راه خروج از بحران در کوتاه‌مدت امکان ندارد؛ اما با سیاستگذاری‌های جامع در درازمدت می‌توان نسبت به حل مشکل اقدام کرد. ایرج دانشور، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسکن یک مساله میان‌بخشی است و به بخش صنعت، سیاست‌های زمین، سیاست‌های پولی و مالی وابسته است.

وی با اشاره به اینکه راه‌حل اضطراری برای حل مشکل مسکن وجود ندارد، گفت: مشکلات مختلفی در کشور وجود دارد که بحران مسکن یکی از آنهاست و عبور از این بحران تمهیدات خاصی را می‌طلبد و حل آن با یک نسخه امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسکن به طرح مسکن‌مهر اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح در راستای حذف قیمت زمین از قیمت مسکن ارائه شد که اگر بتواند موفق شود، راهگشا خواهد بود. دانشور ادامه داد: در صورتی که وسعت بسیاری از کشور ما را زمین در بر می‌گیرد، چرا باید زمین بخش عمده‌ای از سرمایه را به خود اختصاص دهد و باعث گران شدن قیمت مسکن شود.

این کارشناس مسکن گفت: قیمت زمین باعث گران تمام شدن مسکن شده است، بنابراین حذف قیمت زمین از سبد مسکن خانوار یکی از راه‌های حل مشکل مسکن است.

وی اظهار کرد: با توجه به بحران درآمد در کشور، وام‌های بانکی کمرشکن هستند و می‌توانند هر فردی را ورشکست کنند؛ بنابراین به وام‌هایی با بهره پایین (۲ یا ۳‌درصد) نیاز داریم. این استاد دانشگاه میزان تسهیلات مسکن را بسیار کم دانست و ادامه داد: راه حل در دو قدمی ما است اما زمانی که مسوولان درست برخورد نمی‌کنند، ما چه کنیم. دانشور درباره طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: کل طرح بسیار خوب است؛ اما مهم چگونگی اجرا است و اینکه مسکن واقعا در اختیار نیازمندان قرار بگیرد نه سوداگران. این کارشناس مسکن درباره صندوق زمین و ساختمان گفت: این صندوق‌ها بسیار ضروری است و می‌تواند در حل مشکل موثر باشد، اما باید عملکرد آنها را نیز ارزشیابی کرد. طرح‌ها معمولا خوب هستند؛ اما در پیاده کردن و اجرا با مشکل مواجه می‌شوند.