دفاع دو معاون شهردار از مصوبه سه‌شنبه شورا
گروه مسکن- بهشاد بهرامی: «تغییرکاربری» املاک در تهران قرار است براساس محتویات طرح تفصیلی ممنوع شود و هر پلاک برحسب اینکه در کدام یک از ۴ پهنه مصوب، قرار گرفته باشد، صرفا کاربری همان پهنه برای آن پلاک به رسمیت شناخته شود، اما با تصمیم سه‌شنبه گذشته شورای‌شهر، شهرداری‌تهران مجاز شده طی ماه‌های پایانی سال تا سقف ۶۰۰ میلیارد تومان از محل صدور مجوز تغییر کاربری، درآمد کسب کند.

این در حالی است که گفته می‌شود طرح تفصیلی جدید هم‌اکنون ملاک‌عمل شهرداری قرار گرفته و به این ترتیب باید محدودیت‌های پیش‌بینی شده در این طرح، به اجرا گذاشته شود. همچنین علاوه بر شروط طرح تفصیلی، شورای‌شهر سه هفته پیش تصویب کرد تغییر سه نوع کاربری شامل فضای‌سبز، خدمات‌شهری و پارکینگ تا 5 سال آینده ممنوع است.
با این شرایط، شورای‌شهر چگونه دو روز پیش به‌رغم اطلاع از جزئیات طرح تفصیلی و مصوبات قبلی خود، با متمم درآمدی ۱۸۰۰ میلیارد تومانی در بودجه۹۰ شهرداری و کسب در آمد ۶۰۰ میلیارد تومانی در آن، موافقت کرد؟
در این باره معاون شهرسازی شهرداری‌تهران درباره برنامه‌ای که شهرداری برای درآمدزایی از محل تغییر کاربری تدارک دیده به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این برنامه کاملا با طرح تفصیلی جدید همسو و منطبق است.
هیربد معصومی افزود: پلاک‌هایی که با اجرای طرح تفصیلی، در پهنه‌ای قرار می‌گیرند که کاربری آن با کاربری قبلی آن پلاک متفاوت است، باید متناسب با کاربری جدید، هزینه شهر را پرداخت کنند.
در همین زمینه، معاون مالی شهرداری نیز بخش دیگری از برنامه درآمدزایی از محل تغییر کاربری را تشریح کرد و گفت: هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی املاک تجاری در سطح شهر فعال هستند که سال‌ها است عوارض و هزینه‌های مربوط به کاربری را پرداخت نکرده‌اند و در نظر داریم از آنها هزینه‌های مربوطه را اخذ کنیم.
اما تحلیل سوم از تغییر کاربری در متمم، متفاوت از دو تحلیل دیگر است. تحلیل سوم تغییر کاربری که مدیر کل دفتر شهرسازی آن را توضیح داده، کد حصول درآمد از محل صدور مجوز مجتمع‌های تجاری و اداری بر مبنای طرح تفصیلی است.
کد تغییر کاربری ساماندهی وضعیت فعلی است

حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری که از حاضران جلسه تصویب بخش درآمدی متمم بودجه شهرداری تهران بود، در توضیح این ردیف از متمم به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: بعد از اجرای طرح ممیزی املاک شهرداری حدود دو میلیون متر مربع از کاربری‌های تجاری سطح شهر را شناسایی کردیم که با وجود گذشت چند سال از تغییر کاربری آنها هیچ گونه پولی از طرف مالکان این املاک به شهر پرداخت نشده است.
او اضافه کرد: این کد در متمم نیز مربوط به ساماندهی کاربری‌های گذشته است که باید در قالب مطالبات حقوق شهری از این کاربری‌ها دریافت شود و گرنه کاربری جدیدی در کار نیست.
او ادامه داد: در حال حاضر شهرداری برای اجرای یک هزار و ۲۰۰ پروژه مشارکتی به تامین مالی معادل ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که باید از طریق دریافت حقوق شهر آنها را تامین کند.
شورا فقط توصیه کرد

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران این ردیف از متمم بودجه شهرداری مربوط به دریافت مابه‌التفاوت عوارضی است که باید به شهر پرداخته شود.
هیربد معصومی معاون شهرسازی و معماری شهرداری در خصوص ردیف تغییر کاربری متمم بودجه گفت: تغییر کاربری ممنوع نشده است، بلکه توصیه شورا به شهرداری این بوده که کاربری‌ها را تغییر ندهند و گرنه در چارچوب قانون کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری مجاز است.
معصومی به «دنیای اقتصاد» گفت: زمانی که طرح تفصیلی جدید ابلاغ می‌شود یک لایه طرح تفصیلی ملاک عمل در زیر آن قرار دارد، بنابراین به عنوان مثال اگر پلاکی در طرح تفصیلی ملاک عمل در پهنه خدماتی قرار داشته باشد، اما براساس طرح تفصیلی جدید در پهنه کار و فعالیت جا گرفته باشد باید مالک این پلاک مابه التفاوت این عوارض را به شهر پرداخت کند و این اصل عدالت است.
تغییر کاربری کد مخصوص دارد

همچنین مجید پاکساز مدیر کل دفتر شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز تحلیلی متفاوت در زمینه کد تغییر کاربری در متمم بودجه ۹۰ ارائه کرد.
او در این باره به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: کد تغییر کاربری به این معنی است که از صدور پروانه‌های مطابق با طرح جدید برای احداث مجتمع‌های خدماتی، تفریحی و فرهنگی درآمد برای شهر حاصل شود.
پاکساز افزود: اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و فنی در پایتخت نیاز به سرمایه‌ای هنگفت دارد که شهرداری باید از امکانات بالقوه قانونی و از طریق سرمایه‌گذاری جدید هزینه‌های اجرای آنها را با منابع بالفعل تامین کند.
او ادامه داد: اساسا اقدامات شهرداری براساس طرح تفصیلی جدید تهران انجام می‌شود که در آن پهنه‌هایی برای ساخت مجتمع‌های تجاری و خدماتی در نظر گرفته شده است تا منبع درآمدی جدیدی برای شهر باشد.