کرد و مدیر آن شد.

راجر وانگ در سال ۱۹۹۲ به چین بازگشت و در همین سال گروه گلدن ایگل را در نانجینگ تاسیس کرد. او این کار را با ساختن یک برج و بازگشایی یک مرکز خرید انجام داد. با گذشت زمان گروه گلدن ایگل تبدیل به یک شرکت بزرگ با تخصص در دامنه‌ای از حوزه‌های مختلف

-از توسعه املاک و مستغلات تا تعمیرات و نگهداری قطعات خودرو-شد.

راجر وانگ کمی بعد گروه خرده فروشی گلدن ایگل را راه‌اندازی کرد تا به کسب و کار مراکز خرید در چین و به ویژه استان جیانگسو بپردازد. این گروه در سال ۲۰۰۶ وارد بازار سهام هنگ‌کنگ شد. راجر وانگ در حال حاضر مالک ۷۰ درصد سهام این شرکت است.

او در حال حاضر مسوول مدیریت کلی، برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری‌های عمده و اصلی گروه گلدن ایگل‌است. وی در حال حاضر بیش از ۳۲ سال تجربه در زمینه توسعه و مدیریت املاک و مستغلات و فروشگاه‌های زنجیره ای دارد. گروه خرده فروشی گلدن ایگل تاکنون ۱۹ مرکز خرید راه‌اندازی کرده است. این فروشگاه‌ها در چهار استان چین با نام‌های جیانگسو، آنهویی،‌ شانکسی و یوانان و همچنین ۱۳ شهر شامل شانگهای، نانجینگ، نانتونگ و غیره قرار دارند. در سال ۲۰۱۰ بیش از ۴۴۰۰ کارمند برای گروه خرده‌فروشی گلدن ایگل مشغول به کار بودند. این گروه به تلاش و اثرگذاری کارکنان خود اهمیت زیادی می‌دهد و همواره برای کارکنان خود دوره‌های آموزشی تخصصی و سفرهای آموزشی به خارج از کشور برگزار می‌کند.

راجر وانگ علاوه بر شهرتش در کسب و کار، هم در چین و هم در ایالات متحده فردی خیر خواه به شمار می‌رود. او مبالغ زیادی را به کتابخانه هانتینگتون در پاسادنا اهدا کرده است. راجر وانگ اولین بار در سال ۲۰۰۷ وارد فهرست میلیاردرهای فوربز شد.

او ازدواج کرده و دو فرزند دختر به نام‌های جانیس و دوروتی دارد. وی در حال حاضر ساکن نانجینگ در چین است ولی نیمی از وقت خود را در بورلی هیلز در ایالت کالیفرنیای آمریکا می‌گذراند.