یکی از بزرگترین خیابان‌های تهران، خیابان آزادی است که از غرب و میدان آزادی آغاز و به شرق میدان انقلاب منتهی می‌شود.

به دلیل وسعت زیاد این خیابان ارزیابی کلی آن غیرمنطقی و غیرممکن به نظر می‌رسد، از این رو این خیابان را به صورت محدوده‌ای بررسی می‌کنیم. از میدان آزادی تا ورودی یادگار امام و خیابان زنجان از نظر ترافیک شهری یکی از پررفت‌و‌آمدترین مناطق غرب تهران به شمار می‌رود. وجود مناطق و مراکز مهم اداری، آموزشی و فرهنگی، همین‌طور واحد‌های متعدد تجاری سبب این امر است. نباید فراموش کرد که ورودی یادگار امام و میدان آزادی ابتدای بزرگراه جناح در واقع دهانه شاهراه ارتباط جنوب غرب تهران و شمال غرب تهران به حساب می‌آید. وجود پمپ بنزین آزادی که به پمپ بنزین استاد معین شهرت دارد نیز در این منطقه اهمیت بسزایی دارد. از آنجا که در غرب و شمال‌غرب تهران تعداد پمپ بنزین‌ها انگشت‌ شمار است و در برخی مناطق به خصوص مناطق شمال‌غرب فقدان پمپ بنزین سبب شده تا اکثر ساکنان این مناطق بنزین موردنیاز خود را از این محل تهیه کنند.
وجود یک پارکینگ بزرگ جنب خیابان آزادی که به پارکینگ راهنمایی و رانندگی مشهور است، نیز نتوانسته از بار ترافیک این محدوده بکاهد. وجود ساختمان شهرداری منطقه در ابتدای خیابان زنجان و کارخانه نوشابه زمزم نبش خیابان جیحون و نمایندگی سایپا نبش یادگار امام همین‌طور ساختمان سازمان میراث فرهنگی نبش خیابان زنجان، همگی موجب اهمیت خاص تقاطع خیابان آزادی با بزرگراه یادگار امام شده است. دانشگاه شریف نیز در این منطقه تقریبا کلکسیون کاربری‌های مختلف را برای این منطقه کامل کرده و بعد آموزشی و فرهنگی نیز به آن بخشیده است.
وجود این مراکز و ایفای نقش پل ارتباطی برای نقاط مختلف تهران همگی موجب ایجاد بار ترافیک سنگین در این منطقه شده است. شاید اگر فضاهای سبز طرشت و پارک المهدی در این مناطق وجود نداشت، این منطقه گوی سبقت را در آلودگی هوا از مناطق مرکز شهر می‌ربود.
از محدوده بعد از میدان آزادی و به طرف میدان فتح را نیز تقریبا جزو منطقه آزادی به حساب می‌آورند، وجود پارک بزرگ المهدی، خانه اطبا و خانه کتاب در کنار بزرگراه سعیدی و فرودگاه مهرآباد از یک طرف نیاز جمعیت بالای مناطق مجاور را به فضاهای فرهنگی و تفریحی برآورده کرده. همچنین خود میدان آزادی و خروجی‌های آن تقریبا پایانه اصلی وسایل نقلیه عمومی در غرب تهران به حساب می‌آید. از این پایانه‌ها چه برای سفر‌های درون‌‌شهری و چه مناطق اطراف تهران چون: کرج، قزوین، شهریار، ملارد و... وسایل نقلیه عمومی آماده سرویس‌دهی هستند.