پدر و پسری ثروتمند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

الهام جوادی

چارلز جانسون به همراه برادرش،‌ روبرت جانسون پسر، رییس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (mutual fund) منابع فرانکلین است. چارلز جانسون با ثروت ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در جایگاه دویست و دوازدهم ثروتمندان جهان قرار گرفت. چارلز بارتلت جانسون در سال ۱۹۳۳ در آمریکا متولد شد. پدر او روبرت جانسون بزرگ، موسس شرکت منابع فرانکلین، بود. چارلز جانسون در دانشگاه ییل تحصیل کرد و از این دانشگاه در سال ۱۹۵۴ و با مدرک اقتصاد و علوم سیاسی فارغ التحصیل شد. . چارلز از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ در ارتش ایالات متحده به عنوان ستوان اول در ارتش آرتیلری مشغول به خدمت سربازی بود. وی در سال ۱۹۵۷ مدیر شرکت شد. برادر ناتنی او،‌ روپرت نیز ۸ سال بعد به این شرکت پیوست. چارلز جانسون ازدواج کرده و ۶ فرزند دارد و در حال حاضر ساکن سان ماتئو در کالیفرنیا است.

شرکت منابع فرانکلین یک مجموعه شرکت است که به همراه زیرمجموعه‌هایش با نام شرکت سرمایه‌گذاری‌های فرانکلین تمپلتون نیز شهرت دارد. این شرکت در حقیقت یک بنگاه سرمایه‌گذاری است که در سال ۱۹۴۷ با نام شرکت توزیع کنندگان فرانکلین در نیویورک تاسیس شد. جانسون بزرگ نام این شرکت را از آن جهت فرانکلین قرار داد که علاقه زیادی به بنجامین فرانکلین داشت. این شرکت گسترش یافت و در سال ۱۹۶۹ تبدیل به شرکت منابع فرانکلین شد. دفتر مرکزی این شرکت در سال ۱۹۷۳ از نیویورک به سان ماتئو در کالیفرنیا منتقل شد. شرکت فرانکلین در سال ۱۹۹۲ شرکت تمپلتن را به قیمت ۹۱۳ میلیون دلار خرید و به همین جهت نام شرکت به فرانکلین تمپلتون تغییر یافت. در آن زمان سر جان تمپلتون به همراه پسرش دکتر جان تمپلتون و جان گالبریت مالک ۷۰ درصد این بنگاه بودند. شرکت فرانکلین تمپلتون همچنین در سال ۱۹۹۶ با شرکت اوراق بهادار‌هاین که با برند سری‌های مشترک شهرت دارد، ادغام شد. فرانکلین در سال ۲۰۰۰ نیز به منظور پر رنگ تر کردن حضورش در کانادا صندوق بیسست را خرید و از آن زمان بیسست همچنان برند کلیدی فرانکلین در بازار کانادا باقی مانده است. شرکت فرانکلین تمپلتون در سال ۲۰۰۱ شرکت فیدوسیاری تراست را خرید. یکی از دفاتر این شرکت با بیش از ۶۵۰ کارمند در برج‌های تجاری دوقلو بود که در حادثه ۱۱ سپتامبر ۸۷ کارمندان در آن جان باختند.

شرکت سرمایه‌گذاری فرانکلین تمپلتون مانند دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ دامنه وسیعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد، اما این شرکت از دیرباز به خاطر صندوق‌های اوراق قرضه تحت برند فرانکلین، صندوق‌های بین‌المللی تحت برند تمپلتون و صندوق‌های ارزش

(Value Fund: صندوقی که به نگهداری سهام با ارزش اقدام می‌کند، سهام‌هایی که به‌نظر می‌رسند زیر ارزش بازار باشند، معمولا تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ بخشی از دارایی‌های خود را به سهام با ارزش مورد نظر این صندوق اختصاص می‌دهند) تحت برند سری‌های‌ مشترک،‌ شناخته شده است.

درآمد شرکت فرانکلین در سال ۲۰۰۸ در حدود ۰۲/۶ میلیارد دلار و درآمد خالص آن در حدود ۵۸۸/۱ میلیارد دلار برآورد شده بود. همچنین در سال ۲۰۰۹ بیش از ۸۲۳۰ نفر برای این شرکت مشغول به کار بودند. شرکت فرانکلین تا پایان سال مالی ۲۰۰۹ بیش از ۵۲۳ میلیارد دلار سرمایه را در کل جهان مدیریت کرده بود. این شرکت در سال ۲۰۰۷ در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون در جایگاه ۴۴۵ و در بین شرکت‌های اوراق بهادار در جایگاه هفتم قرار گرفته بود. در حال حاضر چارلز جانسون رییس شرکت و روبرت جانسون پسر،‌ نایب رییس شرکت هستند،‌ گرگوری جانسون،‌ پسر دیگر چارلز، نیز در حال حاضر یکی از روسا و مدیرعامل شرکت منابع فرانکلین است. گرگوری جانسون در دانشگاه «واشنگتن ولی» تحصیل کرده و با مدرک کارشناسی حسابداری و مدیریت کسب و کار در سال ۱۹۸۳ فارغ‌التحصیل شده است. ثروت او هنوز به ارقام میلیاردی نرسیده و در حد چند صد میلیون دلار است.

شرکت فرانکلین حامی‌یک تورنمنت تنیس به نام فرانکلین تمپلتون کلاسیک است.