۷۰۰ پروژه ساختمانی به ظرفیت ۱۴۰‌هزار واحد مسکونی در انتظار انبوه‌سازان

گروه مسکن- فرید قدیری: وزارت مسکن در فراخوانی اینترنتی، از انبوه‌سازان حائز صلاحیت خواسته در دور جدید ساخت‌وسازهای مخصوص گروه‌های کم‌درآمد شرکت کنند. در این فراخوان فهرست ۷۰۰ پروژه جدید ساختمانی شامل طراحی، نظارت و احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی و خانه‌های ویلایی برای اجرا توسط انبوه‌سازان، معرفی و منتشر شده است که ۷ هزار انبوه‌ساز موجود در کشور باید برای تصاحب این پروژه‌ها با هم رقابت کنند.

این پروژه‌ها در همه استان‌ها به صورت پراکنده قرار دارد و شرکت‌های ساختمانی برای پذیرش آنها باید ابتدا در سامانه اینترنتی وزارت مسکن ثبت‌نام کنند و سپس از فیلترهای گزینشی مخصوص عبور کنند تا در صورت کسب نمره صلاحیت، پروژه‌ها به آنها واگذار شود.

اولین شرط برای ورود انبوه‌سازان به پروژه‌های جدید، نداشتن «سابقه بد» در ساخت‌وسازهای فعلی مسکن‌مهر است.وزارت مسکن به سازنده‌هایی که طی یک‌سال اخیر در مسکن‌مهر تاخیر یا عملکرد غیرقابل قبول داشته‌اند، مجوز و صلاحیت حضور در پروژه‌های جدید را نمی‌دهد.

همچنین ظرفیت قابل واگذاری - تعداد واحد مسکونی- براساس رتبه هر انبوه‌ساز تعریف می‌شود، به طوری‌که انبوه‌سازان دارای رتبه ارشد حداکثر می‌توانند ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی را برعهده بگیرند و به رتبه‌های ۱ و۲ و۳ نیز به ترتیب مجوز ساخت ۳۰۰ واحد، ۲۰۰ واحد و ۱۰۰ واحد داده خواهد شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد در بازار اینترنتی انبوه‌سازی، مشخصات فنی کامل تمام پروژه‌ها قرار داده شده و شرکت‌های ساختمانی متقاضی می‌توانند با ورود به این سامانه، هر کدام از این پروژه‌ها را بسته به محل اجرای پروژه و ارزش ریالی آن، انتخاب کنند.

وزارت مسکن در پی راه‌اندازی این بازار، کلیه سازمان‌های مسکن استانی را موظف کرده پروژه‌هایشان را جز از طریق اینترنت، به شکل دیگری ارائه ندهند. همچنین انعقاد قرارداد جدید بین زیرمجموعه‌های استانی با انبوه‌سازان، منوط به تاییدیه کتبی وزارت مسکن مبنی بر واجد شرایط بودن انبوه‌ساز است، ضمن اینکه شرکت ساختمانی طرف قرارداد، باید کدرهگیری از سامانه اینترنتی داشته باشد.گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از جزئیات موجود در سامانه اینترنتی انبوه‌سازی حاکی است، هم‌اکنون برای تهران پروژه ساخت ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی برای واگذاری به انبوه‌سازان وجود دارد که عمده این پروژه‌ها دارای ظرفیت‌های ۲۵۰ تا ۶۰۰ واحدی هستند.همچنین در استان اصفهان نیز ۲۲ هزار واحد مسکونی برای عرضه به انبوه‌سازان معرفی شده است. در کلان‌شهرها همه پروژه‌ها در شهرهای اطراف تعریف شده است.

وزارت مسکن برای استان تازه‌ تاسیس البرز نیز ساخت ۶۰۰۰ هزار واحد مسکونی را در نظر گرفته که همه این واحدها باید به روش‌های صنعتی ساخته شوند.

این وزارتخانه وعده داده در کمترین زمان ممکن اطلاعات متقاضیان برای حضور در این بازار اینترنتی را بررسی و نسبت به تایید یا عدم تایید آنها اقدام کند.

در پروسه بررسی صلاحیت انبوه‌سازان، تشکل‌های ساختمانی شامل انجمن‌ها و کانون‌های انبوه‌‌سازی نقشی ندارند و طبق اعلام صریح وزارت مسکن، این تشکل‌ها حق دریافت وجه از انبوه‌سازان به بهانه بررسی اطلاعات را ندارند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، راه‌اندازی بازار اینترنتی برای انبوه‌سازان بعد از آن صورت می‌گیرد که در دوره کنونی ساخت‌و‌سازهای مسکن‌مهر برخی از سازنده‌ها خیلی بیشتر از ظرفیت واقعی‌شان پروژه گرفته‌اند.

در حال حاضر برخی شرکت‌های ساختمانی قراردادهایی برای ساخت مسکن‌مهر دارند که خارج از توان آنها است. همچنین برخی دیگر از همین شرکت‌ها در چند استان کشور مجوز ساخت گرفته‌اند که با توجه به امکانات فنی و مالی محدود آنها، قادر نیستند همزمان در همه پروژه‌ها مشغول باشند.

این ناهماهنگی‌ها با توجه به اینکه مسکن‌مهر باید حداکثر ظرف یک‌سال ساخته شود، از یک‌سو باعث معطلی پروژه شده و از سوی دیگر فرصت برای حضور سایر سازنده‌ها را گرفته است.

مسوولان سامانه جدید اینترنتی انبوه‌سازی پیش‌بینی می‌کنند با ورود سازنده‌ها به این سامانه و واگذاری پروژه‌ها از همین کانال، از این به بعد متناسب با توان واقعی شرکت‌ها، کار به آنها داده می‌شود که این موضوع می‌تواند زمینه تاخیر در فرآیند ساخت را از بین ببرد.