دولت، تولید انبوه مسکن را در دستور کار خود قرار بدهد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگرچه لایحه ساماندهی بازار مسکن دارای نقاط مثبت هست، ولی نمی‌توان وجود برخی نقایص را در آن نادیده گرفت و این احتمال وجود دارد که لایحه در روند اجرایی و در عملیاتی شدن، برخی نقایص خود را نشان بدهد. سیدبهلول حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تحقق اجرای تبصره ۶ بودجه سال ۸۶ ابراز عقیده کرد و گفت: تبصره ۶ بودجه سال ۸۶ در راستای اهداف ساخت‌وساز مسکن است، ولی این تبصره از ابتدای امر نتایج خوبی در برنداشت و دولت هم زمانی نداشت که بخواهد یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی را در سال بسازد، بلکه در حقیقت می‌خواست با این تبصره، روند ساخت‌وساز و ایجاد واحدهای مسکونی را برای اقشار جامعه در کشور تسهیل کند و در همین راستا به پرداخت تسهیلات بانکی و وام مسکن اقدام کرد.

وی با اشاره به طرح واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹‌ساله اظهار کرد: یکی از اهداف دولت در رابطه با ساخت‌وساز مسکن در قالب طرح زمین‌های اجاره ۹۹‌ساله، ظهور کرد و کلنگ اولین واگذاری‌ها نیز چند هفته گذشته در پرند زده شد. در حقیقت دولت با چنین طرح‌هایی می‌خواهد موانع را در سر راه مسکن از میان بردارد و روند تولید و عرضه مسکن را بهبود بخشد.

نماینده مردم میانه در مجلس افزایش تولید و عرضه انبوه مسکن را در کشور مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از عوامل بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره‌بها افزایش تقاضا در مقابل عرضه کم مسکن بود و سبب شد تا دریافت وام‌های مسکن نیز در برهه‌ای از زمان تاثیر منفی و تورمی به جا بگذارد.

حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقاضا برای مسکن در کلان شهرها بیشتر از شهرهای کوچک و روستاها است و تامین مسکن در این مناطق سیاست خاص خود را می‌طلبد، اما آنچه مسلم است وقتی تولید مسکن را بالا می‌بریم، هر قدر هم که تقاضا افزایش یابد قیمت مسکن پایین می‌آید و طبقات محروم جامعه صاحب خانه می‌شوند.

وی در ادامه تعاونی‌های مسکن را همچون انبوه‌سازان خصوصی در ساخت یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی دخیل و شایسته دانست و گفت: تعاونی‌های مسکن جزو بخش خصوصی هستند و می‌توانند در قالب تشکل خصوصی در فعالیت ساخت‌وساز وارد شوند و از توانمندی‌های خود در عرصه ساخت‌وساز بهره بگیرند. عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رکود و ضعف برخی از تعاونی‌های مسکن در گذشته گفت: این مساله ناشی از نبود نظارت بر تعاونی‌ها است، ولی نمی‌توان آن را به تمام تعاونی‌ها تعمیم داد؛ ضمن آنکه این مشکلات و چالش‌ها قابل اصلاح و رفع است و نباید به خاطر وجود برخی اشکالات، تعاونی‌های مسکن را به طور کلی از چرخه ساخت‌وساز خارج کرد.

وی همچنین درباره لایحه ساماندهی بازار مسکن و وجود ایرادهای احتمالی آن گفت: اگر چه لایحه در کمیسیون عمران مصوب شده است، ولی معتقدم مسائلی در لایحه وجود دارد که در آینده باید برطرف شود؛ به عنوان نمونه ممکن است در مورد واحدهای مسکونی خالی از سکنه و مالیات بستن به آنها دچار اشکالاتی شویم یا لایحه در عمل و روند اجرا به مشکلاتی دچار شود و نقایص خود را نشان بدهد، ولی در هر حال نقاط قوت لایحه بیش از نقایص آن است و باید در انتظار اجرای آن باشیم.