سیاست‌های جدید مسکن یکی یکی از هفته آینده

رییس جمهوری: کنترل سوداگری مسکن در دستور کار دولت است

گروه مسکن- میترا یافتیان: رییس‌جمهوری دیروز با حضور در جلسه وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا- اقیانوسیه، در جمع خبرنگاران گفت: سیاست‌های جدید مسکن از هفته آینده اعلام و اعمال می‌شود. دکتر محمود احمدی‌نژاد سه‌شنبه بعدازظهر نیز در اولین کنفرانس خبری خود در سال ۸۷، درباره موضع دولت نسبت اوضاع نابسامان بازار مسکن که پرسش یکی از خبرنگاران بود، گفت: مسائل و مباحث بخش مسکن را شخصا پیگیری می‌کنم. ورود مستقیم و بدون واسطه رییس‌جمهوری به اتاق کنترل و سیاستگذاری مسکن از آنجایی قابل تایید است که دکتر احمدی‌نژاد، ریاست شورای عالی مسکن کشور را نیز برعهده دارد. این شورا که با عضویت ۷ وزیر و روسای سازمان‌های برتر دولتی نیمه‌های سال گذشته تشکیل شد مسوول تدوین طرح‌ها و سیاست‌های جدید در بازار مسکن است. شورای عالی مسکن دوشنبه‌ شب نیز جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهوری تشکیل داده بود. این شورا به تازگی طرحی در ارتباط با مالیات بر معاملات مسکن نیز تقدیم هیات دولت کرده است.

مسکن مهر اول راه است

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در حاشیه اجلاس وزرای مسکن آسیا- اقیانوسیه با بیان اینکه مسکن نیاز ضروری جامعه است و همه باید بتوانند با حداقل امکانات حداقل مسکن را در اختیار داشته باشند، گفت: سوداگری بخش مسکن باید کنترل شود و این همان موضوعی است که در دستور کار ما قرار دارد و از هفته آینده این سیاست‌ها به طور مرتب اعلام و اعمال می‌شود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان که روز گذشته در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برای شرکت در دومین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا - اقیانوسیه با عنوان «توسعه شهری پایدار، همراهی رشد با عدالت و با هویت» حضور یافته بود، در حاشیه این اجلاس پیرامون تاثیر اجرای طرح مسکن مهر به خبرنگاران گفت: باید توجه داشت که ما سال‌های طولانی در بخش مسکن دچار عقب‌افتادگی بودیم، مسکن مهر هم در اوایل راه است و انشاءا... تغییر و تحولات خوبی در آن اتفاق خواهد افتاد.

وی صراحتا اعلام کرد: بنده فکر می‌کنم ظرف دو سال آینده شرایط بازار مسکن به طور کامل دگرگون خواهد شد. وی گفت: باور ما این است که دولت باید امکانات اولیه مسکن را در اختیار همه متقاضیان قرار دهد و کسانی که می‌خواهند از امکانات بیشتری استفاده کنند، در آینده می‌توانند با تلاش خود آن امکانات را به دست آورند.

تجارب ارزنده

براساس این گزارش، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی و رییس دومین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا- اقیانوسیه طی سخنانی اظهار کرد: کوچک‌سازی، انبوه‌سازی، معافیت‌های مالیاتی، افزایش سهم واحدهای مسکونی اجاره‌ای ارزان‌قیمت و بالاخره طرح واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله با هدف حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن از جمله برنامه‌های بلندمدت دولت در سال‌های اخیر بوده که اجرای آنها منجر به تجارب ارزنده‌ای شده است. وی با ابراز امیدواری از اینکه رهنمودهای حاصل از این نشست بتواند در رفع مسائل و چالش‌های مرتبط با بهبود وضعیت سکونتی و اسکان بشر منطقه موثر و مفید باشد، اظهار کرد: ایران افتخار دارد که در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته است در جهت ارتقای شاخص‌های کلیدی بخش مسکن، گام‌های بلندی برداشته و در طول سال‌های اخیر برنامه‌ها و اقدامات موثری را به ویژه برای اقشار کم‌درآمد به اجرا درآورد.

بهبود ۳ شاخص‌ کلیدی

وزیر مسکن همچنین از بهبود شاخص‌های کلیدی مسکن از جمله کاهش تراکم خانوار در واحد‌های مسکونی از ۲۶/۱ به ۱/۱، کاهش متوسط زمین اختصاصی به یک واحد مسکونی از ۱۲۰ به حدود ۸۰‌متر و افزایش سهم واحد‌های مسکونی با مصالح بادوام از کل واحد‌ها از ۹/۲۳‌درصد به بیش از ۸۰‌درصد خبر داد.