تعاونی‌ها برای آماده‌سازی زمین‌ها 2ماه مهلت دارند
گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان- وزیر مسکن و شهرسازی کشورمان در تازه‌ترین اظهارات خود درباره پرونده ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی بر روی زمین‌های اجاره 99ساله گفت: از زمانی که زمین را به یک تعاونی مسکن واگذار می‌کنیم، اعضای تعاونی 2ماه فرصت دارند نسبت به آماده‌سازی زمین اقدام کنند و چنانچه در این مدت زمین واگذار شده برای ساخت آماده نشود، زمین پس گرفته شده و به تعاونی دیگری واگذار می‌شود و اگر هم این کار انجام شده باشد قرارداد با آنها بسته می‌شود.

عکس:نسیم گلی
گروه مسکن و عمران دنیای اقتصاد با بررسی آیین‌نامه تبصره6 بودجه 86 درباره نحوه واگذاری زمین‌های اجاره 99ساله به تعاونی‌های مسکن همواره به دنبال پاسخی برای این پرسش بود که چنانچه یک تعاونی مسکن به هر دلیل نتواند در زمان منطقی برای ساخت مثلا یک آپارتمان 5طبقه بر روی این زمین‌ها اقدام کند، تکلیف چیست؟
وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر تنبیه و یا جریمه تعاونی‌ها در صورت تاخیر یا تحویل به موقع واحدهای مسکونی افزود: فعلا در این مورد تصمیمی نگرفته‌ایم.
500میلیارد تومان تسهیلات برای تکنولوژی‌های جدید وزارت مسکن 500میلیارد تومان تسهیلات برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید در نظر گرفته است.
به گزارش دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد سه نهاد مالی در جلسه شورای مسکن اظهار داشت: در این جلسه ۲ نهاد مالی شامل لیزینگ مسکن و بازار رهن ثانویه تصویب شد.
وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم توان خرید خانه را به صورت نقدی ندارند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی لیزینگ مسکن افرادی که توان خرید نقدی خانه را ندارند با معرفی به شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) خانه را به صورت اقساط خریداری کرده و خانه در رهن بانک می‌رود و فرد ماهانه قسط خود را به بانک می‌پردازد. بر این اساس بانک به فروشنده تعهد می‌دهد.
لزوم ساخت ۱۱میلیون خانه طی ده سال آینده
سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی برای ساخت مسکن در سال با توجه به اینکه سالانه 800هزار نفر ازدواج صورت می‌گیرد و با در نظر گرفتن استهلاک 5/14میلیون واحد مسکونی در سال اظهار داشت: آمارهایی که اعلام می‌شود درست است به همین دلیل است که دولت اعلام کرده سالانه باید 5/1میلیون واحد مسکونی احداث شود.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تراکم خانوار در واحد مسکونی ۱/۱ است گفت: با توجه به این امر هم‌اکنون ۱۰درصد کمبود وجود دارد و از این رو طی ده سال آینده باید ۱۱‌میلیون خانه ساخته شود.
به گفته وی: در سال جاری وزارت مسکن به استعداد ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی زمین به تعاونی‌ها واگذار می‌کند.
آغاز پرداخت وام آماده‌سازی از ۲هفته دیگر
وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه 5/1میلیون زمین در شهرها واگذار می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که تاکنون بانک مرکزی 10هزار میلیارد تومان وام که به اندازه ساخت 600هزار واحد مسکونی است را تامین کرده و امیدواریم از 2هفته آینده پرداخت وام آماده‌سازی شروع شود.وزیر مسکن و شهرسازی افزود: علاوه‌بر این رقم 300هزار واحد مسکونی روستایی هم تا پایان سال احداث می‌شود. وی با بیان اینکه سرانه هزینه آماده‌سازی زمین 2میلیون تومان است، گفت: از این میزان دولت یک میلیون تومان وام برای آماده‌سازی پرداخت می‌کند.
تشکیل ستاد مبارزه با زمین‌خواری
سعیدی‌کیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر چگونگی واگذاری زمین‌های گران‌قیمت دولت به صورت اجاره 99ساله اظهار داشت: دولت این زمین‌ها را فروخته و با پولش زمین ارزان تهیه کرده و آنها را به صورت اجاره 99ساله واگذار می‌کند.
سعیدی‌کیا درخصوص اقدامات دولت برای مبارزه با زمین‌خواری گفت: دولت برای مبارزه با زمین‌خواری، ستادی را در استان‌ها تشکیل داده است. وی با اشاره به اینکه گرانی مسکن موضوعی انکارناپذیر است، خاطرنشان کرد: پارامترهای مختلفی از جمله گرانی مصالح، نیروی کار، بالا بودن هزینه ساخت‌وساز از عوامل تاثیرگذار بر گرانی هستند.
وی با اشاره به افت‌وخیز قیمت مسکن طی 40 سال اخیر گفت: این رکود و رونق‌ها که به مدت 2 سال اتفاق می‌افتاد بین سال‌های 80 تا 84 طی 4 سال روی داد و رونق بعدی که منجر به گرانی شد، بیش از گرانی‌های قبلی به چشم آمد.
سعیدی‌کیا با اشاره به شدت گرفتن حجم ازدواج‌ها و همزمان با آن افزایش تقاضا برای مسکن گفت: این حجم تقاضاها تا سال ۹۱ ادامه دارد. به گفته وی، یکی دیگر از عوامل گرانی، بالا رفتن حجم نقدینگی موجود در کشور است و به همین دلیل بخشی از این نقدینگی باید به سایر بخش‌ها تزریق شود.
اولویتی در واگذاری زمین قائل نیستیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اولویت‌بندی برای واگذاری زمین‌ها گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ام کار ساخت مسکن دو طرفه است. یک طرف دولت و یک طرف هم مردم هستند.
به گفته وی، در واگذاری زمین اولویت براساس زمان ثبت تعاونی است و هیچ اولویتی غیر از این را قائل نیستیم. سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه برای زمینی که به صورت اجاره 99 ساله واگذار می‌شود تا 2 ماه قراردادی بسته نمی‌شود، گفت: در صورتی که طی مدت زمان 2 ماه عملیات آماده‌سازی صورت نگیرد، زمین پس گرفته شده و به تعاونی دیگری واگذار می‌شود.
شهرک‌های جدید در تهران
سعیدی‌کیا در خصوص ساخت شهرک‌های جدید گفت: مطالعات ساخت چند شهرک جدید در اطراف کرج، فیروزکوه، دماوند و پرند در حال انجام است. در عین حال زمینی در پاکدشت و ورامین برای ساخت 9هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است. وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تا پایان مرداد 4هزار و 73تعاونی به ادارات تعاون برای گرفتن زمین 99ساله مراجعه کردند، گفت: از این میان یک‌هزار و 72تعاونی با 250هزار نفر عضو برای گرفتن زمین به وزارت مسکن معرفی و 200هزار نفر آنها موفق به گرفتن زمین شدند.
سه وزیر، پشت میز مسکن
سعیدی‌کیا در خصوص نتایج جلسات سه وزیر (تعاون، اقتصاد و مسکن) اظهار داشت: سه وزیر مکلف به ارائه راهکاری برای خرید مسکن و تامین مالی در این خصوص شدند و ماحصل جلسات آنها ارائه لایحه پیش‌فروش مسکن برای جلوگیری از ناهنجاری‌های خرید و فروش، لیزینگ مسکن و تشکیل بازار رهن ثانویه است.
وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: لایحه پیش‌فروش مسکن هفته آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود. وی با اعلام آنکه لایحه پیش‌فروش مسکن هفته آینده برای تصویب به مجلس می‌رود، گفت: لایحه پیش‌فروش مسکن در راستای تامین امنیت‌خاطر خریدار و فروشنده پس از تصویب در مجلس ظرف یک ماه آینده اجرا می‌شود.
وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که زمان واگذاری زمین‌های 99ساله تغییر نمی‌کند، تصریح کرد: کاهش زمان واگذاری زمین‌های 99ساله شایعه است، ضمن آنکه هیچ‌گونه اولویتی در واگذاری این زمین‌ها وجود ندارد.


عکس: سامان دزیانیان


وزیر مسکن و شهرسازی افزود: بازار رهن ثانویه امکان استفاده از منابع مالی راکد را فراهم می‌آورد و بدین وسیله نقدینگی سرگردان موجود در بازار جمع‌آوری شده و به صورت هدفمند در بخش تولید و مسکن وارد می‌شود.
سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه حمایت دولت برای استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت ساختمان گفت: به افرادی که فناوری آنها مورد تایید قرار بگیرد، وام با بهره پایین می‌دهیم و به همین منظور ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. به گفته وی، طی ۲هفته آینده ۲۵فناوری ساخت مسکن در شورای مسکن تصویب و پس از تایید در بخش مسکن ابلاغ می‌شود. وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی نظارت بر عملکرد تعاونی‌ها گفت: در قانون ذکر شده که ادارات تعاون و سازمان مسکن و شهرسازی باید از ابتدا تا انتهای انجام عملیات ساختمانی بر فعالیت تعاونی‌ها نظارت داشته باشند.
پرداخت وام در سه مرحله فونداسیون، سقف و نازک‌کاری
به گفته وی، پرداخت وام در سه مرحله فوندانسیون، سقف و نازک‌کاری به منظور کنترل بر عملکرد تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.
سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات وزارت مسکن و شهرسازی در بافت‌های فرسوده گفت: یادداشت تفاهمی بین وزارتخانه و سازمان میراث فرهنگی در خصوص بافت‌های فرسوده در حال نهایی شدن است.
وی با اشاره به اینکه دولت امکاناتی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم می‌کند، گفت: پرداخت وام و در نظر گرفتن تراکم ۳۰۰درصد از راهکارهایی است که دولت برای تسریع عملکرد نوسازی بافت‌های فرسوده در پی گرفته است.
سعیدی‌کیا افزود: از سوی دیگر با توجه به اجازه انتشار 600میلیارد تومان اوراق مشارکت به پروژه‌هایی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده تعریف شود، امکان انتشار اوراق می‌دهیم.