طرح ساماندهی نحوه مشارکت‌های اجتماعی در احیای بافت‌های فرسوده
گروه مسکن - سمیه فراهانی: طرح ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در احیای بافت‌های فرسوده تهران در سی‌ودومین جلسه علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید.

عکس: منصور نمایشی
به گزارش دنیای اقتصاد براساس این طرح شهرداری تهران موظف است به منظور جذب مشارکت‌های فوق‌العاده و ارتقای انگیزه‌های اجتماعی و اقتصادی شهروندان تهران در رویکرد مداخله در بافت‌های فرسوده با حفظ شاخص هویت محلات و با استفاده از قابلیت‌های ناشی از منابع موجود به ویژه اراضی واقع در محلات و مناطق مختلف شهر تهران از طریق جذب مشارکت‌های بخش‌خصوصی، عمومی و مشارکت‌های اجتماعی شهروندان اقدامات لازم را انجام دهد.
براین اساس ایجاد ارزش افزوده برای مالکان اراضی واقع در محلات دارای بافت فرسوده از طریق نفوذپذیری منابع مورد نیاز جهت تامین حداقل سرانه‌های خدماتی، عمومی متناسب با نیازهای جمعیتی شهروندان طبق طرح‌های ویژه مداخله مصوب برای هر یک از محلات مذکور در چارچوب سیاست‌ها و ضوابط طرح‌های راهبردی، ساختاری و جامع و تفصیلی شهر از موارد تاکید شده در این مصوبه است.
استفاده از قابلیت‌های مدیریتی، امکان جابه‌جایی منفعت اقتصادی خاصه از تعیین سرانه‌های مختلف در جایگزینی‌ مکان‌های نوسازی شده در طراحی جامع و کلی احیای بافت‌های فرسوده در محلات به صورت خرد و جز‌به‌جز با عنایت به شرایط و مقتضیات هر محله به منظور تامین منافع اقتصادی و اجتماعی ذی‌نفعان از سایر موارد اشاره شده در مصوبه مذکور است.
همچنین براساس این مصوبه شهرداری موظف است ضمن تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط ترتیبی اتخاذ نماید تا به منظور جایگزینی پلاک‌های مسکونی ریزدانه در طرح‌های مداخله در صورت مشارکت مالک مبنی بر واگذاری رایگان ملک به شهرداری و یا نماینده‌ وی در اجرای طرح نسبت به رعایت اصل واگذاری، حداقل نصف بنا نوسازی شده و مساحت پلاک‌های موجود واقع در بافت فرسوده محلات شهر تهران با توجه به ضوابط و مقررات مندرج در آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران اقدام کند. از این رو واگذاری بناهای نوسازی شده در مورد پلاک‌‌ها ریزدانه دارای مساحت زیر ۵۰ متر مربع در بافت‌های فرسوده حداقل معادل ۶۰ متر مربع خواهد بود.
در ادامه این مصوبه ارائه تسهیلات تشویقی ویژه به شرکت‌های تعاونی مسکن در محلات دارای بافت فرسوده به منظور ارتقای مشارکت اجتماعی و اقتصادی در بافت‌های مذکور از طریق تهیه و تدوین و ارائه لایحه به شورای اسلامی شهر تهران تاکید شده است.
همچنین استفاده از قابلیت‌های اجرایی مصوبه مجوز کاهش عوارض زیربنا و تراکم مازاد جهت تشویق مالکان به منظور تجمیع پلاک‌های همجوار و نیز استفاده از قابلیت‌های اجرایی شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و عمومی دارای صلاحیت و سوابق معتبر در این مصوبه پیش‌بینی شده است.
شهرداری ملزم به رعایت شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی زندان قصر
اعضای شورای شهر همچنین طرح یک فوریتی الزام شهرداری تهران به رعایت شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی در بازسازی زندان قصر را تصویب کردند.
احمد مسجدجامعی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت و ضرورت بررسی این طرح به صورت یک فوریتی گفت: بنای زندان قصر به لحاظ تاریخی جایگاه و مهندسی ویژه‌ای دارد و توسط «مارکوف» ژنرال روسی که در حوزه طراحی و معماری فعالیت داشته، طراحی شده است.
وی از بنای زندان قصر به عنوان نمادی از تاریخ معاصر یاد کرد و گفت: به علت حضور شخصیت‌های مهم که در دوره تاریخی ایران نقش‌آفرین بوده‌اند، این بنا اثر ملی محسوب می‌شود.
مسجد جامعی تصریح کرد: این بنا باید به صورت پدیده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مجموعه تاثیرگذار در تاریخ مورد توجه قرار گیرد و احیا و بازسازی آن با رعایت موارد خاص، صورت گیرد.
رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: در بودجه منطقه ۷ شهرداری تهران، حدود ۳میلیارد تومان جهت بازسازی و مرمت این بنا در نظر گرفته شده است که با توجه به اهمیت تاریخی می‌خواهیم بر نحوه اختصاص اعتبارات آن نظارت صورت گیرد.وی افزود: درصدد هستیم تا با این طرح بر نحوه طراحی و اجرای مرمت و بازسازی زندان قصر نظارت بیشتری صورت گیرد.
همچنین حبیب کاشانی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اعتبار در نظر گرفته شده مورد جدیدی نیست مگر اینکه قرار باشد هزینه دیگری به‌آن اضافه شود.
رسول خادم در پاسخ به اظهارات کاشانی گفت: موضوع اساسی فقط نظارت بر نحوه طراحی و اجرای طرح و مرمت و بازسازی زندان قصر است.
مسجد جامعی نیز خطاب به کاشانی گفت: اگر در مورد تاریخ ایران مساله دارید، موضوع متفاوت می‌شود، چون در هر حال بحث حفظ هویت افرادی است که از حریم آزادی دفاع کرده‌اند و این موضوع فقط به بحث ساخت‌و‌ساز محدود نمی‌شود.
حبیب کاشانی در ادامه این بحث افزود: کسی با تاریخ ایران مشکل ندارد، اما از آنجا که این بنا سال ۸۳ خریداری و توسط شورای شهر تملک شده است پس شورا حق دارد که این طرح‌ها را بررسی کند تا برای آن بودجه در نظر گرفته شود.
حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهر تهران که در غیاب چمران، به عنوان ریاست شورا جلسه را اداره می‌کرد، گفت: طی 2سال گذشته شورای شهر در مورد مرمت و بازسازی این بنا، مصوباتی داشت و خواسته‌های خود را مطرح کرده بود.
در ادامه سخنگوی شورای شهر افزود: در هر صورت نگرانی‌های ایجاد شده که اهداف مورد نظر کمیسیون فرهنگی در اجرای این طرح به دقت مورد توجه قرار نمی‌گیرد. خسرو دانشجو گفت: خبرهایی مبنی بر تخریب بخشی از این مجموعه و یا استفاده از بخشی از آن برای کاربری‌های دیگر شنیده شده است، بنابراین اگر یک فوریت آن تصویب شود، این طرح به دقت در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی و نیز فنی و عمرانی به لحاظ معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: پس از بررسی‌ها می‌توان در نهایت به این جمع‌‌بندی رسید که باید در این خصوص به مسوولان ذی‌ربط تذکر داد و یا طرح تکمیلی برای آن در نظر گرفته شود. دانشجو تاکید کرد: بررسی این طرح نیاز به یک فوریت دارد، چون اگر عادی بررسی شود شاید دیر شده و یا اتفاقاتی رخ دهد که جبران‌ناپذیر باشد. بیادی نیز گفت: هم‌اکنون متقاضیان برای استفاده از این بنا جهت کاربری‌های متفاوت وجود دارند و برخی ارگان‌ها در صدد تصاحب و تغییر کاربری آنجا هستند از این‌رو یک فوریت این طرح، مطرح شده است.
اکبر تشکری‌نیا، رییس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در این جلسه با اشاره به ضرورت تصویب یک فوریت بررسی طرح الزام شهرداری به رعایت شاخصه‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی در بازسازی زندان قصر گفت: بخشی از نگرانی‌ها به تغییر، تحول و نحوه اجرای این پروژه مربوط می‌شود، زیرا در این تغییر و تحولات به جای در نظر گرفتن خرد جمعی، بده‌بستان‌های غیرمتعارف انجام می‌شود. وی از بده‌بستان‌های غیرمتعارف به عنوان دعواهای خانوادگی یاد کرد و گفت: در این دعواها تخریب‌هایی نیز در این بنا صورت گرفته است چرا که برخی از گروه‌ها برای اینکه زودتر صاحب آن بنا شوند، تخریب‌هایی را انجام داده‌اند.
رییس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران اظهار کرد: شهرداری تهران در حال گرفتن این بنا است و از بخش‌هایی از آن‌که تاکنون تحویل گرفته، محافظت کرده، اما هنوز بخش‌هایی از این بنا به شهرداری تحویل داده نشده است.
وی پیشنهاد کرد: مهلت ۳ماه به شهرداری تهران داده شود تا طی این مدت از تخریب جلوگیری شده و فقط به مرمت و بازسازی پرداخته شود، یعنی جلوی خرابی‌ها و از دست رفتن هویت ملی، گرفته و مطالعات در زمینه این بنا تکمیل شود.