نویسنده: تیم بری*

مترجم: فرهاد امیری

یکی از بهترین اصول طراحی کسب و کار این است که بر فرضیات بنا می‌شود و این فرضیات قابلیت تغییر دارند. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای نظارت بر طرح کسب و کارتان این است که فرضیات خود را فهرست کنید، آنها را جلوی چشم بگذارید و به طور منظم مرورشان کنید تا در صورت تغییر آنها واکنش مناسب را نشان بدهید. در نظر داشته باشید که نفهمیدن فرضیات یکی از رایج‌ترین خطاها و اشتباهات در طراحی کسب و کار است.

طرح کسب و کارتان ضرورتا مملو است از فرضیات حساس و کلیدی؛ یعنی فرضیاتی که تغییر آنها می‌تواند اثری تعیین‌کننده در مسیر کسب و کار شما بر جای بگذارد. فروش‌های اولیه، نرخ‌های رشد، هزینه‌ها، ترافیک، تبدیل ارز، هزینه‌های مربوط به هر کلیک در اینترنت، تعداد کلیک‌ها، رهبری کسب و کار، پرسنل مورد نیاز، برونداد کسب و کار، قابلیت تولید، ... همه اینها فرضیاتی حساس و کلیدی هستند که تغییر در آنها می‌تواند به تغییر کسب و کار شما بینجامد.

ما اینجا در مورد نظریه حرف نمی‌زنیم، بلکه از طراحی کسب و کار در دنیای واقعی می‌گوییم؛ یعنی آن بیرون، در خط مقدم! دو شریک می‌شناختم که کسب و کاری مربوط به غذاهای آماده را بر اساس محل فروشگاه‌شان طراحی کردند و آن وقت چون در جایی دیگر شروع به کار کردند، کسب‌وکارشان از بیخ‌و‌بن تغییر کرد.

برای مرور فرضیات کسب‌وکارتان پرسش‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

آیا پیش‌بینی فروشتان بر شرایط کنونی بازار امروز مبتنی است؟ چگونه این شرایط ممکن است تغییر کنند؟

اگر ارائه‌ محصولتان به تاخیر افتد، چه رخ خواهد داد؟ آیا فرضیات مربوط به فروش و هزینه‌ها تغییر می‌کنند؟ آیا می‌خواستید کالاهای ساخته‌شده در چین را بفروشید؟ آیا این طرح کسب و کار پس از انتشار اخباری مبنی بر وجود مشکل در محصولات چینی تغییر کرده است؟

اگر آن شریکتان که می‌خواست به محض تمام‌شدن مراحل اولیه‌ پا گرفتن کسب و کار، بیرون برود و کار را به شما واگذارد، تصمیمش عوض شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بخشی از فرآیند طراحی کسب و کار باید به اتخاذ فرضیاتی صحیح و سرراست اختصاص یابد. شما باید این فرضیات را فهرست کنید و هرگز از یادشان مبرید. طراحی کسب و کار به معنای مرورِ فرضیات به صورت منظم و خبردارشدن از تغییر آنها هم هست.

و شما چه زمانی طرح کسب و کارتان را عوض می‌کنید؟ پاسخ به سادگی این است: وقتی فرضیات‌تان تغییر کرده باشند، طرح کسب و کار شما نیز باید با آنها تغییر کند.

* تیم بری بنیانگذار شرکت نرم‌افزاری پالو آلتو، یکی از بنیانگذاران بورلند اینترنشنال و یکی از متخصصان سرشناس در حوزه‌ طراحی کسب و کار است.