برنامه تامین مسکن زوج‌های جوان

لیلا درخشان

حدود قیمت مسکن در‌طرح مخصوص زوج‌های جوان: ۲۰ میلیون تومان برای واحد ۵۰ متری

قرار است شهرک‌های مسکونی با زمین ملکی‌برای زوج‌های جوان ساخته‌شود

ساخت و ساز مسکن برای زوج‌های جوان از مزایای مشابه مسکن‌مهر برخوردار خواهد شد انبوه‌سازان برای تامین مسکن زوج‌های جوان پیش‌قدم شده‌اند و اجرای طرحی با عنوان «احداث شهرک‌های مسکونی روی زمین‌های با قواره بزرگ» را به وزارت مسکن پیشنهاد داده‌اند که کلیت طرح به‌خاطر قیمت پایین ساخت، توافق اولیه مسوولان را به همراه داشته است.

طرح تامین مسکن زوج‌های جوان یک تفاوت عمده با مسکن‌مهر دارد، به طوری که زمین واحدهای مسکونی در مالکیت دولت - اجاره ۹۹ساله - باقی نمی‌ماند، بلکه به متقاضی منتقل خواهد شد. این طرح در عین حال قرار است از مزایای مشابه مسکن‌مهر برخوردار شود تا بخشی از هزینه ساخت در قالب تسهیلات بانکی و با اختصاص خط اعتباری جداگانه از سوی بانک مرکزی تامین و به متقاضیان پرداخت شود.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در این‌باره به «دنیای اقتصاد» گفت: شهرک‌های مسکونی مخصوص زوج‌های جوان در اطراف شهرها روی زمین‌های با متراژ ۳۰۰ هکتار احداث می‌شود که ظرفیت سکونتی هر شهرک بین ۷۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکونی خواهد بود. ایرج رهبر افزود: هزینه ساخت با احتساب قیمت زمین، متری حدود ۴۰۰ هزار تومان محاسبه شده است. همچنین متراژ واحدها نیز از ۵۰ تا ۷۵ مترمربع تخمین زده شده است.

پیش‌بینی شده است در صورت اجرای طرح تامین مسکن زوج‌های جوان که احتمالا زمان آن نیمه دوم امسال خواهد بود، سالانه نیمی از تقاضای جدید در بازار مسکن از این طریق صاحب‌خانه شوند.

نظر مساعد وزیر

به گزارش «دنیای اقتصاد» طی دو سال اخیر قرار گرفتن طرح مسکن مهر به عنوان محور تولید مسکن در کشور مورد نقد اساسی در محافل کارشناسی قرار گرفته بود.

پیشتر در زمان وزیر سابق مسکن و شهرسازی طرحی موسوم به ساخت مسکن برای جوانان در دستور کار دولت قرار گرفت، اما به علت اولویت قرار داشتن مسکن‌مهر از یک سو و پایان یافتن دوره کاری در همان مراحل اولیه باقی ماند.

در همین حال بسته پیشنهادی بخش خصوصی نیز در قالب ساخت خانه‌های کوچک - ۲۵متری- برای جوانان از جمله اولین برنامه‌های پیشنهادی برای حل معضل مسکن جوانان بود که اواسط سال گذشته ارائه شد، اما آن هم همچنان تحت‌شعاع مسکن‌مهر قرار گرفت و به وادی فراموشی سپرده شد.

اما بنا به گفته ایرج رهبر - رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور - این بار بخش خصوصی به منظور حل معضل مسکن جوانان در ابتدای سال‌جاری طرحی به وزیر مسکن و شهرسازی پیشنهاد داده که در مراحل اولیه با واکنش مثبت از سوی این مقام ارشد روبه‌رو شده است.

همزمان وزیر مسکن نیز تاکید بر سایر شیوه‌های تولید مسکن در کنار مسکن مهر را در دستور کار دارد و قطعا همین رویکرد نیز باعث شده تا طرح جدید انبوه‌سازان با استقبال مواجه شود.

ایرج رهبر در خصوص جزئیات طرح پیشنهادی مسکن جوانان به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به کمبود مسکن در کشور و با توجه به اینکه مسکن مهر به تنهایی قادر به حل معضل عرضه نیست، از این رو انجمن انبوه‌سازان به دنبال آن است تا با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در امر تولید مسکن با حمایت دولت گام مثبتی در جهت حل مشکل مسکن جوانان بر‌دارد.

این طرح سراسری است اما چرا شهرک؟

رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد: این طرح به صورت سراسری در کل کشور اجرا می‌شود و به موجب آن ساخت شهرک‌های مسکونی به منظور خانه‌دار کردن جوانان در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه محوریت ساخت مسکن برای جوانان در قالب شهرک‌سازی محقق خواهد شد، تاکید کرد: به منظور کاهش هزینه‌های ساخت مسکن اولویت ساخت برای جوانان بر مبنای شهرک‌سازی است.

رهبر خاطرنشان ساخت: در طرح مذکور برخلاف طرح مسکن مهر که مالکیت زمین در نهایت به دولت می‌رسد، مالکیت از آن متقاضی است و براین اساس امکان خرید و فروش اعیان و عرصه به طور توامان مهیا است.

رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن انبوه‌سازان خاطر نشان ساخت: ساخت مسکن در این شیوه بر مبنای ساخت‌وساز در زمین‌هایی با قواره‌های بزرگ است و از این رو با توجه به اینکه در تهران دسترسی به چنین زمینی ممکن نیست، این نوع ساختمان‌ها در اطراف تهران ساخته خواهند شد.وی گفت: در همین حال با توجه به استفاده از شیوه‌های صنعتی‌سازی در قالب انبوه‌سازی قیمت زمین آنچنان که باید در قیمت تمام شده ساخت تاثیرگذار نخواهد بود و بر این اساس اگر هزینه تمام شده ساخت را مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، در حدود مترمربعی ۱۰۰ هزار تومان به عنوان قیمت زمین به آن افزوده خواهد شد.

خط اعتباری مشابه مسکن مهر

رهبر در خصوص تسهیلات ساخت مسکن جوانان گفت: در بسته پیشنهادی بخش خصوصی به دولت پیشنهاد شده است که به منظور تزریق نقدینگی به این پروژه خط اعتباری جداگانه‌ای برای مسکن جوانان همانند خط اعتباری مسکن مهر تعریف شود تا از این رهگذر ساخت‌وساز جنبه عملیاتی به خود بگیرید و در این صورت مدت زمان انتظارخانه‌دار شدن جوانان به طرز چشمگیری کم خواهد شد.

مسکن جوانان مشکلات مهر را ندارد

با توجه به حاکمیت یک نوع روش آزمون و خطا در ساخت‌وسازهای مسکن مهر از یک طرف و مشکل مکان یابی بعضا نادرست، زمین‌های مسکن مهر از سوی دیگر بیم آن می‌رود که در طرح جدید نیز کماکان همین شیوه تداوم داشته باشد، این در حالی است که رهبر با رد این اظهار‌نظرها گفت: با توجه به اینکه شیوه ساخت در این نوع از سازه‌ها بر مبنای مطالعات کارشناسی دقیق صورت خواهد گرفت؛ بنابراین امکان آزمون و خطا در ساخت این نوع ساختمان‌ها صفر است. ضمن اینکه مجموعه کارشناسان انجمن انبوه‌سازان در حال بررسی طرح به صورت جامع هستند تا به موجب آن احتمال هر نوع خطا کاهش یابد.

مکان‌یابی بر مبنای کارشناسی

به گفته رهبر با توجه به اینکه ساخت این نوع ساختمان‌ها در قالب شهرک‌سازی صورت خواهد گرفت و از سوی دیگر با توجه به اینکه این سازه‌ها به صورت لوکس ساخته می‌شود، از این رو در این نوع ساختمان‌ها شیوه ساخت، مکان آنها را که در کلان شهرها معمولا اطراف شهرها است، تحت‌شعاع قرار می‌دهد.وی گفت: با توجه به نظر مساعد وزیر مسکن و شهرسازی به این طرح و با توجه به تاکید رییس‌جمهوری به منظور حل مشکل مسکن قطعا این طرح در صورت تایید در سال‌جاری جنبه اجرایی خواهد گرفت.

متراژ واحدها کوچک است

رییس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان کشور در ادامه گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص متراژ واحدهای مسکونی جوانان گفت: با توجه به اینکه این نوع واحدها برای زوج‌های جوان است و همچنین به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده ساخت مسکن، بر مبنای مطالعات اولیه کارشناسی مقرر شده است که این نوع واحدها بر اساس متراژهای کوچک ساخته شود که به موجب آن حداقل متراژ این نوع سازه‌ها حدود ۵۰ متر و حداکثر آن نیز حدود ۷۵ مترمربع است.

وی با اشاره به پیشنهاد اخیر برخی از اعضای انجمن انبوه‌سازان مبنی بر ساخت واحدهای کمتر از ۵۰ مترمربع برای جوانان گفت: اگر قرار باشد که این واحدها از متراژ‌های معمول خیلی کمتر ساخته شود، در آن صورت این نوع ساختمان‌ها بعد از اینکه زوجین صاحب فرزند شدند، بلا استفاده می‌ماند و این فرآیند نوعی هدر رفت سرمایه ملی محسوب می‌شود و از این رو بنا داریم واحدهایی بسازیم که از هر جهت توجیه کارشناسی و منطقی داشته باشد.رییس هیات‌مدیره کانون انبوه‌سازان کشور محور تولید مسکن جوانان را جوانان متاهل عنوان کرد و گفت: اولویت ابتدا با افراد متاهل است، اما برای مجرد‌ها نیز برخلاف رویه مسکن مهر چاره‌ای اندیشیده خواهد شد.

انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن، کاذب است

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان نسبت به انتظارات کاذبی که در بازار مسکن از بابت کاهش بیشتر قیمت به‌وجود آمده، هشدار داد و گفت: تا زمانی که مردم تصور می‌کنند قیمت مسکن باز هم پایین خواهد آمد، دست از خرید می‌کشند و صف تقاضای پنهان طویل و طویل‌تر می‌شود. در این صورت به محض رویت علائم رونق، همه برای خرید هجوم می‌آورند که آن وقت است که تلاطم قیمت‌ها شروع می‌شود.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا به افرادی که درباره بازار مسکن اظهارنظر می‌کنند، توصیه کرد در شروع سال جدید از نوسان قیمت‌ها جلوگیری کنند و به متقاضی اطمینان دهند که قیمت پایین‌تر نمی‌آید،‌ آنگاه متقاضیان واقعی اقدام به خرید می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکید بر کاهش قیمت مسکن علاوه‌بر اینکه بر میزان خرید و فروش تاثیر منفی خواهد داشت، ممکن است باعث انباشت تقاضا شود و در نتیجه پس از پایان دوره رکود قیمت مسکن به صورت سرسام‌آور افزایش یابد.

رهبر افزود: در شرایطی فعلی افراد به امید اینکه مسکن باز هم ارزان‌تر می‌شود، اقدام به خرید نمی‌کنند و این در حالی است که در جامعه ما مرسوم شده با آغاز افزایش قیمت، افراد برای خرید هجوم می‌آورند و در نتیجه قیمت بیشتر افزایش یافته و سپس تثبیت می‌شود.

وی همچنین درباره احتمال کاهش قیمت مسکن در سال جاری اظهار کرد: تا زمانی که وضعیت اقتصادی مشخص نشود، نمی‌توان با قطعیت در این باره اظهار نظر کرد.

وی گفت: در حال حاضر خرید و فروش مسکن با رکود مواجه است، اما تولید و ساخت‌وساز مسکن از رونق برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه باید از افزایش قیمت مصالح ساختمانی جلوگیری کرد و تعرفه مصالحی را که باید وارد شوند کاهش داد، تصریح کرد: ما هم دوست داریم قیمت مسکن کاهش یابد، اما باید زمینه‌های پایین آمدن قیمت را فراهم کرد.