به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌‌‌اند که نه‌تنها روز شنبه، بلکه حتی روز یکشنبه نیز در تهران آلوده خواهد بود و حتی شدت آلودگی در روز یکشنبه قدری بیشتر است.

آلاینده اصلی هوا در روزهای اخیر ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) بوده است که امروز و فردا نیز آسمان پایتخت را مکدر خواهد کرد. منبع اصلی انتشار این آلاینده منابع متحرک یعنی ذرات خروجی از اگزوز خودروها و موتورسیکلت‌‌‌هایی است که در معابر تهران حرکت می‌‌‌کنند و تحت‌تاثیر برودت و شرایط جوی پایدار (نبود باد موثر)، امکان پراکنده شدن این آلاینده به حدی که غلظت آن کاهش پیدا کند وجود ندارد. در نتیجه لایه‌‌‌های پایینی جو با غلظت بالای آلودگی همراه خواهد بود و تنفس در این هوا می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد. به نظر می‌رسد پس از یک نفس‌‌‌گیری کوتاه یکی دو روزه، تهرانی‌‌‌ها این هفته را هم با موج آلودگی آن هم به شکل سریالی و پیاپی سپری خواهند کرد.

در شرایط ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس با شاخص بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، توصیه می‌شود مبتلایان به بیماری‌‌‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌‌‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. در صورتی که شاخص از وضعیت نارنجی به قرمز (شرایط اضطرار) تغییر پیدا کند و به عددی بیش از ۱۵۰ برسد، همه شهروندان مشمول پرهیز از تردد غیرضروری در فضای آزاد خواهند شد.