گروه مسکن - میترا یافتیان: یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: سیاست‌ها و برنامه‌های ارائه شده از سوی دولت در بخش مسکن، اگرچه از جذابیت بسیار زیاد برای فعال کردن انبوه‌سازان برخوردار است، اما پروسه عملیاتی شدن و تحقق آن به قدری طولانی است، که چنانچه همه مقدمات و پیش شرط‌ها مهیا نشود، دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد. حمید زنگنه، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام گلایه‌مندی بسیاری از انبوه‌سازان مبنی بر وجود رکود شدید در بازار مسکن و بالا ماندن قیمت‌ها در مقایسه با ۳ماه ابتدایی امسال، اظهار کرد: در شرایط کنونی دولت چاره‌ای به جز در پیش گرفتن راهکارهای عملی و به کار بستن برنامه های ارائه شده در قانون بودجه ۸۶ ندارد.

وی تصریح کرد: اگرچه امروز از مسکن اجاره‌ای به عنوان حذف قیمت زمین از قیمت کلی مسکن در کشور یاد می‌شود، اما عملا به دلایل مختلف ازجمله واگذاری زمین به قیمت‌های کارشناسی بسیار بیشتر از قیمت‌های منطقه‌ای، رغبتی از سوی انبوه‌سازان برای فعالیت در این بخش مشاهده نمی‌شود.

به‌گفته وی، عمدتا قیمت‌های اعلامی از سوی کارشناسان روز، بالاتر از قیمت منطقه‌ای زمین بوده که متاسفانه انبوه‌سازان نیز از چنین مبالغی استقبال نمی‌کنند.

وی گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های دولت نشان می‌دهد دولت برای حل مشکل مسکن می‌خواهد از ابزارهای نهادی و دولتی بهره‌گیری کند، در حالی‌که برای پیاده‌سازی این سیاست‌ها، باید از انبوه سازان بهره گرفت.

وی یادآور شد: طی ۲ سال گذشته اغلب تلاش‌های بنیاد مسکن نسبت به واگذاری مسکن‌ اجاره‌ای در سطح کشور بی‌نتیجه مانده و عملا این سازمان به‌رغم تلاش‌های فراوان در تحقق این امر ناموفق بوده است.

وی ابراز عقیده کرد: علاوه بر این دولت برنامه‌های کارآمدی برای خروج نقدینگی تاثیرگذار در بخش مسکن نیز ارائه نکرده و نقدینگی موجود در این بخش، فشار روانی و اقتصادی را به کل جامعه تحمیل می‌کند.

به اعتقاد وی دولت هنوز عزم جدی برای جمع‌آوری این نقدینگی‌ها نداشته، ضمن اینکه کنترل قیمت مسکن نیز نظارت بیشتری از سوی مسوولان می‌طلبد.

وی ابراز داشت: نمایندگان مجلس نیز در شرایط کنونی بازار مسکن، نباید تنها به آمارهایی که از سوی دولت ارائه می‌شود، اکتفا کرده و با برخی حمایت‌های بی مورد، در نهایت از سوی مردم زیر سوال برویم.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس، دولت باید برنامه‌ها و سیاست‌های بخش مسکن را به‌طور مجدد پالایش و بررسی کند، زیرا به رغم بالا بودن استقبال اولیه مردم از این برنامه‌ها، بلافاصله بعد از تشریح نحوه و شرایط برخورداری مردم و به‌ویژه انبوه‌سازان از تسهیلات دولت، به میزان قابل توجهی این استقبال‌ها کاهش می‌یابد و افرادی که پیگیر این برنامه‌ها هستند، بلاتکلیف مانده و عمدتا ناامید می‌شوند.

وی در ادامه از دولت خواست، برای تشویق انبوه‌سازان نسبت به فعالیت در بخش مسکن، موانع پیش‌روی انبوه‌سازی را از میان برداشته و شرایطی را به‌وجود آورد که واگذاری زمین‌های اجاره‌ای کمتر از قیمت منطقه‌ای و روز باشد. چراکه تنها ابلاغ بخشنامه به استان‌ها برای احداث مسکن نمی‌تواند کارساز باشد و باید دستگاه‌های اجرایی مطابق برنامه چیدمان و مدیران فعال و کارآمد برای اداره این امور در نظر گرفته شوند.

وی صراحتا اعلام کرد که آمارهایی که دولت نسبت به استعداد ساخت سالانه مسکن در کشور ارائه می‌کند، غیرواقعی است، زیرا عمدتا این آمارها در خوشبینانه‌ترین شرایط و مطلوب دولت در نظر گرفته شده است، در حالی که امکانات فعلی برای احداث ۵/۱میلیون واحد مسکن نظیر مصالح ساختمانی، نیروی کار ماهر و توان دستگاه‌های اجرایی کافی به نظر نمی‌رسد.

وی همچنین به برزمین زده شدن کلنگ ساخت ۳۶۰واحد مسکونی در استان خوزستان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در سال ۸۵ اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون تنها کلنگ احداث این واحدها بر زمین زده شده و این پروژه به حال خود رها شده است.

به همین لحاظ در چنین شرایطی چطور می‌توان به ساخت ۶۷ هزار واحد مسکونی وعده داده شده از سوی دولت در این استان طی سال جاری امیدوار بود؟

وی در رابطه با رشد بی‌سابقه قیمت مسکن در اهواز نیز یادآور شد: در شهر اهواز مطابق سراسر کشور، یکی از اساسی‌ترین مطالبات مردم بعد از اشتغال، مسکن و دریافت وام برای خرید آن بوده، به طوری که هیچ‌گاه شتاب فزاینده این نیاز کم نشده است.

وی گفت: متاسفانه طی سال‌جاری در برخی مناطق اهواز نظیر کیان‌پارس، شاهد رشد ۴ تا ۵ برابر قیمت مسکن بوده‌ایم.

ضمن اینکه حدود ۹۶درصد تقاضاهای مراجعان در دیدارهای مسوولان استانی و کشوری با مردم استان خوزستان نیز مرتبط با تامین مسکن بوده است.

وی تصریح کرد:‌ امروز دولت باید تلاش کند موانع پیش‌روی شرکت‌های انبوه‌سازی و تعاونی‌های مسکن را بردارد، در غیر این صورت گره کور مشکل مسکن برای همیشه بسته خواهد ماند.

وی با بیان اینکه حل مشکل مسکن پروسه‌ای زمان‌بر است، ابراز عقیده کرد:‌ وقتی دولت بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها به مردم وعده ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی را می‌دهد، به واقع باید گفت که امسال، سال موفقی در بخش مسکن نخواهیم داشت، مگر اینکه بخواهیم آمار‌هایی ارائه دهیم که در واقعیت هرگز رویت نشده است.