اتفاقاتی که از اوایل سال ۹۷ در مجموعه بازار مسکن (حوزه معاملات آپارتمان، زمین، اجاره، ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری ساختمانی) رخ داد، دست‌‌‌کم ۹ رکورد آماری و اقتصادی در این بخش رقم زد که نتیجه آن، یک عصر تاریخی برای این بخش شکل داده است.

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، معادلات بازار مسکن سال ۱۴۰۲ متاثر از معادلات ۱۰ متغیر خارجی و داخلی (عوامل تاثیرگذار از بیرون بازار مسکن و درون این بازار) است که یکی از آنها به «آینده موضوع برجام» مربوط می‌شود. با این حال، اثر دو سویه این فاکتور خارجی بر رفتار بازیگران بازار مسکن و متغیرهای اقتصادی این بازار، شبیه سال‌های ۹۷ تا ۹۹ نیست. به بیان دیگر، تغییر وضعیت داخلی بخش مسکن طی سال‌های عصر جهش، ‌‌‌ باعث شده فاکتورهای خارجی اثرگذار بر بازار، مثل گذشته عمل نکنند.  در کارگاه مختصات بازار مسکن ۱۴۰۲، درباره معادلات اثرگذار بر بخش مسکن و وزن هر کدام از آ‌ن‌ها به صورت مبسوط و البته با تشریح «گذشته این بخش»، بحث و بررسی خواهد شد.

فعالان بخش مسکن و همچنین تصمیم‌گیران این بخش، هر چقدر نسبت به نقش و اثر کارگردانان موثر بر رفتار بازیگران بازار ملک آگاه باشند، احتمال سیاستگذاری درست و صحیح برای تنظیم بخش مسکن در مسیر رونق غیرتورمی افزایش پیدا می‌کند. همچنین بازیگران اصلی این بازار یعنی خریداران مصرفی و سرمایه‌گذاران ساختمانی نیز با خطای کمتر، اقدام خواهند کرد. در رویداد پنج‌شنبه «دنیای‌اقتصاد»، گذشته و آینده بازار مسکن در ۴ سرفصل کلیدی بررسی خواهد شد.

سرفصل اول به ویژگی‌‌‌های بازار مسکن سال‌های ۹۷ تاکنون می‌‌‌پردازد تا به این پرسش پاسخ داده شود که «چرا این دوره که از آن به عصر جهش قیمت مسکن یاد می‌شود، ‌‌‌ دوره تاریخی بوده است؟»

پرسش مکمل آن است که «کدام اول باعث این شکل‌‌‌گیری این دوره تاریخی شد؟»

تشریح نابسامانی‌‌‌هایی که در این سال‌ها در بخش مسکن رخ داد نیز فصل سوم این کارگاه است.

در فصل چهار نیز «موقعیت کنونی بازار مسکن و چشم‌‌‌اندازی که قابل ترسیم است» مورد بحث قرار می‌گیرد.

در این کارگاه، خلاصه نکات کلیدی دو اقتصاددان متخصص در بخش مسکن، درباره «آینده این بازار و همچنین آینده عوامل بنیادین افزایش یا کاهش قیمت مسکن» نیز نقل‌قول می‌شود و درباره آن، توضیح داده خواهد شد.  موضوع دیگری که تقریبا از سال ۹۹ در بازار مسکن مورد توجه قرار گرفته، رابطه دو بازار سهام و مسکن است. بعد از اوج رونق بورس در سال ۹۹، فراز و فرودهایی که این بازار تجربه کرد، باعث وقوع تحولاتی در بازار مسکن شد.  اکنون که بازار سهام (در ماه‌‌‌های اخیر) وارد مسیر رونق شده، این پرسش وجود دارد که رونق و رکود این بازار، چه تاثیری بر بخش مسکن می‌‌‌گذارد؟

البته، رابطه دلار و مسکن نیز به شکل مبسوط در فصل دوم و سوم این کارگاه، تشریح می‌شود. برای شرکت در این کارگاه می‌توانید از طریق سایت روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، (در قسمت پایین سایت)، وارد بخش «واحد توسعه دانش دنیای‌اقتصاد» شوید و اقدام به ثبت‌نام کنید. (برای حضور در این کارگاه اینجا را کلیک کنید) شماره‌‌‌های تماس با واحد توسعه دانش «دنیای‌اقتصاد» برای ثبت‌نام نیز ۸۷۷۶۲۵۷۶ و ۸۷۷۶۲۵۳۲ است.