گروه مسکن-نجمه رجب: به دنبال انتشار گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از متوسط نرخ رشد قیمت واحد مسکونی در مراکز ۳۱ استان طی سال ۹۴ و رشد نزدیک به صفر متوسط قیمت در کشور، حاکمیت «ثبات» بر قیمت مسکن در طول سال گذشته تایید شد.

براساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، میانگین وزنی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور طی سال گذشته معادل ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بوده است که نسبت به سال ۹۳ رشد ۵/ ۱ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ رشد قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در سال ۹۳ نسبت به سال پیش از آن ۷/ ۱۳ درصد و در سال ۹۲ معادل ۲/ ۳۴ درصد بوده است. به این ترتیب کاهش چشمگیر نرخ رشد قیمت مسکن و نزدیک شدن این رقم به صفر نشان‌دهنده «ثبات قیمت» در بازار مسکن طی یک سال گذشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بالاترین میانگین قیمت در سال ۹۴ مربوط به شهر تهران است که رقمی معادل ۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان بوده است. از آنجا که متوسط قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی در کشور در این گزارش به‌صورت وزنی محاسبه شده و هر یک از مراکز استان به تناسب سهم خود از حجم معاملات کل کشور در میانگین اعلام شده تاثیرگذار بوده‌اند، از این‌رو با توجه به اینکه تهران با اختلاف قیمت تقریبا دوبرابری نسبت به رتبه دوم قیمت، بیشترین سهم از معاملات مسکن در کل کشور را نیز به خود اختصاص داده است، متوسط قیمت اعلام شده برای کل کشور در این گزارش در مقایسه با آمار بانک مرکزی که میانگین قیمت‌ها را به‌طور ساده محاسبه می‌کند، قدری بالاتر است. پس از تهران بیشترین میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با اختلاف بیش از ۲ میلیون تومانی به شهرهای اصفهان و مشهد تعلق دارد که به ترتیب ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان بوده است.

همچنین در میان ۱۴ مرکز استان که در یک سال ۹۴، رشد منفی قیمت مسکن را تجربه کرده و با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند، شهرهای بیرجند، بوشهر و ارومیه طی یک سال گذشته بیشترین کاهش قیمت را نسبت به سال ۹۳ تجربه کرده‌اند که این میزان به ترتیب ۷/ ۸، ۱/ ۵ و ۵/ ۴ درصد بوده است. براساس این گزارش، پایین‌ترین میانگین قیمت مسکن در بین ۳۱ مرکز استان به شهر بیرجند تعلق دارد که رقمی معادل ۹۱۰ هزار تومان بوده است.