کمیته راهبری بهسازی بافت‌های فرسوده تشکیل شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه عمران و بهسازی شهری گفت: کمیته راهبری بهسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهری به منظور بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری باید تشکیل شود. محمد آیینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تشکیل کمیته راهبری بهسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهری با حضور نمایندگان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شهرداری، شورای شهر، سازمان نظام مهندسی، انجمن انبوه‌سازان، جامعه مهندسان مشاور با محوریت شهرداری همانند شورای بافت‌های تاریخی امری ضروری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه عمران و بهسازی شهری بیان کرد: بخش عمده هزینه ساخت و اسکان موقت در بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری باید از طریق تسهیلات کم‌بهره و بازپرداخت بلند مدت تامین شود.

وی با بیان اینکه برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی ضروری است، افزود: این سامانه با هدف اعتماد سازی، فرهنگ سازی و ارتقای مسوولیت‌پذیری و مشارکت عموم مردم باید راه‌اندازی شود، ضمن اینکه ساختار مدیریتی احیای بهسازی و توانمند‌سازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نامناسب شهری نیازمند بازنگری در جهت ارائه نقش‌های موثر به مردم است.

آیینی با تاکید بر تشکیل دفاتر نوسازی محلی در محلات فرسوده با حضور مدیریت طرح، شهرداری، توسعه گران و نمایندگان مردم تصریح کرد: تشکیل توسعه گران در فرآیند بهسازی و نوسازی شهری باید نهادینه شود، زیرا که توسعه‌گر علاوه بر مدیریت اجرایی پروژه‌های نوسازی، متعهد در تامین منابع مالی پروژه است.

وی اظهار داشت: برای مشارکت واقعی مالکان، سازندگان و سرمایه‌گذاران در بهسازی و نوسازی و نیز توانمند‌سازی بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری باید شرکت سهامی عام پروژه تشکیل شود، ضمن اینکه حفظ مجتمع‌های مسکونی موجود به منظور جلوگیری از گسترش فرسودگی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه عمران و بهسازی شهری برنامه‌ریزی جامع برای تامین خدمات، زیرساخت‌ها و تجهیزات شهری و تامین منابع لازم را پیش نیاز امر نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری خواند و افزود: از وزارت مسکن و شهرسازی انتظار می رود در تنظیم دستورالعمل نحوه مشارکت مردم در تهیه طرح‌های شهری موضوع ماده ۲۰ مصوبه هیات وزیران در سال جاری در زمینه تصویب طرح‌های شهری اقدام موثر را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری باید موافقت و مشارکت ۷۰درصد از مالکان کسب شود، این در حالی است که تحقق طرح‌های بهسازی و نوسازی نباید به درآمد عمومی دولت متکی باشد، بلکه کمک دولت برای تامین بخشی از اعتبار لازم به منظور توسعه معابر و تامین زیرساخت‌ها و تاسیسات عمومی مطابق سرانه‌های شهری و توانمند‌سازی ساکنان و مالکان این بافت‌ها و سازندگان خواهد بود.