بنیان‌گذار اولین سیستم کابلی شهری زیرزمینی در آمریکا

الهام جوادی

چارلز دولان میلیاردری آمریکایی و بنیانگذار شرکت کابل ویژن و HBO (هوم باکس آفیس) است. وی در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۶/۲ میلیارد دلار در رده سیصد و شصت و هفتم ثروتمندان جهان در فهرست مجله فوربز قرار گرفت.چارلز دولان در ۱۶ اکتبر سال ۱۹۲۶ در کلیولند در ایالت اوهایو در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او به دانشگاه جان کارول رفت، ولی تحصیل در این دانشگاه را رها کرد. او در سال ۱۹۶۵ شبکه‌ای راه‌اندازی کرد که بعدها تبدیل به هوم باکس آفیس شد. سیستم جدیدی که دولان آن را استرلینگ منهتن کابل می‌نامید تبدیل به اولین سیستم کابلی شهری زیرزمینی در ایالات متحده شد. چارلز دولان در سال ۱۹۷۳ به میزان ۲۰ درصد از سهام این شرکت را در ازای یک شرکت کوچک کابلی به نام لانگ آیلند به شرکت تایم واگذار کرد. این شرکت کوچک که به عنوان یک اپراتور تلویزیون کابلی که تنها به ۱۵۰۰ مشتری در حومه لانگ آیلند در نیویورک خدمات ارائه می‌داد، بعدها تبدیل به شرکت کابل ویژن شد.

شرکت کابل ویژن در حال حاضر در بیش از ۷/۴ میلیون خانواده بیننده دارد. این شرکت یکی از شرکت‌های رسانه و مخابرات دوربرد پیشتاز در آمریکا به شمار می‌رود. شرکت کابل ویژن طی چهار دهه پرتفولیویی عملیاتی را شکل داده که دامنه‌ای از خدمات صوتی دیجیتال، دسترسی به اینترنت پرسرعت و پکیج‌های تلویزیون کابلی دیجیتال قدرتمند، راه‌اندازی فروشگاه و سالن‌های نمایش را دربرمی‌گیرد. چارلز دولان در حال حاضر رییس شرکت کابل ویژن است. شرکت کابل ویژن در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۴۴۷۰ کارمند داشت و درآمد آن در سال ۲۰۰۸ در حدود ۲/۷ میلیارد دلار و سود خالص آن در حدود ۵/۲۲۷ میلیون دلار برآورد شده بود.

دولان همچنین یکی از مدیران اجرایی شرکت شبکه AMC، یکی از تولیدکنندگان پیشتاز برنامه برای پلت‌فرم‌های چند رسانه‌ای است.مدرسه کسب و کار چارلز اف دولان در دانشگاه فیرفیلد به خاطر کمک ۲۵ میلیون دلاری دولان و خدمات او به عنوان یکی از اعضای هیات معتمده به این دانشگاه، در سال ۲۰۰۰ به نام او نامگذاری شد.

چارلز دولان ازدواج کرده و شش فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن اویستر بی دی نیویورک است. یکی از فرزندان او، جیمز ال. دولان در حال حاضر نماینده و مدیرعامل شرکت سیستم‌های کابل ویژن و شرکت مادیسون اسکور گاردن است.