سیسکو از کجا آمده است؟

کوشان غلامی

لن بوساک و سندی لرنر (دارای مدرک لیسانس از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، فوق لیسانس اقتصادسنجی از دانشگاه کلرمونت و فوق لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد) زن و شوهری بودند که برای دانشگاه استنفورد به عنوان کارمندان بخش کامپیوتر کار می‌کردند. کمی بعد ریچارد ترویانو نیز به آنها پیوست تا این سه نفر سیسکو سیستمز را در سال ۱۹۸۴ راه‌اندازی کنند. نام سیسکو از نام شهر سان‌فرانسیسکو مشتق شده بود. با توجه به اظهارات جان مرگریج، کارمند ۳۴ ساله و مدیر پیشین شرکت، موسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت ساکرامنتو رانندگی می‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل گلدن گیت در نور آفتاب مواجه می‌شوند و اسم و نماد شرکت را بر این اساس انتخاب می‌کنند. نماد شرکت منعکس‌کننده اصلیت سان‌فرانسیسکویی آن است که نشان‌دهنده پل گلدن گیت است که به سبک خاصی طراحی شده‌است. پس از تاسیس شرکت، لرنر کار خود را به سمت خدمات کامپیوتری به شکل تمام وقت تغییر داد. در ابتدا سیسکو فقط چند پروتکل مسیریاب تولید می‌کرد، ولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات شبکه می‌توان پیدا کرد.

اولین محصول سیسکو، بوزاک بود که از یک نرم‌افزار مسیریاب (ابزاری که دو یا چند کامپیوتر شبکه را به هم متصل می‌کند) و چند پروتکلی که چند سال قبل توسط ویلیام ییگر (یک کارمند دیگر دانشگاه استنفورد که بعدها به سان مایکروسیستمز پیوست) طراحی شده بود، استفاده می‌کرد؛ این نرم‌افزار مسیریاب توسط بوزاک تکمیل شد. سیسکو اولین شرکتی نبود که نرم‌افزار مسیریاب تولید می‌کرد، اما شرکتی بود که برای اولین بار توانست به شکل موفقی این مسیریاب‌های چند پروتکل را تجاری‌سازی کند که اجازه ارتباط بین پروتکل‌های مختلف شبکه را می‌دهد. با گسترش استفاده از پروتکل اینترنت (IP) اهمیت مسیریاب‌های چند پروتکل شروع به کاهش کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترین مسیریاب‌های سیسکو طراحی شده‌اند تا پاکت‌های IP و فریم‌های MPLS را هدایت کنند.

در سال ۱۹۹۰ سیسکو وارد مبادلات سهام نزدک شد. لرنر در همین سال از شرکت اخراج شد و به همین دلیل بوساک هم کار خود را با دریافت ۲۰۰ میلیون دلار ترک کرد و بیشتر این پول به خیریه بخشیده شد.

سیسکو بعدها گستره‌ای از شرکت‌ها را برای افزایش محصولات و جذب استعدادها به شرکت خرید. خریدهای مختلف سیسکو همچون خرید استراتاکام در زمان خود بزرگ‌ترین معاملات در این صنعت بودند.

در زمان رونق شدید اینترنت در سال ۱۹۹۹، سیسکو شرکت Cerent واقع در کالیفرنیا را با قیمت ۷ میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت گران‌ترین خرید سیسکو در آن زمان بود و تنها خرید ساینتیفیک آتلانتا تاکنون از آن بزرگ‌تر بوده است. بسیاری از شرکت‌هایی که توسط سیسکو خریده شدند از جمله «لن سوییچینگ»، شرکت VOIP و Home Networking به کسب‌وکارهایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار رشد کردند. سیسکو همچنین در سال ۲۰۰۳ شرکت لینکسیس (فراهم‌کننده عمده محصولات شبکه خانگی یا اداری کوچک و تولید‌کننده سخت‌افزار شبکه کامپیوتر) را خرید.

سیسکو با خرید شرکت‌های دیگر، توسعه داخلی و همکاری با دیگر شرکت‌ها به بازار بسیاری از قطعات دیگر شبکه (غیر از مسیر یاب‌ها) مانند دسترسی از راه دور، مسیریاب‌های شعبه‌ای، شبکه خودپرداز‌های بانک‌ها، دستگاه‌های امنیت، دیواره آتش، تلفن اینترنتی و غیره راه پیدا کرده است.

سیسکو در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ یکی از دریافت‌کنندگان جایزه ران براون بود. این جایزه یک نشان افتخاری از سوی ریاست‌جمهور است که دریافت‌کننده آن را به عنوان نماد کیفیت در ارتباطات با کارکنان و جامعه معرفی می‌کند.

در اواخر مارس ۲۰۰۰، در اوج رشد دات کام، سیسکو با ارزش سرمایه بازاری بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت دنیا بود و در سال ۲۰۰۹ با ارزشی بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلار همچنان یکی از ارزشمندترین شرکت‌ها در دنیا به حساب می‌آمد.

در سال ۲۰۱۰ سیسکو گروه توسعه موتو را نیز به شرکت خود افزود که یک شرکت مشاوره طراحی محصول است. این شرکت به سیسکو کمک کرد دوربین ویدئوی فلیپ را ایجاد کند.

سیسکو طی این سال‌ها تبدیل به یک تامین‌کننده عمده VOIP‌های صنعتی شده است. VOIP یک اصطلاح عمومی برای خانواده‌ای از فناوری‌های انتقال برای تحویل ارتباطات صوتی بر روی شبکه‌های مبتنی بر IP مثل اینترنت و شبکه‌های سوییچینگ بسته می‌باشد. VoIP، تلفن IP، تلفن اینترنتی، تلفن پهن‌باند، صدای پهن‌باند و صدا روی پهن‌باند نیز نامیده می‌شود. این شرکت در حال حاضر در حال حرکت به سمت بازارهای خانگی از طریق خرید ساینتیفیک آتلانتا و لینکسیس است. ساینتیفیک آتلانتا تامین‌کننده تجهیزات VoIP برای تامین‌کنندگان خدمات کابلی است و لینکسیس نیز با شرکت‌هایی چون اسکایپ و یاهو برای یکپارچه‌سازی مصرف‌کنندگان خدمات VoIP با تلفن‌های بی‌سیم مشارکت می‌کند.

اکنون سیسکو سیستمز کار طراحی و فروش قطعات الکترونی مصرف‌کننده، خدمات و تکنولوژی شبکه و ارتباطات را انجام می‌دهد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی در جهان است و محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحی کرده و با سه نام تجاری مختلف سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیک آتلانتا به فروش می‌رساند. رویکرد سیسکو «تغییر روش زندگی، کار، بازی و آموزش» است و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده، در حال حاضر حدود ۶۵ هزار کارمند دارد و درآمد سالانه آن در سال ۲۰۰۹ بیش از ۳۶ میلیارد دلار بوده است. این شرکت در ۱۵۰ کشور دنیا مرکزهایی آموزشی به منظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه‌های کامپیوتری تاسیس کرده است و همچنین مدارکی برای متخصصین در زمینه‌های مختلف شبکه ارائه می‌کند.