مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد منبع: thefinancialbrand.com استفاده از بانکداری موبایل ممکن است در حال افزایش باشد، اما همزمان با آن، تلاش هکرها نیز افزایش یافته و باعث می‏شود بسیاری از مصرف‏کنندگان امنیت و محرمانه بودن این کانال ارتباطی را زیر سوال ببرند. وب‏سایت GOBankingRates در مورد احساس امنیت مصرف‏کنندگان آمریکایی هنگام استفاده از گوشی‏های هوشمند برای بانکداری موبایل تحقیق کرده است. نتایج این تحقیق که در نشریه دیجیتال Financial Brand (که بر مسائل بازاریابی و استراتژی موثر بر بانک‏های خرده‏فروشی و اتحادیه‏های اعتباری متمرکز است) منتشر شده، نشان می‏دهد ۴۴ درصد مصرف‏کنندگان برای استفاده از بانکداری موبایل هیچ گونه نگرانی ندارند. این در حالی است که بیش از نیمی از مصرف‏کنندگان، یعنی حدود۵۶ درصد، درمورد بانکداری موبایل نگرانند و تصدیق کرده‏اند که نمی‏دانند این دستگاه‏ها به اندازه کافی امن هستند و ایمنی آنها در چه حدی است.

نقش جنسیت و سن

در این تحقیق، زنان ۶۵ درصد بیش از مردان نسبت به خطاهای فنی بانکداری موبایل برای جابه‏جایی مبالغ بین حساب‏ها نگرانی داشتند. مردان ۱/۴ درصد بیش از زنان نگران سرقت هویت، ۸۵ درصد بیشتر نگران نبود رسید کاغذی و ۳۷ درصد بیشتر نگران سوءاستفاده از اطلاعات هستند. همچنین رده سنی بین ۴۵ تا ۵۴ سال کمترین نگرانی را برای استفاده از بانکداری موبایل دارند که اثبات می‏کند فقط نسل جدید نیست که با تکنولوژی‏های بانکداری دیجیتال مانوس شده است. مصرف‏کنندگان ۵۵ تا ۶۴ ساله بیشترین نگرانی‏ را دارند. افراد زیر ۴۵ سال بیشترین نگرانی را در مورد سوءاستفاده از اطلاعات شخصی داشتند.

هکرها، مزاحمان اصلی

بیایید نگاه عمیق‏تری به نگرانی‏ برخی افراد در مورد بانکداری موبایل بیندازیم. تعداد کمی از پاسخ‏دهندگان به نظرسنجی وب‏سایت این نشریه (حدود ۳ درصد) نداشتن «هیچ‏گونه رسید کاغذی» را به‌عنوان نگرانی اصلی خود ذکر کرده‏اند. مطمئنم این افراد به دلیل نبود رسید کاغذی هیچ خرید آنلاینی انجام نمی‏دهند، چون این معاملات هیچ‌گونه مدرک کاغذی دال بر انجام آنها به جای نمی‏گذارند. اگر ۳ درصد افراد در جهان وجود داشته باشند که فقط به‌صورت چهره به چهره معامله می‏کنند و می‏توانند رسید کاغذی دریافت کنند، مشکلی وجود ندارد. من فکر می‏کنم بانک‏ها می‏توانند بدون اینکه روی این افراد به‌عنوان مشتریان بانکداری موبایل حساب کنند، به حیات خود ادامه دهند.

هفت درصد پاسخ‏دهندگان نگرانی اصلی خود را «سوءاستفاده از اطلاعات شخصی» عنوان کردند. ظاهرا این افراد چیزی راجع به حمله به داده‏های شرکت‏هایی مثل Target، Home Depot و بسیاری خرده‏فروشی‏های دیگر که اطلاعاتشان فاش شده، شنیده‏اند. اما این ۷ درصد زمانی که به‌صورت رودررو خرید‏ انجام می‏دهند، هنوز هیچ مشکلی برای استفاده از کارت‏های اعتباری خود ندارند.

۹ درصد «خطاهای فنی» را به‌عنوان نگرانی اصلی خود در مورد بانکداری موبایل ذکر کرده‏اند. این افراد واقعا آگاهند. ترس از خطاهای فنی، بزرگ‌ترین نگرانی من درمورد بانکداری- نه فقط بانکداری موبایل- است. البته، آخرین باری که در یک کار بانکی به مشکل برخوردم، مربوط به یک خطای انسانی بود- نه یک خطای فنی- و من آن فردی بودم که آن خطا را مرتکب شدم. کم و بیش می‏توان گفت، بیشترین تعداد افرادی که نسبت به بانکداری موبایل نگران بودند، حدود ۳۷ درصد بود که سرقت هویت را به‌عنوان نگرانی‏ اصلی‏شان مطرح کردند.

سرقت هویت؟ چگونه این امر اتفاق می‌افتد؟ این افراد به‌طور واضح مدرکی از دلایل متداول یک سرقت هویت ندارند. و باعث تعجب است که چگونه این ۳۷ درصد بانکداری اینترنتی انجام می‏دهند. کارهایی مثل چک کردن تراز حساب یا انتقال وجه بین حساب‏ها با استفاده از کامپیوتر شخصی ایرادی ندارند، اما در گوشی‏های هوشمند یا تبلت مشکل ساز خواهد بود؟

ذکر چنین دلایلی برای نگرانی مردم از بانکداری موبایل، بی‌پایه و اساس است. اگر شما نیاز به دلیلی قانع‏کننده برای ترس از این نوع بانکداری دارید، من دلایل خوبی را به شما ارائه می‌دهم:

۱) استفاده از اپلیکیشن بانکداری موبایل، چون رسید کاغذی معامله را به ما نمی‏دهد، ترسی در وجود ما ایجاد می‏کند که گویی مار‏ها با پیچ و تاب از تلفن‏های هوشمند بیرون می‏آیند و ما را از ادامه انجام کار بازمی‏دارند.

۲) متاسفانه باید این را به شما بگویم که اپلیکیشن بانکداری موبایل شما به عکس‏های شخصی‏ که آنها را داخل گوشی‏تان نگه می‏دارید و گاهی در شبکه‏های اجتماعی به اشتراک می‏گذارید، دسترسی خواهد داشت. این موضوع برای ما بسیار نگران‏کننده است.و مورد آخر که مهم‏ترین دلیل برای ترس از بانکداری موبایل است:

۳) آی دی و پسورد خود را وارد می‏کنید و قبل از اینکه هکرها به اکانت شما دست یابند، تلاش می‏کنید از یک اپلیکیشن بانکداری موبایل برای تغییر آن پسورد استفاده کنید- اما آن اپلیکیشن موبایل اجازه انجام چنین کاری را به شما نمی‏دهد. متاسفانه این کاملا درست است و من با تجربه شکست‏های بسیار این را آموختم.

البته، موارد ذکر شده مانع ادامه استفاده من از اپلیکیشن بانکداری موبایل نشده است، اما حداقل نگرانی‏های من در مورد بانکداری موبایل به حقیقت پیوست.

چرا مصرف‏کنندگان باید از بانکداری موبایل بهراسند؟