ابزار مهمی برای رهبری افراد
سیدمحمد اعظمی‌نژاد * منبع: Mindtools آیا تاکنون تجربه همکاری با مدیری را داشته‌اید که در هنگام بروز اشتباه غیرعمدی یا انجام کاری با کیفیت پایین از شما دفاع کند؟ شاید او با انجام این کار، اعتبار خود را نزد مشتری یا مدیر ارشد به خطر انداخته باشد تا شما را از گزند انتقادها حفظ کند. اگر شما چنین شرایطی را تجربه کرده باشید، احتمالا رفتار آن مدیر تاثیر زیادی بر نوع ارتباطات با وی گذاشته است.
سوال اینجا است، اگر شرایطی مشابه برای شما حاصل شود حاضر خواهید بود پای اشتباهات کارکنان خود بایستید؟ آیا می‌دانید چه موقع و چگونه باید این کار را انجام دهید؟
در این نوشتار ابزار چگونگی دفاع و حمایت مناسب از کارکنان به شما معرفی می‌شود. اینکه چگونه خواهید توانست به‌صورتی تاثیرگذار و البته با کمترین خدشه بر اعتبار خود این مهم را به انجام برسانید.
چرا باید از کارکنان حمایت کرد؟ وقتی شما از کارکنان خود حمایت می‌کنید، به آنها نشان می‌دهید که در مواقعی که به کمک نیاز دارند، در کنار آنها هستید. این کار در بلند مدت می‌تواند موجب افزایش وفاداری، اعتماد، تعهد، اعتبار و روحیه در تیم شده و اعتماد به نفس اعضای تیم را افزایش دهد.
دفاع از کارکنان،همچنین نشان می‌دهد که به جای تمرکز بر خود، بر تیم و منافع آن متمرکز هستید. این موضوع به ایجاد محیط کاری مثبت کمک می‌کند و نشان می‌دهد شما رهبری حامی در کار هستید.
پس از همه، مسوولیت اصلی شما به عنوان رهبر سازمان، حمایت از افراد و اطمینان از این است که کارکنان هر آنچه برای انجام مناسب فعالیت‌های ارجاع شده نیاز دارند، در اختیار داشته باشند. وقتی همه چیز خوب پیش برود، باید اعتبار و پاداش به‌دست آمده را با همه کارکنان تقسیم کنید و زمانی‌که اوضاع به هم می‌ریزد، مسوولیت همه اتفاقات با شما است!
با این حال، از کارکنان در هر شرایطی نیز نباید دفاع و حمایت کرد. برای مثال دفاع از کسی که ارزش‌های اخلاقی سازمان را زیر پا گذاشته است، کاری غیرعاقلانه است.

چگونه از کارکنان حمایت کنیم؟
دانستن این موضوع که چه هنگام باید از کارکنان دفاع و حمایت کرد، کار نسبتا دشواری است. در این ابزار برداشتن گام‌های زیر پیشنهاد می‌شود:
۱. ارزش‌های خود را بشناسید. آگاهی از این موضوع که حاضر هستید از چه موضوعی دفاع کنید، بسیار مهم است. این به این معنی است که ارزش‌های خود را به خوبی بشناسید و به‌طور کامل از ارزش‌ها و ماموریت سازمان خود آگاهی داشته باشید.
برای مثال، باید بدانید که کدام معیارهای اخلاقی برای شما مهم است؟ آیا اگر فردی از اعضای تیم شما، یکی از این معیارها را زیر پا بگذارد، باز هم حاضر به حمایت از او هستید؟ اگر یکی از کارکنان ماموریت اصلی سازمان را نقض کند، برخورد شما با او چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم از اقدامات او دفاع و حمایت خواهید کرد؟
اگر ذهنی آماده برای رویارویی با چنین وضعیت‌هایی داشته باشید، به‌طور یقین می‌توانید بهترین تصمیم را در این مورد اتخاذ کنید.
۲. شرایط را تجزیه و تحلیل و مخاطرات را مورد ارزیابی قرار دهید. گاهی اوقات، شاید نیاز باشد برای دفاع از یکی از کارکنان خود، در لحظه تصمیم بگیرید. در این‌گونه موارد شما باید به قضاوت و برداشت شخصی خود اعتماد کنید و تصمیم بگیرید. با این حال بهتر است اگر می‌توانید ابتدا زمانی-هرچند کوتاه-را برای تجزیه و تحلیل شرایط اختصاص دهید.
سعی کنید تا حد امکان واقعیت‌های مربوط به وضعیت پیش آمده را به‌دست آورید. سپس بررسی کنید رفتار یا عمل سر زده از فرد مورد نظر با معیارهای کلیدی تیم یا سازمان مغایرت دارد یا خیر؟ آیا این رفتار سازمان را تضعیف می‌کند، یا از نظر شما کاری مورد تایید است؟
اگر پاسخ سوالات قبلی برای شما رضایت بخش بود، حال از خود بپرسید فرد مورد نظر در صورت حمایت شدن، کار خود را جبران می‌کند؟ آیا واقعا تمام تلاش خود را برای انجام کاری که آن را مخدوش کرده، به‌کار بسته است؟ آیا این فرد شایستگی و لیاقت دفاع و حمایت دارد؟
۳. برای اقدام تصمیم‌گیری کنید. بعد از تجزیه و تحلیل شرایط، زمان تصمیم‌گیری و اقدام است. برای مثال اگر به این جمع‌بندی برسید اشتباهی که از طرف عضو تیم شما روی داده است، سهوی بوده و معیارهای فردی و سازمانی شما را زیر پا نگذاشته است، ممکن است از او حمایتی قاطع به عمل بیاورید.
اما اگر فرد را سزاوار دفاع و حمایت نمی‌دانید، بسیار مهم است که به استناد دلایلی که جمع‌آوری کرده‌اید، این موضوع را برای وی توضیح دهید.
۴. به‌طور مناسب دفاع و حمایت کنید. گاهی اوقات یک دفاع و حمایت ضعیف از یک فرد، تاثیری چند برابر نسبت به تخریب مستقیم وی دارد! زمانی که تصمیم به حمایت از فردی می‌گیرید برای این کار کاملا با برنامه‌ریزی عمل کنید. در هنگام دفاع از یک فرد باید بتوانید با دلایلی روشن از او حمایت کنید.
اگر به‌عنوان مدیر یک تیم مسوولیت اقدامات اشتباه تیم خود را به عهده گرفته اید باید بتوانید به روشنی توضیح دهید که طبق برنامه‌ای مشخص نقایص را برطرف و از تکرار آنها جلوگیری می‌کنید.
حتی اگر در این شرایط مورد انتقادات شدید و ناعادلانه‌ای قرار گرفتید، سعی کنید کماکان به عنوان یک فرد حرفه‌ای آرامش خود را حفظ کنید.
فراموش نکنید ابزار حمایت از افراد با در نظر گرفتن نکاتی که به آن اشاره شد، می‌تواند روشی برای سرمایه‌گذاری مطمئن جهت ایجاد همدلی و ارتباطی اثربخش بین شما و اعضای تیم کاری‌تان باشد.
* عضو هیات‌رییسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران
(hrjournalist.blogfa.com)