دنیای اقتصاد: طرح دو فوریتی کمیته حقیقت‌یاب حادثه پلاسکو با امضای ۱۵ نفر از اعضای شورای شهر تهران به هیات‌رئیسه تقدیم شد. براساس این طرح که از سوی احمد مسجد‌جامعی عضو شورای شهر تهران تدوین شده و قرار است در دستور کار جلسه علنی روز سه‌شنبه پارلمان محلی پایتخت قرار گیرد؛ حادثه پلاسکو از «۱+۵» زاویه بررسی شود و نتایج این تحقیقات ظرف مدت یک‌ماه در پنج محور اصلی ارائه شود.

براساس مفاد پیشنهاد شده در این طرح، حادثه پلاسکو از بابت نحوه وقوع حادثه، علل بروز حادثه، کوتاهی‌های صورت گرفته در پیشگیری از حادثه و عملیات پس از حادثه به علاوه عملکرد سازمان آتش‌نشانی مورد کنکاش قرار می‌گیرد. همچنین در قالب این تحقیق تجهیزات سازمان آتش‌نشانی بازرسی می‌شود به این معنی که عملکرد شهرداری تهران در ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی، مصوبات پیشین شورا و اعتبارات تخصیصی و میزان تحقق آنها بررسی خواهد شد. در متن پیشنهادی این طرح آمده که خروجی‌های مورد انتظار از کمیته حقیقت‌یاب با توجه به اصول پاسخگویی، مسوولیت‌پذیری، شفافیت و عدم تبعیض و جانبداری از طرفین، بر پنج محور اصلی شامل ارائه گزارش به شهروندان، ارائه گزارش به شورای شهر تهران، ارائه گزارش به کمیته بررسی ملی، ارائه گزارش به مقامات قضایی و ارائه پیشنهادهایی برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه در آینده خواهد بود. این کمیته متشکل از ۱۱ نفر شامل دو نفر از اعضای شورای شهر، یک نفر نماینده مجلس، نماینده شهرداری تهران، کانون وکلا، استانداری، سازمان نظام مهندسی، نماینده سازمان آتش‌نشانی، متخصص امور آتش‌نشانی، یک نماینده از کسبه پلاسکو و یک نماینده از رسانه‌ها خواهد بود.

برگزاری اولین جلسه هیات ویژه «پلاسکو»

روز گذشته پیرو دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه پلاسکو، اولین جلسه این کمیته برگزار شد. به گزارش «ایسنا» محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: با دستور رئیس‌جمهوری این هیات شامل ترکیبی علمی، غیردولتی و غیرسیاسی است که چهره‌های برجسته تخصص‌های مختلف و نهادهای مدنی و مهندسی در آن حضور دارند تا با هدف حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی فرآیند حادثه را بررسی و به ملت گزارش دهد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اغراض سیاسی و جناحی را آفتی بزرگ در مسائل کلان و ملی با جامعه دانست و تاکید کرد: هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، هرگز به دنبال مقصر‌سازی نبوده بلکه از مهم‌ترین اهداف آن، ارائه راه حل و اصلاحات ساختاری و مدیریتی برای عدم تکرار حوادث ‌مشابه در آینده است.‌

نهاوندیان افزود: آگاهانه تصمیم گرفته شد تا هیچ دستگاه خاصی متولی این هیات نباشد تا هیات با استفاده از جایگاه ویژه انتصاب از سوی رئیس‌جمهور و با استقلال و آزادی نظر، وظیفه ملی خود را انجام دهد اما همکاری همه قوا، دستگاه‌ها و نهادها اقدامی ضروری برای تحقق ماموریت ملی این هیات است.