دنیای اقتصاد - سیستم بانکی کشور با توجه به حساسیت دولت نسبت به کنترل بازار‌مسکن، هیچ برنامه‌ای برای احیای وام خرید مسکن ندارد؛ اما در مقابل، تصمیمات تازه‌ای برای تخصیص منابع جدید به حوزه ساخت‌وساز گرفته است که با اجرای آنها، از یک طرف بخش زیادی از بودجه ساخت در اختیار سازنده قرار می‌گیرد و از طرف دیگر، قدرت مالی خریداران واحدهای نوساز افزایش پیدا می‌کند. رییس‌کل بانک مرکزی به دنیای‌‌اقتصاد خبر داد

منابع مالی جدید برای ساخت‌وساز

بانک مسکن با دستور رییس‌جمهور مسوول تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر شد

۱۵۰۰‌میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای مسکن مهر

فرید قدیری

سیستم بانکی کشور با توجه به حساسیت دولت نسبت به کنترل بازار‌مسکن، هیچ برنامه‌ای برای احیای وام خرید مسکن ندارد.

اما در مقابل، تصمیمات تازه‌ای برای تخصیص منابع جدید به حوزه ساخت‌وساز گرفته است، که با اجرای آنها از یک طرف بخش زیادی از بودجه ساخت در اختیار سازنده قرار می‌گیرد و از طرف دیگر، قدرت مالی خریداران واحدهای نوساز افزایش پیدا می‌کند.

رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه اولویت دولت در بخش مسکن، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی است، تصریح کرد: بانک مرکزی نیز در این راستا ساخت‌وساز را حمایت مالی خواهد کرد.

محمود بهمنی از افزایش ارزش وام ساخت مسکن تا سقف ۲۵‌میلیون‌تومان خبر داد و گفت: همه بانک‌ها براساس تصمیم جدید بانک‌ مرکزی موظفند با سازندگان انبوه مسکن همکاری کنند و به ازای ساخت هر واحد، ۲۵‌میلیون تومان وام ساخت بدهند. این وام قابل‌انتقال به خریدار است و با تکمیل عملیات ساخت، سازنده می‌تواند بخش قابل‌توجهی از وام را به خریدار منتقل کند که با این اقدام از کل ارزش معامله مسکن، رقمی کاسته می‌شود و خریدار موظف می‌شود اقساط وام را ماهانه به بانک عامل بپردازد.

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه درحال حاضر، فقط بانک مسکن اجازه پرداخت وام خرید مستقیم مسکن را دارد، گفت: تمرکز بانک‌ها بر تامین منابع مورد نیاز ساخت مسکن به جای پرداخت وام خرید باعث هدایت درست پول در این بخش می‌شود، ضمن اینکه از این طریق، هم بخشی از بودجه مورد نیاز ساخت تامین می‌شود و هم با انتقال وام ساخت به خریدار، توان مالی برای خرید مسکن تقویت می‌شود.

اعتبار ویژه برای مسکن مهر

رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، از تخصیص اعتبار جدید برای پروژه ملی مسکن‌مهر خبر داد و گفت: علاوه‌بر خط اعتباری ۲۴۰۰‌میلیارد تومانی که از سال گذشته برای این طرح دولت اختصاص داده‌ایم و در سال جاری قابل‌استفاده است، یک خط اعتباری ۱۵۰۰‌میلیارد تومانی جدید نیز برای بانک مسکن در نظر گرفته‌ایم که این بانک موظف است، کل این اعتبار را برای تامین وام آماده‌سازی زمین‌های ۹۹‌ساله و ساخت مسکن مهر اختصاص دهد. بهمنی خاطرنشان کرد: با دستور رییس‌جمهور از این به بعد، وام‌های مسکن مهر صرفا از طریق بانک مسکن پرداخت خواهد شد.

البته بانک‌های دیگر هم روال عادی خودشان را از طریق خط اعتباری ۲۴۰۰‌میلیارد تومانی ادامه می‌دهند. رییس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره احتمال افزایش وام ۱۴‌میلیون تومانی ساخت مسکن مهر، گفت: فعلا سقف پرداخت وام مسکن مهر همان ۱۴‌میلیون تومان است و برنامه‌ای برای افزایش آن مطرح نیست.

مدیرعامل بانک مسکن: وام‌۳۰‌‌میلیونی ساخت می‌دهیم

مدیرعامل بانک مسکن نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه سیاست دولت توسعه ساخت‌وساز است، گفت: این بانک امسال تسهیلات ۳۰‌‌میلیون تومانی برای ساخت ارائه می‌کند. مهندس حسن کاری به افزایش تامین اعتبار پروژه‌های ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: اولویت نخست سیستم بانکی از جمله بانک مسکن این است که اعتبار ساخت مسکن را تقویت کند.

وام ۱۸‌میلیونی خرید مسکن افزایش نمی‌یابد

اما در حالی که مردم این روزها به دلیل کاهش شدید قیمت مسکن تصمیم به خرید گرفته‌اند و در این میان منتظر اعلام خبر افزایش وام خرید مسکن هستند، مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای افزایش سقف وام ۱۸‌میلیونی ندارد.

مهندس کاری در این زمینه به دنیای‌اقتصاد گفت: بانک مسکن مطابق تصمیمات دولت برنامه‌ریزی می‌کند به همین خاطر، وام ۱۸‌میلیونی خرید افزایش پیدا نمی‌کند و منابع بانک بیشتر برای ساخت هزینه خواهد شد.

عکس: حمید جانی‌پور