نوآوری در بهره‌وری انرژی

مترجم: فریبا ولیزاده منبع: Theguardian شرکت نرم‌افزاری First Fuel با ایده اولیه مشابه در لگزینگتون ایالت ماساچوست تاسیس شده است. این شرکت با ایده اولیه بدیعی تاسیس شد که براساس آن علاقه‌مندان به تولید انرژی‌های سازگار با محیط زیست، باید پیش از هر اقدامی در راستای تولید سوخت‌های پاک و سبز، به‌دنبال ایجاد بهره‌وری در مصرف سوخت باشند. به‌منظور تسهیل بهره‌وری مصرف سوخت، این شرکت اقدام به طراحی سیستمی نرم‌افزاری کرده است که مکمل فرآیند «ممیزی انرژی» محسوب می‌شود. ممیزی انرژی فرآیندی است که بر اساس آن ارزیابان آموزش دیده به بررسی فرصت‌های کاهش مصرف انرژی در مکانی خاص می‌پردازند. Swapnil Shah، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «بدون شک امکان کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری و تجاری از نظر اقتصادی و سازگاری با محیط زیست تاثیرات شگرفی خواهد داشت.»

سیستم طراحی شده توسط شرکت First Fuel با جمع‌آوری اطلاعاتی در خصوص کارکرد انرژی در هر ساختمان، ابعاد فیزیکی آن، شرایط آب و هوایی منطقه به بررسی امکان کاهش مصرف انرژی می‌پردازد. مشتریان این نرم‌افزار داده‌ها، گزارش‌های مصرف انرژی و آدرس خود را در اختیار این شرکت قرار می‌دهند و بقیه اطلاعات از آمار و بایگانی‌های عمومی استخراج می‌شود.

یکی از مزایای ارزیابی از راه دور این است که نیازی به مراجعه حضوری ارزیابان به محل مورد نظر که روشی زمانبر است، وجود ندارد. فرآیندهای موجود در نرم‌افزار شرکت First Fuel، گزارشی نهایی در خصوص بخش‌های خاصی از محل ارائه می‌کند که فرصت‌هایی برای افزایش بهره‌وری انرژی در آن بخش‌ها شناسایی شده است. تمامی این تحلیل‌ها بدون حضور در مکان مورد نظر صورت می‌گیرند.

موسس ۴۵ ساله هندی و سه تن از شرکای وی این شرکت را در سال ۲۰۱۰ تاسیس کردند، محصول این شرکت پس از یک و نیم سال مطالعه و کسب اطمینان از کارآیی نرم‌افزار به بازار معرفی شد.

استراتژی کسب‌وکار شرکت First Fuel مبتنی بر حرکتی رو به رشد به سوی حفظ انرژی در هر دو بخش خصوصی و دولتی است. Swapnil Shah که موسس سه شرکت نرم‌افزاری WebSpective، mValent و Open Environment است، می‌گوید در اقدام جدیدش به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار سودآور و تلاش برای بهبود شرایط جهان است.

«پس از ۲۰ سال تجربه فعالیت در حوزه شرکت‌های نرم‌افزاری، من واقعا به دنبال چالشی جدید بودم، چیزی که تاثیر گسترده‌ای داشته باشد.»

بنا به گفته‌های Swapnil Shah، حدود ۳۰ ایالت آمریکا و شهر کانادا در حال حاضر مقرراتی با هدف کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری و تجاری تصویب کرده‌اند.

بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، حدود۲۰ درصد از کل مصرف انرژی به بخش‌های تجاری ایالات متحده اختصاص دارد. First Fuel امیدوار است این میزان مصرف را کاهش دهد: مشتریان این شرکت شامل شرکت‌ها و سازمان‌هایی از بخش خدمات شهری، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تجاری هستند که با هدف کاهش هزینه‌ها، رعایت الزامات قانونی و افزایش پایداری با First Fuel همکاری می‌کنند.

با این حال شرکت First Fuel با چالش‌هایی روبه‌رو است. شاید یکی از موانع موجود بر سر راه پیشرفت این شرکت، افزایش تعداد رقبا به دنبال گسترش تمایل نسبت به بهره‌وری انرژی است. در گزارشی اکه اخیرا منتشر شده است، شرکت

Groom Energy بیش از ۲۰۰ فروشنده بزرگ و کوچک نظیر IBM و Honeywell را شناسایی کرده است که راه‌‌های «مدیریت انرژی» ارائه می‌کنند.

علاوه‌بر این مناظراتی بر سر کارآمدبودن بهره‌وری انرژی جریان دارد. برخی پژوهش‌ها شواهدی مبنی بر تاثیرات واکنشی و ارتجاعی افزایش بهره‌وری انرژی به‌دست آورده‌اند. برای مثال اگر کاربران انرژی از بهره‌وری انرژی اطمینان داشته باشند، احتمالا لامپ بیشتری روشن خواهند کرد یا بیشتر از اتومبیل خود استفاده خواهند کرد. شرکت First Fuel با هدف جلوگیری از بروز چنین مشکلی به دنبال روش‌هایی است که نگرش افراد را نسبت به این موضوع تغییر می‌دهند.

از جمله مشتریان نرم‌افزار طراحی شده این شرکت واشنگتن است که از تابستان ۲۰۱۳ تلاش دارد در دوره‌ای یکساله میزان مصرف انرژی خود را به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد. شرکت First Fuel در حال حاضر این منطقه را در دستیابی به هدفش یاری می‌رساند.

این شرکت در پژوهشی به بررسی ساختمانی با متراژ

۱۵۰ هزار مترمربع پرداخته و نتایج حاکی از این است که این ساختمان از نظر بهره‌وری انرژی در شرایط مناسبی قرار ندارد و سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش آن بیش از آنچه روزانه نیاز است، فعال هستند. براساس ارزیابی‌های به عمل آمده ثابت شده است که کارکرد این سیستم‌ها در هر نود دقیقه هزینه‌ای برابر با ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار به‌دنبال دارد؛ بنابراین بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های آن اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

نتایج به‌دست آمده از این تحقیق نشان دادند رویکرد نرم‌افزاری اخیر مقیاس پذیرتر از روش‌های قدیمی ممیزی است و شرکت First Fuel با داشتن چنین ویژگی منحصربه‌فردی توانسته است، مشتریانش را در شناسایی سریع‌تر فرصت‌های بهره‌وری یاری رساند.

نوآوری در بهره‌وری انرژی