ساخت‌وساز در شرق و شمال شرق تهران ممنوع شد

استانداری تهران براساس مصوبه جدیدی که طی بخش نامه‌ای به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است هرگونه ساخت و ساز جدید و واگذاری برای امر ساخت و ساز در مناطق شرق و شمال شرق تهران به مجموعه‌های حقیقی و حقوقی را ممنوع اعلام کرد. به گزارش ایسنا مرتضی تمدن در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران با اعلام این خبر افزود: حتی تعاونی‌هایی که به صورت قانونی بخشی از اراضی را تصرف کرده‌اند، حق ساخت و ساز در این مناطق را نداشته و زمین معوض به آنها تعلق و باید از مناطق یاد شده خارج شوند، بدین ترتیب زمین‌های تصرفی آنها تبدیل به فضای سبز می‌شود.

وی گفت: با قاطعیت از برخی تبانی‌ها و دلالی‌ها جلوگیری و با فرصت‌طلبان، سودجویان، زمین‌خواران و دلالان برخورد می‌شود.

استاندار تهران با بیان این که دامنه زمین‌خواری برخی زمین‌خواران به دامنه سدهایی که آب شرب مردم را تامین می‌کند، رسیده است، به طوری که آب شرب مردم در خطر آلودگی قرار دارد عنوان کرد: تمامی مخازن آب، مورد تجاوز افرادی که مشغول ساخت و ساز هستند قرار گرفته، به طوری که در ایام تعطیل و شب‌ها این ساخت و سازها همچون قارچ از زمین بیرون می‌آید و ما نمی‌توانیم در برابر آن سکوت کنیم.

تمدن با اشاره به دستورات اکید مقام معظم رهبری در اواخر سال ۸۷ به مسوولان یادآور شد: ایشان به وضعیت اطراف تهران و کرج بالاخص شرق، شمال تهران و شمال شرق اشاره و گفته بودند این مناطق دیگر توسعه نیابد و فضاهای موجود که آماده ساخت و ساز است، باید تبدیل به فضای سبز شود که در این راستا، دستورات لازم به دولت ابلاغ و بر همین اساس ستاد جلوگیری از تصرف اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز با عضویت وزرای کشور، اطلاعات و جهاد کشاورزی و فرمانده نیروی انتظامی و غیره تشکیل شد.

‌استاندار تهران همچنین رسیدگی به وضعیت مسکن در استان و ساماندهی آن را یکی از مشکلات جدی در سال گذشته ذکر کرد که به دلیل تراکم جمعیتی و پایتخت بودن استان زنگ خطرش در حالی به صدا در آمده بود که دست دولت برای مقابله با آن خالی نبود.

تمدن با بیان این که دولت در این زمینه با طرح مسکن مهر به میدان آمد، گفت: همه دلایل کاهش قیمت مسکن مربوط به رکود آن نمی‌شود، بلکه اجرای طرح مسکن مهر در این کاهش قیمت تاثیرگذار بود. وی با بیان این که مسکن مهر در سال جاری در تهران عملیاتی می‌شود، ادامه داد: با ادامه اجرای این طرح در سال ۸۸ پیش‌بینی می‌شود، تاثیر بسزایی در روند کاهش قیمت مسکن در تهران داشته باشد.

به گفته استاندار تهران، مقرر شده بود مقدمات احداث یک میلیون و ۲۰۰هزار مسکن در سال ۸۷ فراهم شود که سهم استان تهران از این تعداد ۲۳۰هزار واحد بود.

تمدن، خارج کردن قیمت زمین از قیمت تمام شده ساخت مسکن، ارائه منابع بانکی به ساخت و ساز و پشتیبانی مصالح ساختمانی را از جمله مواردی یاد کرد که با تامین آنها این مسکن‌ها احداث می‌شود.

وی ادامه داد: در اواخر دی ماه سال گذشته اعلام کردیم که آماده‌ایم اسناد این زمین‌ها را به تعاونی‌ها ارائه کنیم و در حال حاضر با وجود آن که تامین زمین برای ساخت و ساز در تهران مشکل است، اما زمین مورد نیاز برای احداث ۲۳۰هزار واحد مسکونی یاد شده تهیه شده است.

استاندار تهران با اشاره به این که آماده‌سازی بخشی از این زمین‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در سال ۸۸، ۲۳۰هزار واحد مسکونی یاد شده برای مردم تبدیل به ساختمان شود، بنابراین از بانک‌ها می‌خواهیم به کمک مردم و مسوولان بیایند.

وی خاطر نشان کرد: مجموع کسانی که برای دریافت مسکن مهر ثبت نام کرده‌اند، حدود ۴۵۰هزار نفر بودند که ۲۳۰هزار نفر از آنها واجد شرایط صاحب‌خانه شدن هستند.