ابزار تبلیغ در بازاریابی

سیدمحمد اعظمی‌نژاد hrjournalist.blogfa.com منبع: mind tools یکی از مولفه‌های مهم در مفهوم آمیخته بازاریابی (که قبلا در همین ستون معرفی شده است)، موضوع ترویج (Promotion) است. ترویج مجموعه روش‌هایی است که سازمان برای معرفی محصول یا خدمت به مشتریان، سهامداران یا جامعه به‌کار می‌گیرد.

معرفی ابزار

تبلیغات شکلی از روش ارتباطی برای متقاعدسازی مشتریان بالقوه جهت انتخاب محصول یا خدمت نسبت به رقبا است. یک تبلیغ موفق جنبه‌های مثبت محصول یا خدمت را که قابلیت لمس بیشتری توسط مخاطبین دارد، مورد توجه قرار می‌دهد. هدف از تبلیغات افزایش سود ناشی از افزایش فروش است. معمولا در تبلیغات اهداف زیر دنبال می‌شود:

• آشنا کردن جامعه با نام تجاری، محصولات یا خدمات

• ایجاد احساسی خوب و تصویری مطلوب از شرکت

• آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی

• پیشنهاد محصولات یا خدماتی ویژه

• جذب مشتری.

اما قبل از شروع به اقدام برای تبلیغات باید موارد زیر برای شرکت شما به‌طور کامل مشخص و درک شده باشد:

الف- هدف: هدف اصلی از انجام تبلیغات چیست؟ آیا هدف اطلاع‌رسانی، فروش، ارائه فهرست محصولات یا خدمات یا بهبود تصویر جامعه از کسب‌وکار است؟

ب- جامعه هدف: مخاطبان اصلی تبلیغات چه کسانی هستند؟ چه بخشی از جامعه نسبت به تبلیغات مورد نظر، واکنش بیشتری نشان می‌دهند؟ برای مثال زنان، مردان، کودکان، پدران، مادران و غیره.

ج- نوع رسانه: نوع رسانه مورد استفاده در تبلیغات نیز بسیار حائز اهمیت است و نیاز است رسانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد که بیشترین اثربخشی را داشته باشد. این رسانه‌ها می‌تواند شامل تلویزیون، رادیو، مطبوعات یا اینترنت و دیگر موارد باشد.

چگونه اثربخشی تبلیغات را افزایش دهیم؟به‌طور کلی یک تبلیغ موثر باید بتواند موجب تاثیرات زیر در مخاطب شود:

ایجاد توجه- یک تبلیغ موثر باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی مخاطب در معرض آن قرار می‌گیرد، چشم و گوش مخاطب را به‌طور کامل به خود معطوف کند.

جذابیت- پیام‌های پیشنهادی در یک تبلیغ باید بتواند به اندازه کافی برای مخاطب جذابیت ایجاد کند.

ایجاد تمایل- تبلیغ باید بتواند در مخاطب ایجاد تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول یا خدمت داشته باشد.

اقدام به خرید-هدف نهایی تبلیغ تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل است و این هدف زمانی محقق می‌شود که مشتری اقدام به خرید کند. از قانونی بودن تبلیغات اطمینان حاصل کنید. یکی از نکات مهم در تهیه تبلیغات حصول اطمینان از قانونی بودن آن است. ممکن است در تبلیغات خود از طنز، کاریکاتور، شعر و... استفاده کنید؛ اما به خوبی دقت کنید اقدام شما موجب گمراهی یا فریب مشتریان و مخاطبان نشود.

رسانه‌های متداول برای تبلیغات کدامند؟

گزینه‌های متنوعی برای انجام تبلیغات پیش روی شما قرار دارد. البته انتخاب این گزینه‌ها بستگی به محتوای تبلیغ و میزان بودجه دارد. معمولا تلفیقی از چند رسانه اثربخشی بیشتری خواهد داشت و باید به خاطر داشته باشید نام تجاری و پیام تبلیغی شما بتواند با رسانه انتخابی شما سازگاری داشته باشد.

رسانه ۱- لوازم التحریر: لوازم التحریر شامل مواردی چون سربرگ نامه، پاکت‌نامه، کارت ویزیت و مواردی مشابه آن که در آن نام تجاری و تصویر لوگو سازمان درج می‌شود. با توجه به اینکه رسانه لوازم‌التحریر تصویر مستقیمی از کسب‌وکار به مخاطب منتقل می‌کند، معمولا سازمان‌ها سعی می‌کنند کیفیت و استاندارد بالایی برای آن در نظر بگیرند.

رسانه۲- تابلوهای تبلیغاتی دفاتر کاری و فروشگاه‌ها: روش دیگری برای تبلیغات استفاده از نمای بیرونی دفتر کار و فروشگاه است. تبلیغ به این روش باید جذاب، شفاف و خوانا باشد. ویژگی این روش امکان استفاده شبانه روزی برای تبلیغات است.

رسانه ۳- تبلیغات در مطبوعات: این رسانه، روش متداولی است و منظور از مطبوعات روزنامه‌ها و مجلات است. روش تبلیغات در مطبوعات، روشی مناسب برای تصویرسازی، انتشار اطلاعات و کمپین‌های فروش است. ضمن اینکه نسبت به قیمت و میزان اثربخشی آن، روشی مقرون به صرفه برای کسب‌وکارهای کوچک به شمار می‌آید.

رسانه ۴- رادیو: رادیو رسانه تبلیغی ایده‌آل برای دسترسی گروه مخاطبان خاص است. با توجه به تنوع کانال‌های رادیویی و نوع مخاطبان خاص آن می‌تواند به خوبی از این رسانه‌ها برای تحقق اهداف تبلیغی شرکت استفاده کرد.

رسانه ۵- تلویزیون: شاید یکی از قدرتمندترین رسانه‌های تبلیغی تلویزیون باشد، چرا که مخاطب به‌طور کامل با آن درگیر می‌شود، البته با توجه به هزینه‌های تبلیغی، رسانه‌ای خوب برای کسب‌وکارهای بزرگ است.

رسانه ۶- پست الکترونیکی مستقیم: این رسانه می‌تواند شامل پست الکترونیکی، پست یا فکس باشد. شما با این روش می‌توانید خبرنامه‌ها، کاتالوگ‌ها و نامه‌های خود را برای مخاطبان ارسال کنید. اما نکته قابل توجه در این روش آن است که باید مراقب باشید موارد ارسالی شما تبدیل به هرزنامه‌های مخاطب مورد نظر نشود.

رسانه ۷- فضای بیرونی: هر نوع تبلیغی که در خارج از فضای بسته انجام شود مانند تابلوهای تبلیغاتی، ایستگاه‌های اتوبوس و باجه‌های تلفن یا حتی داخل اتوبوس، مترو، قطار و تاکسی‌های مربوط به رسانه فضای بیرونی است.

رسانه ۸-اینترنت: این رسانه به سرعت در حال رشد و توسعه است. استفاده از تبلیغات در وب‌سایت شرکت، در وب‌سایت‌های دیگر، وبلاگ‌ها، بازی‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و انجمن‌های گفت‌وگوی اینترنتی مثال‌هایی برای این رسانه است.

از اثربخشی رسانه تبلیغی انتخابی مطمئن شوید. مشکل اصلی اغلب شرکت‌ها در این است که تقریبا بیش از نیمی از رسانه‌های انتخابی آنها فاقد اثربخشی لازم است و به همین دلیل نیمی از سرمایه‌گذاری آنها برای تبلیغات به هدر می‌رود. برای اندازه‌گیری اثربخشی کافی است بتوانید با سازوکاری مناسب از مشتری خود بپرسید از چه روش رسانه‌ای با شرکت آشنا شده است و پس از آن به تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از مشتریان بپردازید.