رکود مسکن سال آینده ادامه می‌یابد

دنیای اقتصاد- گروهی از انبوه‌سازان معتبر چین بامداد امروز وارد تهران می‌شوند.کشور چین در شرایطی که اغلب کشورهای جهان رکود یا بحران را در بازار مسکن تجربه می‌کنند، فعلا از جمله معدود کشورهایی است که سازندگان انبوه در آن روزهای رونق مسکن را سپری می‌کنند.همزمان یک مقام وزارت مسکن پیش بینی می‌کند که احتمالا در سال آینده رکود مسکن کماکان ادامه داشته باشد. برای آموزش و انتقال تجربه در ساخت پروژه‌های بزرگ

انبوه‌سازان چینی به ایران می‌آیند

خواجه‌دلویی در پاسخ به دنیای اقتصاد: سال آینده رکود ادامه دارد

لیلا درخشان

گروهی از انبوه‌سازان معتبر چین بامداد امروز وارد تهران می‌شوند تا در سمیناری دو روزه، سازندگان مورد تایید وزارت مسکن را در زمینه ساخت پروژه‌های بزرگ آموزش دهند.

کشور چین در شرایطی که اغلب کشورهای جهان رکود یا بحران را در بازار مسکن تجربه می‌کنند، فعلا از جمله معدود کشورهایی است که سازندگان انبوه در آن روزهای رونق مسکن را سپری می‌کنند. به طوری که موج بزرگ ساختمان‌سازی رشد اقتصادی چین را برای حداقل ۵ سال آینده تضمین خواهد کرد.

منوچهر خواجه‌دلویی، معاون وزیر مسکن در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد درباره دلایل دعوت از انبوه‌سازان چینی گفت: انبوه سازان چینی به منظور تبادل تجربه با مشاوران و مهندسان ایرانی در زمینه احداث پروژه‌های بزرگ‌، شیوه‌های تجهیز منابع مالی مجموعه‌های بزرگ و سایر تجربه‌های فنی و مهندسی وارد ایران می‌شوند.

نمایندگان صنعت ساختمان چین همچنین تجربیات در زمینه انبوه‌سازی، طراحی و معماری ساختمان‌های مدرن را به مدعوین سمیناری که امروز و فردا در سالن همایش‌های وزارت مسکن برگزار می‌شود، منتقل خواهند کرد.

گمانه‌زنی اشتباه در رسانه‌ها

خواجه‌دلویی معاون وزیر مسکن در حاشیه برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای کاردان‌های فنی ساختمان بعد از تشریح علت حضور انبوه‌سازان چینی در ایران در پاسخ به سوال دیگر دنیای اقتصاد که «چرا دعوت رسمی از انبوه سازان در طرح مسکن مهر با تاخیر صورت گرفت؟» گفت‌: این دو بحث موازی هم هستند‌. البته برخی از رسانه‌ها عنوان کرده بودند که ناکارآمدی تعاونی‌های مسکن مهر ازجمله انگیزه‌های امضای تفاهمنامه بین ما و انبوه سازان بوده است، این در حالی است که این گمانه‌زنی‌ها اشتباه است. خواجه دلویی افزود: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر مقرر شد تعاونی‌های مسکن مهر فقط عهده‌دار مسوولیت سازماندهی و مدیریت منابع متقاضیان باشند و براین اساس وظیفه تعاونی‌ها به عنوان کارفرما تعریف شده بود.

وی تاکید کرد: اما در مراحل اجرایی مطابق آنچه که در قانون و تبصره ۶عنوان شده بود ساخت و ساز باید فقط توسط سازندگان ذی‌صلاح باشد و در این راستا بسیاری از انبوه سازان اقدام به عقد قرارداد با تعاونی‌های مسکن مهر کرده‌اند‌.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: با اجرای طرح مسکن مهر و بعد از عملیات پالایش افراد ذی‌صلاح و واگذاری زمین به آنها بسیاری از اعضا در مرحله ساخت و ساز پیشنهاد دادند که به جای انتخاب پیمانکار مجموعه‌های ساخته شده برای آنان گزینه بهتر و معقول تری است‌ و بدین ترتیب با دعوت از انبوه سازان پیشنهاد این افراد عملی شد‌.

وی افزود: متقاضیانی که علاقه‌مند به استفاده از واحد‌های ساخته شده انبوه‌سازان هستند، به استناد قراردادی که ما بین وزارت مسکن و انبوه سازان منعقد ‌شده و در آن قیمت ساخت مشخص شده می‌توانند با انبوه سازان قرار داد ببندند و واحد‌های ساخته شده را تحویل بگیرند که البته زمین این واحد‌ها تبدیل به اجاره ۹۹ساله می‌شود.

خواجه‌دلویی در ادامه در مورد وضعیت مسکن در سال آینده تصریح کرد‌: به نظر می‌رسد در سال آینده رکود کماکان ادامه داشته باشد.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه اظهارت خود در مورد آزمون مهندسان گفت‌: این آزمون‌ها هر ساله برگزار می‌شود، اما آمار قبولی کم است به طوری که معمولا هر ساله بیش از ۵۰‌درصد از متقاضیان در این آزمون رد می‌شوند‌.

خواجه دلویی تاکید کرد: در حدود ۳۰‌درصد آمار قبولی داشته‌ایم‌.

حذف غیر متخصص‌ها از ساخت و ساز

به گزارش دنیای اقتصاد، همچنین مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان در خصوص برگزاری این آزمون‌ها گفت: طبق ماده ۴ قانون نظام مهندسی وظیفه برگزاری آزمون تعیین صلاحیت و صدور پروانه اشتغال برای مهندسان و کاردان‌های فنی ساختمان بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است که در این راستا هر ساله حداقل یک بار این آزمون به صورت سراسری در کل استان‌های کشور توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود.

وی افزود: در این دوره از آزمون، بالغ بر ۷۰‌هزار نفر مهندس و ۱۱‌هزار نفر کاردان فنی ساختمان در کشور آزمون می‌دهند.

موذن بیان کرد: کاردان‌های فنی ساختمان در ۶ رشته عمران، معماری، شهرسازی‌، برق‌، مکانیک و نقشه‌برداری آزمون می‌دهند و براساس امتیازی که کسب می‌کنند، در پایه‌های ۱‌، ۲ و ۳ درجه‌بندی و پروانه اشتغال برای آنان صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: یک ماه قبل بخشنامه‌ای از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به کلیه استان‌های کشور صادر شد که براساس آن، کلیه ساختمان‌ها باید توسط مجری حقیقی و حقوقی ساخته شود و این مجری کسی است که باید پروانه اشتغال داشته باشد. لذا از مهندسان، معماران تجربی و کاردان‌های فنی که فاقد پروانه اشتغال باشند، از ورود به امر ساخت و ساز جلوگیری می‌شود.

موذن با اشاره به موانع آئین نامه‌ای برای حضور کاردان‌ها در عرصه ساخت و ساز کشور اظهار داشت: در حال حاضر مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها با حضور مهندسان نمی‌توان امر ساخت‌وساز را انجام داد و حضور کاردان‌های فنی نیز در کارگاه‌های ساختمانی ضرورت دارد؛ لذا انتظار می‌رود موانع آیین‌نامه‌ای که حضور این افراد را محدود و یا ممنوع می‌کند، به زودی تغییر کند.