واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان «دوره کاربردی مدیریت در نمایشگاه‌های بین‌المللی» در روز پنج شنبه ۲۱ خردادماه به مدت ۸ ساعت، برگزار می‌کند. پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه ارتباطات تجاری در سطح جهان با استفاده از نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی، یکی از شاخصه‌های مدرن قرن بیست ویکم است. در چنین شرایطی کشورها و سازمان‌های بزرگ می‌کوشند با استفاده از کاربردهای وسیع نمایشگاهی، صادرات کالا‌های خود را به نحو چشمگیر توسعه دهند و تراز تجاری را به نفع موسسه خود ثبت کنند.

با توجه به کاربرد نمایشگاه‌ها در زمینه بازاریابی مویرگی که موثرترین نوع بازاریابی در صحنه بین‌المللی و در نمایشگاه‌های بین‌المللی است، این‌گونه رویدادها می‌تواند در ارتقای بنیه مالی و توان ارزی شرکت‌ها و موسسات دولتی، خصوصی و تعاونی بسیار موثر باشد.

به‌کارگیری صحیح و علمی نمایشگاه‌ها در چارچوب مناسبات بازرگانی بین‌المللی، می‌تواند غرفه‌گذاران را یاری کند با انجام مذاکرات سودمند، در رابطه با اخذ سفارشات گوناگون به بالاترین سطح ممکن با خریداران خارجی تعامل کنند و میزان فروش داخلی و صادرات خود را افزایش دهند. این‌گونه مجامع چند بعدی موثرترین عامل برقراری و تقویت ارتباطات تجاری و توسعه اقتصادی در سطح خرد و کلان هستند.

یک نمایشگاه بین‌المللی جامع و تمام عیار با کالاهای نمایشی درجه یک و غرفه‌گذاران مجهز به دید جهانی می‌تواند دیدگاه‌های بازدیدکنندگان از کشور برگزارکننده و کشورهای دیگر را نسبت به یک موسسه تولیدی - صادراتی تغییر دهد و آن‌را برای سال‌ها تحکیم بخشد.

نظام مدیریت دانش نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از مزیت‌های اصلی موفقیت در میدان کسب‌وکار محسوب می‌شود. این نوع مدیریت «ارزش» را خلق می‌کند وارزش نیز پایه اساسی مدیریت کارآ و پویا در جهان است.

مدیریت دانش نمایشگاه‌های بین‌المللی مفهومی مبتنی بر «دانایی» و نشانه‌ای از آغاز دوران فراصنعتی است؛ همه سازمان‌ها در صورتی که بخواهند در این دوران در رقابت‌های بین‌المللی و در سطحی بالا حرفی برای گفتن داشته باشند، ضرورتا باید برای مدیریت دانش اعتبار ویژه‌ای قائل شوند؛ سازمان‌های نمایشگاهی نیز که ماهیتا در تجارت بین‌المللی تاثیرگذار هستند از این قاعده و بهره‌مندی از این مدیریت مستثنی نیستند.

مدیریت دانش نمایشگاه‌های بین‌المللی یعنی جمع‌آوری تفکرات مدیریتی مدرن اندیشمندان داخلی و خارجی در ارتباط با تحقیقات و ارزشیابی فعالیت‌های نمایشگاهی، مدیریت برنامه‌های کوتاه‌مدت و دراز مدت آینده، داشتن ایده‌ها و ابتکارات، طراحی و اجرای نمایشگاه‌های ویژه و برتر، شرکت در نمایشگاه‌های با نتایج اقتصادی و اجتماعی موثر و بالاخره مشارکت هوشمندانه در اتحادیه‌ها و جوامع بین‌المللی نمایشگاهی. در نمایشگاه‌های بین‌المللی، از نظام مدیریت دانش سود می‌برند.چنانچه سازمانی از میزان سرمایه فکری بالاتری برخوردار باشد در راه رسیدن به اهداف استراتژیک خود موفق‌تر عمل خواهد کرد.

امروزه اکثر نمایشگاه‌های بین‌المللی در سراسر جهان دریافته‌اند که سرمایه فکری می‌تواند مزیت رقابتی به وجود آورد. حفظ وکنترل و به‌کارگیری صحیح وبه موقع این دارایی‌ها سازمان را قادر می‌سازد از طرح‌های مولد بیشتری برخوردار شود و روابط سازنده‌تری با مشتریان، ارائه‌دهندگان خدمات نمایشگاهی، شرکت‌کنندگان، بازدیدکنندگان و رقبا داشته باشد.

مباحث و سرفصل‌های کلیدی مورد نظر در این دوره که توسط آقای شاهرخ مدرس، عضو جامعه بین‌المللی مدیریت نمایشگاه‌ها و رویدادها ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:

- چگونگی برگزاری و مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی در داخل و خارج از کشور

نقش روابط عمومی در ارتقای فعالیت‌های نمایشگاهی

بازاریابی نمایشگاهی و نقش آن در فروش بیشتر

چگونگی مدیریت در نمایشگاه‌های بین‌المللی.

علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه فرمایند.