عرضه «قطره‌چکانی» ملک در بازار اجاره
تعداد واحدهای «آماده‌اجاره» در تهران به یک سوم واحدهای «آماده‌فروش» رسیده است
گروه مسکن- مریم علیزاده: بازار اجاره مسکن در تهران، تحت تاثیر آنچه مسوولان دولت احتکار عنوان می‌کنند به شدت با کمبود از ناحیه عرضه روبه‌رو شده است.

براساس آمارهای دریافتی از بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوگر مسکن در شهر تهران که بیش‌ از 190 هزار فایل انواع ملک را برای انجام معامله در اختیار دارد، در حال حاضر تعداد واحدهای «آماده‌اجاره» در تهران به یک سوم واحدهای «آماده‌فروش» رسیده است.
این در حالی است که از ابتدای سال تا کنون، از هر دو مراجعه‌ کننده به ایران‌فایل، یک نفر متقاضی اجاره مسکن بوده است. موتور جست‌وجوگر مسکن ایران‌فایل که نزدیک به ۹۰ درصد از محله‌های شهر تهران را از طریق ارتباط مجازی (اینترنتی) با بنگاه‌های مسکن تحت پوشش خود دارد، هم‌اکنون حدود ۱۱۰هزار فایل فروش واحد مسکونی در نقاط مختلف شهر را آماده عرضه به متقاضیان دارد. همچنین در این سامانه نزدیک به ۴۰ هزار فایل اجاره آپارتمان وجود دارد که با توجه به مراجعه الکترونیکی متقاضیان واحدهای اجاره‌ای به سامانه، کمبود عرضه در بازار اجاره کاملا محسوس است.
در بازار اجاره مسکن در تهران، اگرچه برخی مالکان با کسب فرصت از شرایط کنونی در نظر دارند نرخ‌های اجاره را بالاتر از عرف قیمت منطقه تعیین کنند، اما با توجه به اینکه در سامانه ایران‌فایل نرخ‌های بالا به صورت رنگ قرمز نمایش داده می‌شود، اغلب مالکان بعد از مشخص شدن این رنگ تصمیم به تعدیل نرخ‌ها را می‌گیرند.
برخی از مشاوران املاک درباره اوضاع کنونی بازار اجاره معتقدند تنها راه برگشت آرامش به بازار اجاره، افزایش عرضه است.
آنها معتقدند در بازار خرید و فروش مسکن به دلیل آنکه حجم عرضه به مراتب بیشتر از تقاضا است، دلیل خاصی برای تحریک قیمت وجود ندارد. در این بازار برتری متقاضیان به‌خاطر رکودی است که طی سال‌های اخیر در بازار مسکن حاکم شد و باعث شد تا مالکان برای مدتی از فروش منصرف شوند، اما در حال حاضر اغلب واحدهای رسوبی که ماه‌ها منتظر فروش بودند به بنگاه‌های مسکن معرفی شده‌اند و همین اتفاق باعث ایجاد نوعی تعادل در بازار شده است.
مشاوران املاک با استقبال از طرح دولت برای مقابله با خانه‌های خالی پیش‌بینی می‌کنند چنانچه طرح اجرایی شود، انبوه واحدهایی که مالکان آن به امید افزایش قیمت، آنها را خالی نگهداری می‌کنند، وارد بازار اجاره خواهد شد.