تحلیل تابش از بازار مسکن در سال جاری

گروه مسکن - علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به تحلیل اوضاع بازار مسکن در سال‌جاری و همچنین وضعیت مسکن‌مهر پرداخت. تحلیل شما از طرح مسکن مهر و تمرکز توان دولت در سه سال گذشته بر این طرح چیست؟

مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به مجموعه بنیاد مسکن واگذار شده است و بسیار هم به خوبی پیش می‌رود، اما راجع به روند کلی پیشرفت مسکن مهر باید از آقای نیکزاد سوال کنید. تحلیل من هم این است که مسکن مهر به خوبی در حال اجرا است.

برخی معتقدند که طرح مسکن مهر به نتیجه مقبول نرسیده است، فکر می‌کنید این نتیجه به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح بوده یا اینکه مسوولان اجرایی در اجرای درست طرح ناتوان بوده‌اند؟

جواب این سوال را از کسانی که این نظر را دارند بپرسید، من پروژه مسکن مهر را پروژه موفقی می‌دانم.

راهکاری برای افزایش سرعت ساخت‌وساز در مسکن مهر وجود دارد؟

الان که مسکن مهر به خوبی دارد پیش می‌رود.

تحلیل شما از اوضاع کلی بازار چیست؟ سال گذشته برابر آمارها و اعلام مسوولان تولید مسکن با ۵۰ درصد کاهش به ۴۰۰ هزار واحد رسید، به نظر شما این اتفاق چه اثرات سویی می‌تواند در سال جدید بر بازار مسکن داشته باشد؟

من نمی دانم استناد این آمار چه منبعی است، اما بازار مسکن در بخش قابل توجهی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و در شهرهای بزرگ در بخش مسکن مهر به خوبی در حال اجرا است. اما تحلیل کلی بازار مسکن را باید از آقای وزیر مسکن بپرسید.

شما به منظور پایان دادن به رکود مسکن چه راهکاری را به دولت پیشنهاد می‌کنید؟

شما یک فرضی را مطرح می‌کنید بعد می‌گویید برای حل این مشکل فرضی پیشنهادی دارید! ما در بخش خودمان که مسوول هستیم با جدیت در حال انجام وظیفه در بخش مسکن روستایی هستیم.

اما من از شما به عنوان یک مسوولی که با تجربه هستید می‌پرسم که راهکار خروج بازار مسکن از رکود چیست؟

این را شما یک فرض گرفته‌اید و دنبال جواب یک فرض هستید.

در بخشی که بنده مسوول آن هستم هیچ نوعی رکودی بر بازار مسکن حاکم نیست.

پیش‌بینی شما از بازار مسکن در سال جاری چیست؟

به نظر من فعالیت‌هایی که در بخش مسکن مهر در حال انجام است به خوبی دنبال خواهد شد و امسال، سالی است که در آن آرامش بر بازار مسکن حاکم خواهد شد. یعنی سال آرام همراه با فعالیت در بازار مسکن. همان‌طور که آقای نیکزاد اعلام کردند امسال سالی است که هر کس بخواهد می‌تواند صاحبخانه شود.

مسکن مهر در شهرهای کوچک چه پیشرفتی داشته است؟

مسکن مهر از نیمه دوم سال گذشته از رشد مناسبی برخوردار شده است و از ۱۰۰ هزار واحدی که متولی ساخت آن بنیاد مسکن است، ۸۰هزار و ۸۴۳ واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند، ۵۵ هزار واحد به مرحله عقد قرارداد، ۳۱ هزار واحد در مرحله فوندانسیون، ۱۵ هزار واحد در مرحله اسکلت و ۵ هزار و ۹۰۱ واحد در مرحله سفت کاری و دو هزار و ۱۸۰ واحد نیز در مرحله نازک کاری قرار دارند.