رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهرستان اراک گفت: در راستای انجام ماموریت‌های بازرسی و نظارت بر بنگاه‌های مشاور املاک، به‌طور متوسط هر ماه ۵۰ باب از این بنگاها در اراک پلمپ می‌شوند. علی غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه در شهرستان اراک ۹۳۹ باب بنگاه معاملاتی ملکی فعالیت می‌کنند، افزود: ۲۶ باب بنگاه معاملاتی ملکی در حومه اراک قرار دارند.

او با اشاره به اینکه اراک به ۵۰ منطقه فعالیت بنگاه‌های مسکن تقسیم شده است، از بازرسی اتحادیه از بنگاه‌ها خبر داد و افزود: در این ماموریت‌ها که با مشارکت افراد مطمئن و گزینش شده صورت می‌گیرد، روزانه ۵۰ بازرس از داخل بنگاه‌های مطرح در ۵۰ منطقه در کنار ۵۰ تن از بازرسان اتحادیه، بازدید و در صورت مشاهده تخلف این اماکن را پلمپ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این پلمپ‌ها در پی انجام تخلفاتی مانند اقدام به جا‌به‌جایی مکان کسب، انجام معاملات غیرقانونی یا اشکال در پروانه انجام می‌شود و اتحادیه پس از گزارش بازرسان با اخطار به صاحبان بنگاه، آنها را از ۱۵ روز تا سه ماه یا شش ماه تا یک سال پلمپ می‌کند.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک اراک با بیان اینکه بهترین بازرسان مردم هستند، گفت: مردم و مراجعان می‌توانند هرگونه موارد تخلف از سوی این بنگاه‌ها را به اتحادیه گزارش کنند.

وی گفت: پس از مصوبه مجلس مبنی بر لزوم دریافت مجوز فعالیت و کسب پروانه از سوی متقاضیان راه‌اندازی بنگاه مسکن، وضع بنگاه‌ها بهتر شده است. اما متاسفانه به دلایل زیادی افرادی که در قبل از مصوبه مجلس در یک سال گذشته فعالیت داشتند، به لحاظ مبتدی بودن و نداشتن سواد، مشکلاتی را ایجاد می‌کردند که در یک سال اخیر وضع بهتر شده است.

غلامی در مورد اختصاص بازرس از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک برای نظارت بر عملکرد بنگاه‌های مسکن، خاطرنشان کرد: عملا چنین اقدامی محقق نمی‌شود، چرا که به دلیل پراکندگی و وسعت کار، بازرسان این اماکن نمی‌توانند نظارت همه‌جانبه‌ای را اعمال کنند.