سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان فارس گفت: از ۳۹هزار کلاس درس مدارس استان فارس، ۱۶هزار و ۳۵۰کلاس درس یعنی ۴۲درصد آنها، غیراستاندارد است. به گزارش ایرنا، مهندس احمد دست نیان ‌در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: به همین سبب هم اینک رویکرد اصلی ما مبتنی بر بحث مقاوم و ایمن‌سازی مدارس و کلاس‌های درس در مقابل سوانح طبیعی و به ویژه زلزله است.

وی با بیان اینکه شمار مدارس غیراستاندارد فارس نیز شش‌هزار و ۷۵۰مدرسه است، گفت: فضای غیراستاندارد به ‌فضاهایی گفته می‌شود که در برابر زمین لرزه‌های کمتر از پنج ریشتر دچار آسیب کلی شده و فرو می‌ریزد.

دست نیان اظهار کرد: اغلب فضاهای غیر استاندارد واحدهای‌آموزشی استان فارس متعلق به ‌قبل از انقلاب است؛ زیرا در آن زمان‌ به‌ لحاظ فناوری، آیین‌نامه‌هایی که در آنها ساخت و ساز فنی لحاظ شده باشد، تدوین نشده بود.

این مسوول افزود: متاسفانه ‌برخی مسوولان، تصویر صحیحی ‌از فضاهای‌ آموزشی در ذهن خود ترسیم نکرده‌اند و بعضا بر این باور هستند که به دلیل کاهش جمعیت دانش‌آموزی که‌ هم‌اکنون شاهد آن هستیم به همین نسبت نیز از نیاز به فضای‌ آموزشی کاسته‌می‌شود، درحالی که‌ هر میزان اعتبار که برای بازسازی فضاهای غیراستاندارد ‌آموزشی تخصیص یابد به لحاظ کمی به شمار فضاهای‌ آموزشی این استان افزوده نمی‌شود.

دست نیان اضافه کرد: اگر چه در برهه‌هایی از زمان‌های مختلف ممکن است با کاهش شمار جمعیت دانش‌آموزی مواجه شویم، ولی در اساس باید به سمت و سویی حرکت کنیم که بحث کیفی‌سازی فضای مدارس در اولویت قرار گیرد. وی با بیان اینکه قسمت بیشتر فضاهای ‌آموزشی کشور و از جمله استان فارس غیراستاندارد و تخریبی است، گذشته از استانداردهای موجودی که برای فضاهای ‌آموزشی کشورهای پیشرفته وجود دارد، حتی بسیاری از فضاهای‌ آموزشی ما با استانداردهای تعریف و تعیین شده در داخل کشور نیز فاصله دارد.

او ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزی استان فارس در سال تحصیلی جاری ۹۶۰هزار نفر است و شمار کلاس‌های درس موجود در این استان نیز، هم اینک ۲۷هزار و ۵۰۰ کلاس است که‌ از این میزان شش‌هزار کلاس درس آن ‌با مشارکت خیران مدرسه ساز احداث شده است و ۱۱هزار و ۵۰۰کلاس درس آن نیز زمان احداث آن متعلق به قبل از انقلاب است.

دست نیان در خصوص تراکم کلاس‌های درس مدارس استان فارس اظهار کرد: هم‌اکنون شمار کلاس‌های درس این استان که افزون بر ظرفیت استاندارد بین ۳۰ تا ۳۵نفر دانش‌آموز را در خود جای داده است، دو‌هزار باب کلاس است.

وی گفت: با توجه به این امر، هم اینک استان فارس به جز کلاس‌های تخریبی و غیر استاندارد موجود، با کمبود ۱۰هزار کلاس درس روبه‌رو است و با احتساب کلاس‌های تخریبی و غیر استاندارد، این استان به ۲۶هزار و ۳۵۰کلاس درس نیازمند است.

دست نیان، بودجه امسال اداره کل نوسازی مدارس استان فارس را ۲۸میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان ۱۷میلیارد و ۷۶۰‌میلیون تومان اعتبارات استانی،یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان اعتبار مناطق محروم، شش میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان از محل اعتبارات نفت و گازوسه میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهوری به این استان تامین شده است. وی گفت: افزون بر اعتبارات یاد شده، اعتباری که امسال برای امر تخریب و بازسازی مدارس این استان تخصیص یافته، ۴۲میلیارد تومان است که در مقایسه با اعتبار سال ۸۵ که این اعتبار ۲۰میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان بود، دو برابر افزایش یافته است.