قیمت تمام شده مسکن مهر 33 تا 35میلیون تومان است

کارشناس اقتصادی انجمن مفاخر معماری ایران معتقد است: رشد قیمت و هزینه تمام شده در بخش مسکن موجب ابهام نظام بانکی برای اعطای تسهیلات به بخش مسکن مهر شده و همچنان از تخصیص منابع به این طرح خودداری می‌کنند. «عباس زینلی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: دولت در سال جاری برای بخش مسکن ۷۵تریلیون ریال منابع مالی اختصاص داد که ۱۵تریلیون ریال آن برای بخش مسکن روستایی بود و بقیه که سهم بیشتر آن برای طرح مهر بود با تخصیص چندانی مواجه نشد.

به اعتقاد این کارشناس مسکن، روند آماده سازی اراضی طرح مسکن مهر نیز به گونه ای پیشرفت نداشته است که امکان جذب تسهیلات داشته باشد، زیرا نظام بانکی براساس روند پیشرفت ساخت‌و‌ساز طی مراحلی اقدام به اعطای تسهیلات می‌کند.

وزارت مسکن وشهرسازی در نیمه مهر ماه طی گزارشی از روند پیشرفت عملیات اجرایی پروژه‌های مسکن مهر، اعلام کرد: میزان انعقاد قرار داد ساخت ۲۰۸‌هزار و ۱۰مورد، اخذ پروانه ساخت ۶۰‌هزار و ۷۹۹مورد، پی سازی ساختمان شش‌هزار و ۱۱۹مورد، اسکلت و سقف ۶۹۶ مورد، پایان سفت کاری ۹۱مورد و نازک‌کاری هشت مورد بوده است.

در عین حال زمان آغاز اجرایی برنامه مسکن مهر که واگذاری سالانه زمین به استعداد ساخت یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی است، خرداد ماه ۱۳۸۶اعلام شد.

زینلی سپس یادآور شد : به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های نظام بانکی برای اعطای تسهیلات به طرح مسکن مهر، رشد قیمت تمام شده آن باشد، درگذشته صحبت از ارقام ۱۵۰تا ۲۰۰میلیون ریال بود و وزیر مسکن و شهرسازی هم به تازگی سهم آورده اشخاص را علاوه بر ۱۵۰‌میلیون ریال تسهیلات بانکی، ۸۰ تا ۱۰۰میلیون ریال ذکر کرد.

این کارشناس در ادامه افزود: بررسی‌ها و ارزیابی‌ها از وضعیت ساخت‌و‌ساز نشان می‌دهد که چنانچه یک واحد مسکونی حدود ۷۵ مترمربع طرح مسکن مهر بخواهد با قیمت‌های روز تکمیل شود، برای بهره بردار حدود ۳۳۰ تا ۳۵۰میلیون ریال تمام شود.

به اعتقاد زینلی، لازم است وزارت مسکن و شهرسازی درکنار طرح مسکن مهر، برنامه‌های دیگری را نیز تدبیر کند تا طرح‌های جنبی نیز بتوانند پاسخگوی تقاضا در این بخش باشند.