کارشناس سازمان امور مالیاتی: جریمه به جای مالیات منطقی‌تر است

گروه مسکن - هاجر شادمانی: رییس سازمان امور مالیاتی کشور در اولین واکنش خود به درخواست وزارت راه و شهرسازی برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی، خواستار اعلام دقیق جزئیات یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه که مرکز آمار ایران اخیرا از وجود آنها خبر داده بود، شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی که از روزهای آغازین مطرح شدن درخواست دولت برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور با غیرقانونی خواندن این اقدام مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند، علی عسگری، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی کشور روز گذشته به خبرگزاری ایلنا اعلام کرد: دولت در صورتی که درخواست اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را دارد، باید در وهله اول مشخصات دقیق این واحدها را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

معاون وزیر اقتصاد برای نشان دادن اینکه این موضوع عملا منتفی و نشدنی است گفته که پیش شرط این کار داشتن آمار دقیق از مشخصات واحدهای خالی است.

اصرار بر مالیات بیهوده است

اما در همین زمینه، معاون دفتر پژوهش و بهبود فرآیندهای سازمان امور مالیاتی با رد تصویب هرگونه طرح برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: برخی اخبار منتشر شده در این زمینه از زبان معاون وزیر اقتصاد، ناشی از برداشت نادرست بعضی خبرنگاران است.

مجید صفری افزود: اساسا تاکنون، هم به صورت شفاهی و هم در قالب گزارش‌های مکتوب اعلام کرده‌ایم که دریافت مالیات از خانه‌های خالی مغایر با قانون، شرع و فاقد ضمانت اجرایی است و وزارت راه‌وشهرسازی نباید برای برطرف کردن مشکلات خود در این زمینه خواهان استفاده از ابزارهای مالیاتی شود. وی با تاکید بر اینکه مشکلات اجرایی برای تشخیص خانه‌های خالی و اینکه کدامیک از این خانه‌ها مشمول دریافت مالیات می‌شوند امری محال است، تصریح کرد: با توجه به وجود این موانع می‌توان در قالب عوارض یا جریمه از تعداد خانه‌های خالی کاست، اما مالیات بر خانه‌های خالی اساسا هیچ توجیهی ندارد. صفری گفت: وزارت راه و شهرسازی اگر درصدد استفاده از ابزارهای مالیاتی است باید کار را به ما محول کند و اگر سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند که این کار نشدنی است نباید اصرار بیهوده شود.