اوضاع مسکن مهر در سومین استان پرتقاضا

گروه مسکن - لیلا درخشان: استان فارس سومین استان پرتقاضا در پروژه مسکن مهر است که البته دولت نیز بعد از تهران و اصفهان بیشترین سهمیه اختصاصی زمین‌های مسکن مهر را به استان فارس اختصاص داده است، اما بازدید سه روزه خبرنگار دنیای اقتصاد از شهرهای استان فارس تلاش دولت را برای به ثمر نشاندن پروژه مسکن مهر تایید کرد. تلاشی که اگر چه شبانه روزی در حال انجام است، اما فعلا نتایج آن درحد زمین مسطح و تعداد محدودی اسکلت ساختمان است. مسوول ارشد مسکن در استان فارس، از عدم همکاری بانک‌ها با مسکن مهر به شدت گلایه‌مند است و تامین منابع مالی برای این پروژه ملی را سخت توصیف می‌کند.به گزارش دنیای اقتصاد در استان فارس بیش از ۱۰۰۰هکتار زمین ۹۹ساله برای واگذاری به تعاونی‌های مسکن آماده‌سازی شده است و حدود ۲۴هزار عضو تعاونی مسکن مهر در این استان به بانک‌ها برای دریافت وام معرفی شده اند. در استان فارس تاکنون برای بیش از ۱۶هزار واحد مسکونی مهر پروانه ساختمانی صادر شده است.

همزمان با بازدید خبرنگاران از فرایند اجرای طرح مسکن مهر در استان فارس محمدرضا دیهیمی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران بابیان اینکه استان فارس بعد از استان تهران و اصفهان بیشترین سهمیه مهر را به خود اختصاص داده است، گفت: استان فارس استان گسترده‌ای است که دارای ۷۸ شهر و ۲۶ شهرستان است که ۱/۶ درصد جمعیت کشور رابه خود اختصاص داده است. به گزارش دنیای اقتصاد وی افزود :پالایش ثبت‌نام‌کنندگان متقاضیان مسکن مهر فرایند دشواری بود که اداره تعاون این مهم را از طریق نیروی انتظامی، بسیج و یکسری تحقیقات محلی انجام داد. به گفته این مقام مسوول زمین‌های مرغوب و بعضا نامرغوب به پروژه مسکن مهر در این استان اختصاص داده شده است. وی در ادامه اظهارات خود گفت: عمده‌ترین مشکل در این استان در اجرای طرح مسکن مهر بانک‌ها بوده است که این مشکل به درازا کشید. وی تاکید کرد: علاوه بر اجرای طرح مسکن مهر حدود ۱۰۰۰ واحد مسکن استیجاری دولتی به مرحله ساخت رسیده و به مردم واگذار شده است. دیهیمی افزود: در همین حال بیش از ۴هزار واحد مسکونی به کمیته امداد و بنیاد مسکن واگذار شده است. وی گفت: علاوه بر این بیش از ۵هزار واحد مسکن با اجاره ۵ ساله قراردادبسته شد و همچنین ۱۴هزار واحد در قالب بنگاه‌های زودبازده تسهیلات ارائه شد تا در نهایت نوبت به اجرای طرح مسکن مهر رسید.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس اظهار داشت: در اجرای طرح مسکن مهر بیش از هزار هکتار تامین زمین واگذار کرده بودیم که حدود ۲۴هزار پرونده به بانک معرفی شده که نسبت به کل کشور این رقم ۵/۱۲درصد بوده است. وی یادآور شد :در همین حال ۱۷ هزار واحد آماده سازی تایید و وام واگذار شد. به گفته دیهیمی نقشه‌های مسکن مهر در کمیته‌های مسکن مهر بررسی می‌شوند که بر این اساس تاکنون ۳۳هزار نقشه مسکن مهر تایید و اجرایی شده است. دیهیمی افزود: همچنین ۱۶هزار و ۴۵۶واحد پروانه اخذ شده است. وی تاکید کرد: از سوی دیگر ۵هزار و ۱۲۵ واحد پی‌سازی و برای ۸۸۸ واحد اسکلت احداث شده است. دیهیمی اظهار داشت: تاکنون ۱۷میلیارد تومان بودجه خاص سازمان مسکن در اختیار بانک مسکن قرار گرفته است که بخشی از این بودجه به منظور کمک به تعاونی‌ها در قالب یارانه صدور پروانه ساخت نقدا به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

تشکیل گره‌های چهار نفره

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس گفت: همزمان با سفر اخیر رییس جمهور به استان فارس ایشان پیشنهاد دادند بخشی از واحدهای مسکن مهر در قالب پروژه‌های غیرآپارتمانی به صورت سه تا چهار خانوار زمین دریافت کنند و سپس آنها فارغ از بحث تعاونی اقدام به ساخت‌وساز کنند.وی تاکید کرد: رییس‌جمهور اعتقاد داشت که سیستم تعاونی مسکن مهر ممکن است طولانی باشد و بر این اساس بهتر است خانوارها شخصا اقدام به ساخت‌و‌ساز کنند. دیهیمی خاطر نشان ساخت: براین اساس شایداستان شیراز تنها استانی باشد که بنا به گفته ریاست‌جمهوری در ۱۰شهر، معادل ۷۹۰۰ واحد زمین به صورت گروهی واگذار کرده است. وی تصریح کرد: ساخت‌وساز به صورت گروهی ممکن است نتیجه خوب و بدی داشته باشد، اما این طرح به صورت پایلوت انتخاب شده است که نتایج منفی آن می‌تواند شامل رواج دلال‌بازی و خرید و فروش زمین باشد. وی تاکید کرد: در شهر شیراز امکان واگذاری زمین وجود نداشت و بنا به اجبار قانون، احداث مسکن در کلان شهرها باید در شهرهای جدید صورت می‌گرفت، اما در شیراز تنها شهر صدرا جدید است که آن هم از نظر زمین دارای محدودیت است.

دیهیمی گفت: بخشی از زمینی که در شهر صدرا به شهرک دانشگاهی اختصاص داشت، در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به طرح مسکن مهر اختصاص داده شد.