دنیای اقتصاد- تازه‌ترین گزارش سامانه «ثبت هوشمند معاملات مسکن» موسوم به سامانه «کد رهگیری» نشان می‌دهد که بازار مسکن در نیمه اول امسال سه موج خفیف افزایش قیمت را شاهد بوده، اما در همین مدت، بلافاصله بعد از هر افزایش، قیمت‌ها مجددا کاهش پیدا کرده است.

نمودارهایی که این سامانه از افت و خیز قیمت مسکن در ۵ ماه اول سال تصویر کرده، نشان می‌دهد که هر مترمربع واحد مسکونی در فروردین ماه در کل کشور به طور متوسط یک‌میلیون تومان معامله شده که این رقم در اول تابستان به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان نزدیک و بعد از کاهش ۱۰۰هزار تومانی در تیر ماه، به مرز یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان طی چند هفته گذشته رسیده است. این در حالی است که مشاوران املاک، افزایش قیمت در حد متری ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان را عادی توصیف می‌کنند و معتقدند بازار مسکن با ورود به نیمه دوم سال، موج جدیدی از کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد. در تهران نیز آمار این سامانه نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن (ثبت شده در مبایعه‌نامه‌ها) طی ۵ ماه اول سال، مترمربعی یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده که در پایان مرداد ماه این رقم به یک‌میلیون و ۳۹۰هزار تومان رسیده است.

گزارش «سامانه سراسری ثبت معاملات املاک» از نوسانات قیمت در بهار و تابستان منتشر شد
موج جدید کاهش قیمت مسکن
وقوع سه جهش خفیف قیمتی در ابتدای سال و خنثی شدن آن در پایان مرداد‌
متوسط قیمت مسکن در کل کشور به یک میلیون و 100‌هزار تومان رسیده است
فرید قدیری
لیلا درخشان
سامانه‌ای که وزارت بازرگانی آن را برای کنترل بازار مسکن راه‌اندازی کرده ضمن شناسایی سه دوره جهش قیمت مسکن در ۵ ماه اول سال جاری، از شکل‌گیری موج جدید کاهش قیمت‌‌ در این بازار طی هفته‌های اخیر خبر داده است.
نمودار افت‌وخیز قیمت‌ها در سامانه هوشمند رهگیری معاملات مسکن شیب ملایمی از کاهش دوباره ارزش معاملاتی را نشان می‌دهد که تحلیل آن از تمایل بازار مسکن به ارزانی بیشتر حکایت دارد.
بازار مسکن به استناد آنچه سامانه ثبت هوشمند معاملات ملکی گزارش داده طی بهار و تابستان ۸۸ با سه جهش خفیف در قیمت‌ها و کاهش آنی آن روبه‌رو بوده است. به‌طوری‌که متوسط قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها بعد از یک ثبات در فروردین‌ماه، ۲۰۰‌هزار تومان به ازای هر متر مربع در ابتدای اردیبهشت افزایش یافت که این جهش بلافاصله در هفته‌های بعد خنثی شد. در ابتدای فصل تابستان نیز فضای روانی حاکم بر بازار مسکن ناشی از شروع نقل‌وانتقالات باعث شد مجددا قیمت مسکن با افزایش خفیفی در حد متر مربعی ۱۰۰‌هزار تومان روبه‌رو شود که در روزهای بعدی معادل همین میزان افزایش، قیمت‌ها کاهش پیدا کرد.
آخرین موج خفیف افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر، مربوط به نیمه تابستان بوده است که این بار متوسط قیمت مسکن به سطح یک میلیون و 300‌هزار تومان نزدیک شده و بعد از یک هفته به سطح یک میلیون و 100‌هزار تومان برمی‌گردد.
جدیدترین اطلاعات آماری برداشت‌شده از سامانه ثبت معاملات مسکن حاکی است: در هفته‌های اخیر ارزش قراردادهای خرید و فروش ملک با شیب ملایمی روند کاهشی را طی کرده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: جهش‌های قیمتی در حد متری 100 تا 200‌هزار تومان در بازار مسکن عادی است و هرگز نمی‌توان این میزان افزایش را به عنوان گرانی مسکن تحلیل کرد.
مصطفی قلی خسروی افزود: در روزهایی از سال ممکن است تعدادی از فروشندگان به عناوین مختلف قیمت بالا پیشنهاد کنند و خریداران نیز این قیمت‌ها را بپذیرند.
خسروی تصریح کرد: روند افت‌وخیز قیمت مسکن در 5 ماه گذشته به خوبی نشان می‌دهد بازار کنترل شده است و هر زمان که قیمت قصد افزایش داشته بازار اجازه آن را نداده و بلافاصله روند کاهش قیمت مسکن حاکم شده است.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خاطرنشان کرد: بازار مسکن با ورود به نیمه دوم سال، موج جدیدی از کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن موسوم به «کدرهگیری» که روزانه و به صورت سراسری روند معاملات مسکن را در کل کشور رصد می‌کند، در پایان مرداد ماه گزارش داد: هر متر مربع واحد مسکونی فروردین ماه امسال یک میلیون تومان معامله شد که این رقم در اول تابستان به یک میلیون و 200‌هزار‌تومان نزدیک شد و بعد از کاهش 100‌هزار تومانی در تیرماه، به مرز یک میلیون و 100‌هزار تومان طی چند هفته گذشته رسیده است.
اما دامنه این نوسان برای بازار مسکن تهران متفاوت است. در پایتخت متوسط قیمت مسکن در مبایعه‌نامه‌ها در ۵ ماه اول امسال از متری یک میلیون و ۳۹۰‌هزار تا یک میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان در نوسان بوده است. به‌طوری‌که در ابتدای سال، هر متر مربع واحد مسکونی یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان معامله شده است تا اینکه با شروع فصل تابستان این رقم به یک میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان نزدیک شد و در هفته‌ای اخیر مجددا شیب منفی پیدا کرده و به پایین‌تر از یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان رسید.
در گزارش سامانه ثبت معاملات مسکن، برخلاف آنچه برخی بنگاهداران اخیرا اعلام کرده‌اند، تداوم کاهش قیمت مسکن در بعد از نیمه تابستان کاملا قابل مشاهده است؛ به‌طوری که ارزش معاملات ملک مسکونی در کل کشور بعد از یک جهش در اردیبهشت ماه و اوایل تابستان، مجددا در طول ماه گذشته مسیر ارزانی را در پیش گرفت و به مرز یک میلیون تومان نزدیک شد.
در شهر تهران متوسط قیمت مسکن در ماه گذشته باز هم روند کاهشی داشته است. هرچند در بهار و ابتدای تابستان املاک مسکونی در پایتخت بطور متوسط مترمربعی یک میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان نیز معامله شد، اما در پایان مرداد این رقم به زیر یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان رسید. آنچه سامانه تحت کنترل وزارت بازرگانی از اوضاع بازار مسکن تصویر کرده است حاوی افت و خیز قیمت‌ها در این بازار است که این خود، گویای تغییر در حجم تقاضای خرید یا فروش مسکن در ماه‌های مختلف سال است.
در شهر تهران عمده نوسانات قیمت مسکن در 5‌ماه اول سال، طی هفته‌های ابتدایی تابستان رخ داده است. این نوسان در ماه فروردین تقریبا صفر بوده است.
بررسی گزارش سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن از نوسانات قیمت‌ها در ماه مرداد نشان می‌دهد ارزش قراردادها درست در نیمه تابستان اوج گرفته و با نزدیک شدن به روزهای پایانی مرداد، قیمت‌ها کاهش یافته است. در کل کشور نیز تعقیب قیمت قطعی مسکن در نیمه تابستان، رفتار شبیه به شهر تهران را نشان می‌دهد.
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کل کشور در ابتدای مرداد نزدیک به یک میلیون و 200‌هزار تومان بوده است. این رقم در نیمه تابستان نوسان 200‌هزار تومانی پیدا می‌کند و بالاخره در 25 مرداد ماه به یک میلیون و 100‌هزار تومان نزدیک می‌شود.به گزارش دنیای‌اقتصاد، سامانه ثبت معاملات املاک وابسته به وزارت بازرگانی درحالی از کاهش مجدد قیمت مسکن در هفته‌های اخیر خبر داده است که پیشتر برخی از مشاوران املاک اعلام کرده بودند مسکن بیش‌از این ارزان نخواهد شد.برخی دیگر از بنگاهداران حتی پیش‌بینی کرده بودند بازار مسکن از اواسط تابستان رونق خواهد گرفت و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.اما در حال حاضر آنچه قیمت‌های ثبت شده در مبایعه‌نامه‌های مربوط به خرید و فروش مسکن نشان می‌دهد، ارزانی در بازار مسکن تمدید شده است. گزارش دنیای‌اقتصاد از تغییرات فصلی قیمت مسکن در تهران حاکی است در سه فصل گذشته، رشد قیمت‌ها همواره منفی بوده است.
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران از یک میلیون و ۶۹۰‌هزار تومان در زمستان سال گذشته به یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در بهار سال جاری رسید، و اکنون متوسط قیمت مسکن در پایتخت به یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان رسیده است.

مستاجران عامل نیمی ازمعاملات مسکن
بر اساس اطلاعات سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن، در 9 ماه گذشته بیش ‌از نیمی از معاملات مسکن در کشور به خرید و فروش اختصاص داشته است. و سهم اجاره مسکن از کل قراردادها در این مدت حدود 40‌درصد بوده است.به گزارش دنیای‌اقتصاد، یکی از کاربردهای سامانه «کدرهگیری» کنترل فعالیت بنگاه‌های مسکن از طریق دسترسی به نوع معاملاتی است که در بنگاه‌ها انجام می‌شود.در واقع این سامانه علاوه براینکه متوسط قیمت مسکن در هر نقطه از کشور را نشان می‌دهد، مشخص می‌کند که بنگاه‌های مسکن در یک دوره زمانی قابل تعریف، چه تعداد معامله ملکی و از چه نوعی انجام داده‌اند.گزارش دنیای‌اقتصاد از اطلاعاتی که سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن تا تاریخ 25/5/88 از فعالیت بنگاه‌های مسکن تهیه کرده، حاکی است: از آذر ماه سال قبل تا نزدیک به پایان مرداد ماه، 206‌هزار و 595 معامله ملکی در 610 هزار و 28 بنگاه مسکن در سراسر کشور انجام شده است. به طوری‌که سهم هر بنگاه مسکن از کل معاملاتی که در مدت مذکور انجام شده، سه فقره بوده است.این معاملات از نوع خرید و فروش قطعی، اجاره‌، اجاره به شرط تملیک، پیش‌فروش، هبه، وقف، صلح و انتقال سرقفلی بوده است.در 9 ماه گذشته 3‌هزار واحد مسکونی در کشور از طریق ثبت در سامانه کدرهگیری پیش‌فروش شده است. پیش‌فروش 5/1‌درصد از کل معاملات در بازار مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.
عکس: احسان سلطانی مقدم