وزیر راه وشهرسازی دو سیاست اصلی دولت در حوزه مسکن و شهرسازی را تشریح کرد.

عباس آخوندی در جمع مدیران راه‌و‌شهرسازی کشور با بیان اینکه هم اکنون در دو حوزه برنامه‌ریزی فیزیکی و برنامه‌ریزی مالی تمرکز داریم گفت: در حوزه برنامه‌ریزی فیزیکی چند سیاست عمده دنبال می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل توقف توسعه شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها و حرکت به سمت توسعه شهرهای میانی است. وی افزود: در ایران بیش از ۱۰۰ شهر با جمعیت بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت داریم که این شهرها باید محور اصلی توسعه شهری باشند.

آخوندی ادامه داد: این در حالی است که سیاست توسعه بافت‌های فرسوده و میانی شهرها هم در اولویت برنامه‌های فیزیکی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. وی هدایت جمعیت به سمت سواحل خلیج فارس و دریای عمان را از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این مناطق به دلیل نزدیکی به دریا برای نقل و انتقال آب هزینه کمتری نسبت به سایر مناطق به دنبال دارد.

آخوندی همچنین سیاست‌های مالی این وزارتخانه را مبتنی بر تعریف ابزارهای جدید مالی در بخش مسکن عنوان و تصریح کرد: صندوق پس انداز یکم، انواع سیستم‌های پس انداز، صدور اوراق رهنی و راه‌اندازی صندوق‌های منطقه‌ای بخشی از این ابزارها هستند. همچنین مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی نیز عنوان کرد: هم‌اکنون در تهران حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار معامله مسکن در ماه انجام می‌شود که در زمان رکود این تعداد به ۸هزار معامله نیز کاهش یافت. حسین عبده تبریزی افزود:‌ تاکنون ۴۳ هزار نفر برای دریافت تسهیلات صندوق یکم مسکن که ۸۰ میلیون تومان است حدود هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند.