مالیات بر ارزش افزوده ملک باید به شهرداری برسد

آیا این احتمال وجود دارد که دولت درآمد حاصل از مالیات اخذ شده از محل معاملات مسکن را به شهرداری واگذار کند؟

گروه مسکن - لیلا درخشان: شهردار تهران تنها به فاصله چند روز از اعلام طرح جدید دولت مبنی بر «وضع مالیات بر مابه‌التفاوت قیمت املاک» روز گذشته خیلی صریح و روشن سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده ملک را طلب کرد. سخنگوی دولت هفته گذشته با اعلام رسمی برنامه‌های جدید در حوزه مسکن از تصمیم جدید دولت برای وضع مالیات ۲۵ تا ۳۰درصدی بر معاملات مسکن خبر داد. این مالیات قرار است به مابه‌التفاوت ارزش افزوده مسکن بسته شود تا انگیزه‌های سودجویی از بازار مسکن رخت ببندد.

اما در حالی که این طرح دولت هنوز در مرحله اعلام است و برای اجرا نیاز به کلی مصوبات و آیین‌نامه و احیانا کسب موافقت مجلس دارد، شهردار تهران اعلام کرده مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهر تهران است. آیا این احتمال وجود دارد که دولت درآمد حاصل از مالیات اخذ شده از محل معاملات مسکن را به شهرداری واگذار کند؟

سهم ما چقدر است؟

شهردار تهران معتقد است: باید مشخص شود از چندین هزار میلیارد تومانی که در شهر رد و بدل می‌شود سهم شهرداری چقدر است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران روز گذشته در همایش مالیه شهرداری گفت: همانطور که اگر در جاهایی از شهر هنگام اجرای یک طرح عمرانی ارزش زمین‌های مردم از بین رود ما باید جبران کنیم. بنابراین هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که سرمایه یک شهروند به دلیل پروژه‌های عمرانی شهرداری افزایش پیدا کند، اما او در مقابل، مبلغی به شهرداری نپردازد.

ارزش افزوده مال شهر است نه مالک

قالیباف معتقد است شهرداری باید از راه ارزش افزوده ملک کسب درآمد کند و مابه‌التفاوت درآمد حاصل از ارزش افزوده ملک به شهر تعلق دارد نه به صاحب ملک.

شهردار تهران روز گذشته در همایش مالیه شهرداری افزود: بنده در همین راستا این قضیه را از طریق فقه اسلامی نیز مورد بررسی قرار داده‌ام و به نظر می‌رسد باید تعریف جدیدی از مالکیت ارزش افزوده ارائه شود.

شهردار تصریح کرد: در صورت اختصاص ارزش افزوده املاک به شهرداری، شهر تهران رشد خواهد کرد.

۷۰درصد درآمد شهرداری از محل ساخت‌وساز

قالیباف در این همایش با بیان اینکه ۷۰درصد درآمد شهرداری متکی بر ساخت‌وساز است، گفت: متعاقب این مساله هر شهری که ساخت‌وساز در آن رونق داشته باشد درآمد شهرداری نیز در آن شهر رونق دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که شهرداری‌ها به مردم خدمات ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر درآمد نداشته باشند در نتیجه تاثیر بسیار منفی بر روی مردم باقی خواهند گذاشت و این مساله یکی از موضوعات جدی و اساسی است. قالیباف تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی و جدی ما در حوزه شهرسازی این است که برخلاف اصول رایج شهرسازی در دنیا، شهرهای ما بدون هیچ نقشه قبلی آماده شده‌اند؛ یعنی مردم ابتدا یک محل را برای سکونت خود برگزیده‌اند سپس به مرور زمان شهرها شکل گرفته‌اند و به خاطر این بی‌برنامگی مشکلات بسیاری به وجود آمده که این مشکلات دامنه گسترده‌ای شامل زیرساخت‌های شهرسازی، حمل‌ونقل، بازیافت و ... را شامل می‌شود.

تراکم‌فروشی اصلا

قالیباف در ادامه سخنانش درخصوص درآمد شهرداری تهران گفت: تا پایان سال ۸۴ که مصادف با آغاز مدیریت اینجانب بود، درآمد شهرداری هزارمیلیارد تومان بود و در سال ۸۷ این رقم به مرز ۴هزار میلیارد تومان رسیده است. وی با تاکید بر اینکه درآمد شهرداری به هیچ وجه متکی بر تراکم‌فروشی نبوده است، تاکید کرد: شهرداری اساسا در اجرای صحیح ضوابط شهرداری سخت‌گیری‌ بسیاری به خرج داده است و همه آیتم‌های مرتبط با شهرسازی شامل عدم تراکم‌فروشی و دیگر موارد را در دستور کار خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیاری در شهر تهران جهت درآمدزایی برای شهرداری وجود دارد که شناسایی این ظرفیت‌ها امری بسیار ضروری است.

از یک دقیقه بعد خودمان خبر نداریم

وی گفت: در حال حاضر بین دولت، شورای عالی استان‌ها و مجلس به عنوان عالی‌ترین مراجع تصمیم گیرنده درخصوص شهرداری‌ها هماهنگی نیست و همین امر می‌تواند پدیدآورنده مشکلات بسیاری باشد. وی با انتقاد از نحوه اداره شهر تهران که هیچ منطقی بر آن حاکم نیست، گفت: متاسفانه مدیران ما از یک دقیقه بعد خود بی‌اطلاع هستند و همین امر می‌تواند مشکلات گسترده‌ای را فرا روی مدیران ایجاد کند.

آرزوهای کلنگی تمام می‌شود

با طرحی که به زودی در تهران به اجرا درمی‌آید، شهروندان دیگر آرزویی برای گذر پروژه‌های عمرانی شهرداری از کنار ملکشان نخواهند کرد.

تاکنون رسم بر این بوده که به محض اینکه کلنگ احداث یک پل یا اتوبان یا پروژه خدمات‌رسانی شهری در محلی زده می‌شد، از فردای آن روز قیمت املاک آن محل سر به فلک می‌کشید و هنوز پروژه به پایان نرسیده صاحبان سرمایه‌های ملکی سودشان را به واسطه ارزش افزوده ناشی از توسعه شهری کسب می‌کردند.

اما با آنچه روز گذشته شهردار تهران مطرح کرد، مشخص شد شهرداری قصد دریافت مالیات بر ارزش افزوده ناشی از احداث پروژه‌های عمرانی شهری را از مالکان دارد.