کیش جای امارات را می‌گیرد
مقام رسمی سازمان منطقه آزاد کیش: چندین سرمایه‌گذار ایرانی طرح‌های ساخت‌وساز خود را از دبی به کیش منتقل کرده‌اند
گروه مسکن- برخی سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم امارات در حال حرکت به جزایر جنوب ایران هستند.
دبی، پایتخت تجاری امارات که تا سال گذشته محل جذب تجار ایرانی و سرمایه‌گذاران ملکی شده بود، حالا به محل صادرکننده سرمایه‌گذار به کیش تبدیل شده است. گویا هم‌اکنون ریسک تجارت در جزایر ایران پایین‌تر از دبی شده است.

در جزیره کیش برعکس سایر مناطق ایران، بازار مسکن رونق دارد.ابوالحسن سرشار، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در این باره به دنیای اقتصاد گفت: از سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز کیش شتاب گرفته و چندین سرمایه‌گذار ایرانی طرح‌های ساخت‌وساز خود در بخش مسکن و هتل‌سازی را از دبی به جزیره کیش منتقل کرده‌اند که چند مورد پس‌از تایید طرح‌های آنها توسط سازمان، اکنون در مرحله تحویل زمین هستند و چند طرح دیگر نیز مراحل نهایی تصویب را می‌گذراند.
به گزارش دنیای اقتصاد طی سال گذشته بیش‌از 5/1میلیون متر مربع زمین جهت طرح‌های مختلف ساخت‌وساز در جزیره کیش واگذار شده است؛ درحالی‌که طی 15 سال گذشته به میزان 5/4میلیون مترمربع از زمین‌های این منطقه واگذار شده بود.در کیش قیمت مسکن بالاتر از سطح طبیعی عنوان می‌شود و خرید و فروش ملک و ساخت‌وساز در این جزیره با رونق قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو است.عوامل فعال در بازار مسکن کیش این وضعیت متفاوت را نتیجه بحران مسکن در امارات توصیف می‌کنند.برخی مشاوران املاک در کیش در این‌باره به دنیای اقتصاد می‌گویند: کسانی‌که برای خرید ملک طی چند ماه اخیر مراجعه کرده‌‌اند، اغلب مهاجران ایرانی از کشور امارات بودند که تصمیم به سرمایه‌گذاری تجاری در کیش گرفته‌اند.
همچنین تعداد مشاوران املاک در کیش به‌تازگی افزایش یافته است. برخی از مشاوران املاک دبی فعالیت‌شان را به این جزیره منتقل کرده‌اند تا از رونق مسکن در کیش بتوانند استفاده کنند.اوضاع اقتصادی در امارات بحرانی است و این به فرصتی برای رونق اقتصادی در کیش تبدیل شده است.به گزارش مهدیس فرقانی خبرنگار دنیای اقتصاد، اگر چه این روزها وضعیت بازار مسکن وضعیت یکنواختی را از لحاظ رونق خرید و فروش سپری نمی‌کند و اکثر مناطق همچنان با رکود نسبی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما خبرها از سوی جزیره کیش ندای رونق بازار مسکن در این جزیره را به گوش می‌رساند.
طبق اظهارات یک مشاور املاک واقع در جزیره کیش، وضعیت خرید و فروش در این جزیره بسیار پر رونق و رضایت بخش است و از سوی دیگر وضعیت بازار اجاره نیز از بازار خرید و فروش بسیار داغ‌تر است. اما قیمت ملک در جزیره کیش بنا به اظهارات این مشاور املاک رقمی حدود 15 تا 20‌درصد افزایش داشته است و مسبب این افزایش قیمت را محدود بودن میزان ساخت‌وساز در جزیره کیش بیان می‌کند.وی در ادامه به روزنامه دنیای‌اقتصاد گفت: «تعداد قطعات زمینی که سازمان منطقه آزاد کیش به بساز و بفروش‌ها عرضه می‌کند، محدود و کم است و از طرفی دیگر کیش به علت اینکه یک جزیره توریستی با وسعتی نه چندان بزرگ است، آنچنان تحت‌تاثیر رکود واقع نمی‌شود.»
اما این مشاور املاک به یک نکته قابل‌توجه دیگر اشاره کرد و گفت: «بسیاری از مشاوران املاکی که در دبی مدت‌ها بود که شروع به فعالیت کرده بودند، بعد از رکودی که بر سر بازار املاک دبی سایه افکند و ساخت‌وساز و معاملات ملکی را به طور جدی با مشکل روبه‌رو ساخت، باعث شد تا بسیاری از همان مشاوران املاک به ایران و به‌خصوص به جزیره کیش برای ادامه فعالیت‌های خود بازگردند.»
رونق ساخت و ساز در کیش
به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، برگزاری ششمین نمایشگاه عمران و ساختمان کیش به فرصتی تبدیل شد تا سرمایه‌گذاران ساختمانی از انگیزه‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در جزیره کیش برخوردار شوند. این نمایشگاه که در روزهای ۴ تا ۷ خرداد ماه سال جاری در محل نمایشگاه دائمی کیش دایر شد در روزهای دوم و سوم با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد.
در این نمایشگاه 127 شرکت داخلی و 58 شرکت خارجی از 17 کشور چین، انگلستان، ترکیه، کره جنوبی، اتریش، ایتالیا، آلمان، امارات، ژاپن، بلژیک، هلند، کانادا، سوئیس، هند، آمریکا، نیوزیلند و تایلند حضور داشتند. به گزارش خبرنگار ما به‌رغم اینکه رکود ساخت و ساز در اکثر کشورهای ایران حاکم است، اما در جزیره کیش اینگونه نیست و این جزیره به گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت‌وساز تبدیل شده است.در اکسپوی ساختمان کیش مذاکرات متعددی بین سرمایه‌گذاران ساختمانی و شرکت‌های سازنده انجام گرفت و به نظر می‌رسد رونق ساخت‌وساز در این جزیره در ماه‌های آینده به بالاترین سطح ممکن برسد.