فضا برای روزنامه‌های کاغذی تنگ‌تر می‌شود

ترجمه سیمین راد

منبع: کتاب «برترین رهبران کسب و کار در جهان»

گروه طراحی «کرگلیست» به دنبال یک برنامه‌نویس می‌گشت. آنها یک خبر تبلیغاتی برای جذب چنین کارمندی منتشر کردند. جیم باکمستر کسی است که این تبلیغ را می‌بیند و به آنها پاسخ می‌دهد. محل کار نیز خود دفتر گروه کرگلیست بود. نه تنها او استخدام شد، بلکه ۱۱ ماه بعد کرگلیست را اداره می‌کرد. یقینا نمی‌توان کرگلیست را یک شرکت ساده نامید.

وب‌سایت آنها در یک ماه ۵۰ میلیون بازدیدکننده از سرتاسر آمریکا را به خود اختصاص داد. در طول همین مدت تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۲۰ میلیارد صفحه اینترنتی بازدید شده است. این سایت در لیست ۱۰ سایت برگزیده آمریکا و ۲۲ سایت برتر جهان قرار گرفت. اما جالب است که این گروه طراحی نزدیک به ده الی دوازده کارمند بیشتر ندارد و هدفش خدمت به مشتریان و رفع نیازهای آنها است. نمی‌توان کرگلیست را با وال‌استریت یا سیلیکون‌ولی مقایسه کرد. باکمستر می‌گوید: «مردمان زیادی طی این سال‌ها رویکرد ما را عجیب و غریب ارزیابی کرده‌اند، اما ابدا تحت فشار رویکردهای دیگران نبوده‌ایم و هرگز احساس نامناسبی نداشته‌ایم. دیگران می‌توانند با رویکرد خودشان دست به فعالیت اینترنتی بزنند، اما گروه ما رویکرد خاص خودش را پیش خواهد برد.»

چه چیز در این گروه منحصربه‌فرد عجیب و غریب به نظر می‌رسد؟ یقینا ایده کارشان نمی‌تواند باشد. کرگلیست به بیان ساده یک وب‌سایت است که تبلیغات طبقه‌بندی‌شده در آن قرار داده می‌شوند. اما این سایت چیزی بیش از این توصیف ساده ما است. کرگلیست یک اجتماع آنلاین از کارآفرینان و کارگزاران است که رویکرد و نگرش ویژه خودش را دارند. سایت هنوز ماهیتی غیرتجاری دارد و یک صنف خاص در عرصه کسب و کار به حساب نمی‌آید. آنها وظیفه‌ای عمومی برعهده گرفته‌اند و آن را نوعی خدمت به همگان می‌دانند.

بازدید از سایت کرگلیست به آدرسwww.craiglist.org شبیه سفر به نخستین روزهای رشد و توسعه سایت‌های اینترنتی است. کرگلیست شبیه یک اینترنت منسوخ و قدیمی است که هنوز دارد خیلی خوب جواب می‌دهد. طراحی سایت بسیار ساده است و بنر تبلیغاتی در آن دیده نمی‌شود. تصاویر و عکس‌های سایت بسیار جذاب هستند و شما را به یاد فضای دهه ۹۰ در اینترنت می‌اندازند.

اما هیچ یک از این ایده‌ها و موفقیت‌ها تصادفی نیست. کرگلیست مدت‌ها است بر ایده‌هایش پافشاری می‌کند و دائما دارد مسیر خودش را بدون توقف طی می‌کند. آنها بیش از هر فضای دیگری در جهان، تبلیغات طبقه‌بندی‌شده را منتشر کرده‌اند. تقریبا هر ماه نزدیک به ۴۰ میلیون تبلیغ طبقه‌بندی‌شده جدید به سایت اضافه می‌شود. جالب است که تبلیغات استخدام برای کار نیز به سایت اضافه شده است. نزدیک به یک میلیون تبلیغ کاری در ماه گذشته در معرض همگان قرار گرفت. اما نباید گول ظاهر ساده سایت را خورد و با خود گفت که این کسب و کاری کلان نیست. کافی است به روزنامه‌های تبلیغاتی و مالی در سرتاسر آمریکا سری بزنید. تقریبا همه آنها ورشکست شده‌اند یا در حال انتقال و واگذاری‌اند. کرگلیست همه رقیب‌های تجاری‌اش را در عرصه کسب‌وکار کنار زده است و اکنون مهم‌ترین نقش را در جهان تبلیغاتی آمریکا بازی می‌کند.

اکنون همه مردم ماجرای این سایت را می‌دانند. کرگلیست در سال ۱۹۹۵ توسط بنیانگذارش، یعنی کرگ نیومارک به راه افتاد. این سایت ابتدا از طریق ایمیل فعالیت می‌کرد. آنها ابتدا مطالبشان را برای مخاطب‌های خاصی ارسال می‌کردند. مطالب اولیه سایت به مباحث نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و اینترنت مربوط می‌شدند. اما ناگهان تعداد مطالب و مخاطب‌ها افزایش پیدا کرد. کاربران، سایت کرگلیست را راهی نوین برای ارتباط با دیگران می‌دیدند. لازم نبود هزینه زیادی پرداخت شود. بسیار ارزان‌تر از هر مجله و روزنامه و شبکه تبلیغاتی می‌توانستید با هر کسی ارتباط بگیرید.

مطالب سایت رفته‌رفته تنوع بیشتری پیدا کردند: مسائل خرید و فروش خانه، خانه‌سازی، کاریابی، خدمات، فضاهای گفت‌وگو و پروفایل‌های شخصی برای هر فرد. جالب است که کرگلیست اخلاق و فرهنگ حرفه‌ای خود را نیز دارد. آنها در سال ۲۰۰۹ در مقابل کسانی که می‌خواستند از این سایت سوءاستفاده تجاری کنند، وارد عمل شدند و امنیت آن را افزایش دادند.

کرگلیست در ژانویه ۲۰۱۰ تبلیغات اختصاصی برای کار در برخی از مهم‌ترین کلانشهرهای آمریکا را پذیرفت: واشنگتن دی سی، پورتلند، سن دیگو، نیویورک، سان فرانسیسکو، لس‌آنجلس، بوستون، شیکاگو و اورگان. به این ترتیب کرگلیست به صاحبان کار و سرمایه کمک می‌کرد تا کیفیت کار و استخدام را بهبود ببخشند. این قضیه منافع زیادی برای شرکت‌ها و کرگلیست داشت و حتی به اقتصاد کلان آمریکا نیز کمک زیادی می‌رساند. برای مثال، معمارهای بسیاری در بیش از ۵۰۰ شهر در سرتاسر دنیا از طریق کرگلیست استخدام شدند. بخش عظیمی از این ایده‌ها و موفقیت‌های خارق‌العاده با ورود جیم باکمستر به شرکت ممکن شد. همگان او را به عنوان برنامه‌نویس ارشد سایت می‌شناسند. ایده‌های طراحی صفحه اول، اجتماع آنلاین، ارسال ایمیل، موتورهای جست‌وجو، فضاهای گفت‌وگوی جمعی و پروفایل‌های شخصی به جیم باکمستر تعلق دارند. او با همین ایده‌ها باعث موفقیت‌های روزافزون سایت شد. وی در نوامبر سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیریت شرکت کرگلیست برگزیده شد. با وجود موفقیت‌های روزافزون کرگلیست بخش اعظم تبلیغات در این سایت هنوز رایگان است. آنها ابدا قصد ندارند که کرگلیست را به یک بانک بسیار بزرگ تبلیغاتی تبدیل کنند. آنها به کمک‌های بیرون از شرکت دل‌خوش کرده‌اند و میلیون‌ها دلار را از طریقی جز تبلیغات به دست می‌آورند. به همین خاطر بسیاری از رقبای کرگلیست به آنها اتهام‌های زیادی می‌زنند. برای مثال، شرکت معروف WPP یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تبلیغاتی در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. مدیر این شرکت آقای مارتین سورل است. وی در سال ۲۰۰۶ در سایت مشهورش www.financialtimes.com درباره کرگلیست می‌نویسد: «واقعا نمی‌فهمم! چطور با این آنارشیست‌های سوسیالیست کار می‌کنید؟ آنها باعث شدند که درآمدهای همه روزنامه‌های تبلیغاتی در اغلب شهرهای کوچک و بزرگ در آمریکا از بین برود.» در واقع آقای سورل دارد به تبلیغات طبقه‌بندی‌شده و رایگان سایت کرگلیست اشاره می‌کند و باکمستر جواب می‌دهد: «احتمالا من باید تنها مدیری در آمریکا باشم که تاکنون او را یک ضداقتدارگرا، آنارشیستِ سوسیالیست یا حتی یک کمونیست نامیده‌اند. اما واقعیت این است که اینترنت سوسیالیستی‌ترین نیروی ممکن در جهان است. من اعتقاد خاصی به هیچ جریانی ندارم. اما به نظرم باید با واقعیت محرز و مشخص زمانه‌مان همراه شویم و همگی به سوی اینترنت گام برداریم.» در حقیقت، وقتی اینترنت از راه می‌رسد و عصر دیجیتال آغاز می‌شود، واقعا دیگر جایی برای روزنامه‌های کاغذی باقی نخواهد ماند. الگوهای سنتی باید جایشان را به الگوهای مدرن بدهند تا زندگی ما با رفاه و آرامش بیشتری طی شود.

بزرگ‌ترین اشتباه جیم باکمستر به زبان خودش

بزرگ‌ترین اشتباه من این بود که تصمیم گرفتم از دانشکده پزشکی انصراف بدهم. نصف دوره را طی کرده بودم و در دانشکده پزشکی میشیگان درس می‌خواندم. کم‌کم حس کردم که واقعا برای پزشکی ساخته نشده‌ام. از درس‌خواندن لذت نمی‌بردم و تصمیم به خروج از دانشگاه گرفتم.

اما واقعا برای درسم وقت و انرژی زیادی گذاشته بودم. هزینه‌های مالی بسیاری صرف تحصیلاتم شده بود. کاملا اشتباه بود که با این موقعیت خوب تحصیلی و این هزینه‌های فراوان دانشگاه را رها کنم. همه دوستانم به من می‌گفتند که دارم مرتکب اشتباه بزرگی می‌شوم. من نیز تا سال‌های سال فکر می‌کردم که بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام را مرتکب شده‌ام. گرچه بعدها بخت با من یار بود و اشتباهم جبران شد.

باور نمی‌کنید که من شاگرد اول کلاسم بود. بهترین دانشجوی استادانم محسوب می‌شدم. اما دیگر علاقه‌ای به این روند نداشتم. کم‌کم حس کردم که اصلا علاقه‌ای به رشته پزشکی ندارم. پزشکی کسل‌کننده و ملال‌آور به نظر می‌رسید. حتی تجربه‌های عملی این رشته نیز به اندازه مباحثش خسته‌کننده و بی‌روح بودند. حس می‌کردم که همه انرژی و وقتم را باید صرف رشته‌ای کنم که هیچ علاقه‌ای به آن ندارم. برای همین تصمیم گرفتم که سال بعد از دانشگاه بیرون بزنم. سال بعد فرا رسید و دیگر به دانشگاه بازنگشتم.

بی‌تردید این کار من یک اشتباه بود. اما یک درس بزرگ گرفتم: باید همواره به دنبال علایق و اشتیاق‌های خودم باشم. فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین درسی بود که من گرفتم. از آن زمان سال‌ها می‌گذرد. من نیز تصمیم گرفته‌ام که عملکردهایم با احساساتم منطبق باشند. علایق من از آینده با من حرف می‌زدند؛ اما رشته تحصیلی‌ام من را در گذشته محبوس می‌کرد. بدیهی است که همگان دوست دارند تا در آینده سرمایه‌گذاری کنند. باید اضافه کنم که من این درس‌ها را آسان نیاموختم. هزینه‌های زیادی برای این تجربه‌ها صرف شد. تحصیلاتم را از دست دادم، وقت و انرژی زیادی از من گرفته شد و هزینه‌های مالی سرسام‌آوری به دانشگاه پرداخت کردم. اما دست آخر به خوبی یاد گرفتم که موفقیت یعنی آنچه دوست دارم انجام بدهم.

درباره جیم باکمستر

احتمالا تنهای مدیری که تاکنون در آمریکا به او برچسب ضداقتدارگرا، کمونیست، آنارشیستِ سوسیالیست زده‌اند. از سال ۲۰۰۰ به بعد کرگلیست به عنوان مهم‌ترین، فراگیرترین و بزرگ‌ترین وسیله تبلیغات در آمریکا شناخته می‌شود. این سایت تبلیغات طبقه‌بندی‌شده را روزانه منتشر می‌کند. بخش اعظم تبلیغات در این سایت کاملا رایگان هستند و اندک تبلیغات باقیمانده نیز هزینه‌های بسیار کمی دارند. همچنین این سایت در سطح جهانی نیز محبوبیت فراوانی به دست آورده است. جیم باکمستر قبل از آنکه مدیریت این شرکت را برعهده بگیرد، یک طراح و برنامه‌نویس ساده بود.او بخش‌های مهم سایت را طراحی کرد و عملا به بهترین کارمند کرگلیست بدل شد. مجلات معتبر بسیاری همچون نیویورک تایمز، فاینشنال تایمز، فورچون، بیزنس ورک، گاردین، دیلی تلگراف، ساندی تایمز، وال استریت ژورنال و اس اف کرونیکل از او به عنوان یکی از چهره‌های آینده آمریکا یاد کرده‌اند.