وزارت مسکن احتمالا به دلیل مشغله زیاد مسکن مهر‌، نظام مهندسی را فراموش کرده است

نایب رییس شورای شهر تهران از عملکرد وزارت مسکن در رسیدگی به مشکلات پیش آمده در جریان صدور شناسنامه فنی انتقاد کرد و گفت: وزارت مسکن به وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کند. حسن بیادی در این مورد به سرپیچی از توافق‌نامه سه جانبه برای اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل توقف صدور شناسنامه فنی برای ساخت و سازهای بیش از سه هزار متر را نبود نظارت کافی در اجرای شناسنامه فنی ساختمان عنوان کرد و افزود: نبود یک دستگاه نظارتی قوی جهت تحقق تفاهم‌نامه فی‌مابین وزارت مسکن، شهرداری تهران، نظام مهندسی استان تهران و شورای اسلامی شهر تهران باعث به‌وجود آمدن این معضل بزرگ شده است.

وی با بیان اینکه اساس مشکلات به‌وجود آمده در اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان متوجه وزارت مسکن و شهرسازی است، اظهار کرد: انصافا مسوولان سازمان نظام مهندسی استان تهران تلاش زیادی برای حل مسائل به عمل آورده‌اند، درحالی که این مساعی باید توسط مسوولان وزارت مسکن پیگیری و حل می‌شد. نایب رییس شورای شهر تهران به «ایسنا» گفت: مجری اصلی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مرجع اعطای صلاحیت‌های مهندسان اعم از ناظر و مجری، تدوین کننده و تصویب کننده مقررات ملی ساختمان و کنترل کننده اجرای آن و در نهایت ناظر عالی تمام ساخت‌وسازهای شهری، وزارت مسکن و شهرسازی است.

وی گفت: وظایف ریز و درشت متعددی در قوانین جاری کشور در این راستا برای وزارت مسکن پیش‌بینی شده است، اما وزارت مسکن و شهرسازی احتمالا به دلیل مشغله بخش مسکن و به ویژه مسکن مهر، نظام مهندسی را فراموش کرده است یا به اقداماتی نظیر الزام آموزش و شرکت در دوره‌های مختلف برای مهندسان پرداخته که در حیطه وظایف قانونی آن نیست.

این عضو شورای شهر تهران توضیح داد: تا چند سال قبل معاونتی تحت عنوان نظام مهندسی و اجرای ساختمان در وزارت مسکن وجود داشت که بعدها در معاونت مسکن ادغام و به معاونت «امور مسکن و ساختمان» تبدیل شد.

به گزارش دنیای اقتصاد‌، انتقاد نایب رییس شورای شهر تهران از عملکرد وزارت مسکن در مورد اجرای شناسنامه فنی در حالی است که غلامرضا هوایی‌، مدیر کل ضوابط و مقررات ملی ساختمان در وزارت مسکن به دنیای اقتصاد گفت: توقف صدور شناسنامه فنی یا تغییر در روند صدور آن از سوی شهرداری تخلف محرز است. وی با اشاره به توافق نامه ۳ جانبه در این زمینه یادآور شد: بر این اساس شهرداری موظف است تا با استفاده از مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی شناسنامه فنی برای ساختمان‌های بالای ۳ هزار متر صادر کند.

اما این در حالی است که به‌تازگی زمزمه‌هایی از تغییر در روند صدور شناسنامه فنی از سوی شهرداری تهران شنیده می‌شود.

هوایی همچنین اعلام کرد: به‌زودی جلسه مشترکی با حضور نمایندگانی از شهرداری تهران، وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی برای بررسی مشکلات پیش آمده در مورد شناسنامه فنی تشکیل می‌شود.